۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲

افزایش هزینه حج قطعی است

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به دلایل افزایش هزینه حج 1400، درباره نحوه انتخاب زائران بر اساس ضوابط عربستان گفت: کسانی مشمول تشرف می‌شوند که اولویت فیش آنها جلوتر است تا رقم تخصیصی محقق شود.
کد خبر : ۵۶۰۰۴۵

علی رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت درباره احتمال برگزاری حج تمتع ۱۴۰۰ گفت: حج تمتع به عنوان یکی از شعائر دینی محسوب می‌شود و ما به عنوان خدمتگزار ضیوف الرحمان وظیفه پیگیری برای تحقق این فریضه  را داریم وتمامی امور جهت حضور حجاج از اقصی نقاط جهان اسلام به سرزمین وحی  منوط به ایجاد ظرفیت و زمینه سازی توسط کشورعربستان است.

وی عنوان کرد: به محض اعلام سهمیه حج ۱۴۰۰، سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی لازم و دقیق را انجام می دهد و تاکید برآن است متقاضیان اخبار را از منبع موثق دنبال کنند.

رشیدیان با بیان اینکه حج سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و عدم دسترسی کشورها به واکسن با تصمیم کشور میزبان فقط محدود به حجاج عربستانی و خارجی های مقیم این کشور شد، افزود: در سال جاری به دلیل تحولات مربوط به دستیابی به واکسن کرونا، وزارت بهداشت عربستان شرایطی را برای حج ۱۴۰۰ پیشنهاد داده است.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده  قرار است که حج سال جاری  با حضور ۶۰ هزار نفر از حجاج  برگزار شود و شرایطی نیز برای حضور زائران اعلام شده است.

وی از جمله این شرایط را عدم داشتن بیماری زمینه ای، میانگین سنی بین ۱۸ تا ۶۰ سال برای زائران، تزریق دو دوز واکسن، دریافت تست کرونا ۷۲ ساعت قبل از اعزام و مانند آن عنوان کرد و افزود: همچنین تمهیداتی شامل داشتن مجوز اینترنتی برای ورود به حرمین و انجام طواف هم تدارک شده و امیدواریم شرایط دقیق و کامل‌تر به همراه تعیین سهمیه کشورها هر چه زودتر اعلام شود.

به گفته رشیدیان، سازمان حج و زیارت نیز مکاتبات و پیگیری‌های خود را با طرف عربستانی انجام داده تا هر چه زودتر سهمیه جمهوری اسلامی ایران مشخص شود و برنامه‌های اجرایی برای اعزام زائران از جمله انعقاد قراردادهای مسکن، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات و سایر  برنامه ریزی‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته در این بازه زمانی قراردادهای مربوط به عملیات اجرایی حج منعقد و امکانات پزشکی نیز منتقل شده بود، گفت: شرایط امسال به گونه‌ای است که نه تنها هنوز قراردادها منعقد نشده بلکه سهمیه کشورها نیز تخصیص نیافته و امیدواریم هرچه زودتر این مهم روشن شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به فرآیند حج از زمان پرواز زائران، حضور در کشور میزبان و مناسک، بازگشت به کشور و غیره گفت: ما دستورالعمل‌ها و داده‌های مربوط به سلامت و میانگین سنی زائران را پیش از دستورالعمل وزارت بهداشت عربستان احصا کرده بودیم و از لحاظ مباحث بهداشتی حساسیت ویژه ای را از ابتدا تا انتهای این سفر مدنظر قرار داده‌ایم.

رشیدیان از مهمترین اقدامات سازمان حج و زیارت طی یکسال گذشته را بازنگری فرآیندهای اجرایی با تشکیل ۲۱ کارگروه عنوان و ذکر کرد: با توجه به تشکیل این کارگروه‌ها و تحولاتی که در سیستم‌های خدماتی و بهره‌گیری از نرم افزار در فعالیت‌ها صورت گرفته، شاهد ارتقا بیش از پیش کیفیت خدمات، افزایش رضایتمندی و کاهش نیروی انسانی خواهیم بود و این خود تحولی شگرف در راستای بهبود خدمات رسانی به جامعه هدف  محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حج و زیارت  با هر شرایطی پس از تعیین  سهمیه،  با لحاظ  دستورالعمل‌ها و نظر ستاد ملی مقابله با کرونا آمادگی اعزام زائرین را دارد، گفت: در خصوص واکسیناسیون حجاج نیز دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قول مساعد داده بود که پس از انجام  مذاکرات  و تعیین سهمیه حج ، در این رابطه رایزنی لازم انجام می‌شود.

