۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷
معاون وزیر راه و شهرسازی:

تمدید قراردادهای اجاره هنوز تصویب نشده است

تمدید قراردادهای اجاره هنوز تصویب نشده است
تیرماه سال ۱۳۹۹ با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ ستاد ملی کرونا اعلام کرد که قراردادهای اجاره باید تا اعلام پایان رسمی کرونا تمدید شود.
کد خبر : ۵۶۰۰۸۹

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد تمدید و تعیین سقف قراردادهای اجاره در سال ۱۴۰۰ ارایه شده اما تا کنون تصمیمی در زمینه اتخاذ نشده است.

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ ستاد ملی کرونا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، بخشنامه تمدید قراردادهای اجاره و همچنین تعیین سقف برای اجاره بها را تصویب کرد. امسال نیز وزارتخانه همان پیشنهاد سال گذشته را ارایه کرده اما هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و احتمالا در جلسه شنبه دو هفته بعد ستاد ملی کرونا در این زمینه اعلام نظر خواهد شد.

وی افزود: تمدید و افزایش تسهیلات کمک ودیعه مسکن نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی ارایه شده که احتمالا در همان جلسه به تصویب می‌رسد و جزئیات آن اعلام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما جایی نگفتیم که قراردادهای اجاره به منوال سال گذشته خواهد بود. ما عضوی از ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم که درخصوص مسائل بخش مسکن تمرکز بیشتری داریم. بنابراین موضوعات مربوط به این حوزه را پیشنهاد می‌دهیم. امیدواریم تا حدود ۱۰ روز آینده سه موضوع مبلغ وام ودیعه مسکن، تمدید و تعیین سقف قراردادهای اجاره به جمع‌بندی برسد و بتوانیم این موارد را تا پایان خردادماه عملیاتی کنیم.

به گفته محمودزاده، برای الزام به تمدید قراردادهای اجاره داشتن اجاره‌نامه سه برگی کفایت می کند و کد رهگیری الزامی نیست اما برای دریافت تسهیلات لازم است و اگر مستاجری فاقد کد رهگیری باشد به او پرداخت نخواهد شد. البته توافقی در این زمینه با اصناف صورت گرفته که با مبلغی ناچیز برای مستاجران کد رهگیری صادر کنند.

بنابراین گزارش، تیرماه سال ۱۳۹۹ با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ ستاد ملی کرونا اعلام کرد که قراردادهای اجاره باید تا اعلام پایان رسمی کرونا تمدید شود. بر این اساس اضافه اجاره‌بها در تهران بیش از ۲۵ درصد، در کلانشهرها بیش از ۲۰ درصد و در سایر شهرها بیش از ۱۵ درصد ممنوع است. این میزان اجاره‌بها تا زمانی که وزرات بهداشت و درمان شرایط این ویروس را از حالت اضطرار خارج کند ادامه خواهد داشت. برای سال جاری هنوز تصمیمی از سوی ستاد کرونا اعلام نشده است.