رشیدیان در خصوص مباحث بهداشتی و سلامت زائران کشورمان هم گفت: ما همواره به موضوع سلامت زائران توجه ویژه داشتیم که به عنوان نمونه می‌توان به اقدامات کارشناسی برای تغذیه، معاینات قبل از اعزام، حضور پزشک در کنار کاروان و سلامت زائران اشاره کرد که بی شک این اقدامات در حج ۱۴۰۰ به طور خاص و براساس پروتکل‌های تدوین شده مورد توجه قرار می گیرد و امید است با دستورالعمل‌های اعلامی و تزریق واکسن شاهد حجی توام با سلامت باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت چگونگی تعیین اولویت اعزام در حج امسال با وجود ۷۴ هزار نفری که از سال گذشته نام نویسی کرده‌اند، گفت: نخست اجرای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عربستان مطرح است. در مرحله بعد کسانی مشمول تشرف می‌شوند که اولویت فیش آنها جلوتر است تا رقم تخصیصی محقق شود.

وی افزود: البته هر کس که در نوبت تشرف قرار گیرد اما توانایی یا تمایل به اعزام در حج ۱۴۰۰ را نداشته باشد نیز می‌تواند نوبت خود را برای سنوات آتی حفظ نماید.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ۷۴ هزار نفر برای حج سال گذشته ثبت نام کرده بودند و نوبت خود را حفظ کردند و ما توانستیم با تصویب و تثبیت نرخ ارز به میزان  ۹ هزار تومان، ارز مورد نیاز حج را به صورت حواله در بانک مرکزی نگهداری کنیم، گفت: ارز تخصیص یافته بی شک به سود زائران کشورمان بوده و برای آنها حفظ می شودو هر یک  از متقاضیان هم که خواهان واگذاری فیش حج خود باشند می‌توانند فقط یک بار با مراجعه به سامانه تشرف اقدام کنند.

رشیدیان همچنین در خصوص مطرح شدن موضوع افزایش قیمت حج ۱۴۰۰ نیز گفت: ما تمهیدات لازم برای جلوگیری از این موضوع را با دریافت مصوبه و تامین میزان ارز مورد نیاز عملیات حج انجام دادیم اما برخی مباحث بستگی به انعقاد قرارداد اخذ خدمات همانند خدمات هتلی، نقل، تغذیه و تدارکات و غیره دارد که در این رابطه منتظر نهایی شدن دستورالعمل کشور میزبان در خصوص حج امسال و پس از آن انعقاد قراردادها هستیم.

وی با بیان اینکه قیمت سوخت و مالیات بر ارزش افزوده در کشور عربستان افزایش داشته و این امر در روند دریافت خدمات تاثیرگذار است، افزود: امسال بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد کاهش تعداد نفرات در اتوبوس‌های شهری هستیم ضمن آنکه احتمال می‌رود اسکان تعداد نفرات در اتاق‌های هتل‌ها نیز کاهش یابد که همه این مباحث می‌تواند در افزایش هزینه‌ها مؤثر باشد.

رشیدیان با بیان اینکه اگر سرانه ارزی دریافت خدمات برای هر زائر در مقایسه با میزان هزینه ارزی سال‌های گذشته افزایش داشته باشد، طبیعتا هزینه تمام شده افزایش می‌یابد، تاکید کرد: در هر صورت تلاش برآن است که قیمت‌ها افزایشی نداشته باشد، اما همه چیز منوط به نهایی شدن وضعیت حج  و سپس انعقاد قراردادهای مسکن، تغذیه، نقل و غیره است.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص سفر زیارتی عمره مفرده نیز اظهار کرد: عمره مفرده تابع تحول در روابط دو کشور و مشروط به بازگشایی سفارت یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عربستان است که امید است با توجه به مذاکرات صورت گرفته بین دو کشور و تحقق این شرط و رفع موانع، شاهد اعزام متقاضیان تشرف به عمره کشورمان که حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هستند، باشیم.

به گزارش فارس، با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عربستان همزمان با ایام حج به نظر می‌رسید در صورت اعزام زائران به سرزمین وحی، افزایش هزینه قطعی است. این امر در حالی است که قرار بود هزینه حج تمتع در صورت پرداخت هزینه حج ۹۹ افزایش پیدا نکند که البته با توجه به تغییرات در هزینه‌های ارزی این امر امکان پذیر نیست.