۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲

همتی : می‌توانم اصلاحات اقتصادی را انجام دهم

همتی : می‌توانم اصلاحات اقتصادی را انجام دهم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من احساس می‌کنم اگر ۴ سال در سمت ریاست‌جمهوری باشم، بتوانم اصلاحات اقتصادی را انجام دهم.
کد خبر : ۵۶۰۰۱۷

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) در برنامه رادیو اقتصاد گفت: در بیانیه‌ای که در هنگام ثبت نام در وزارت کشور صادر کردم، تاکید کردم که الان در کشور ما جایگاه اقتصادی و شرایط معیشتی در تراز و موقعیتی نیست که ما بگوییم در تراز فداکاری، تلاش و ایثارگری مردم عزیز باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما حتماً باید این شرایط را تغییر بدهیم. برای همین، علت اصلی کاندیداتوری من این بود که با توجه به تخصص و گذشته کاری‌ام در سیستم بانکی، بیمه و حتی در دانشگاه، این مسیر را اصلاح کنیم و مورد ترمیم قرار دهیم.

وی اضافه کرد: یک اشکال ساختاری داریم که من به آن می‌گویم حکمرانی اشتباه اقتصادی. این مسئله منجر شده است که ما همواره با یکسری از روندهای نامطلوب اقتصادی مواجه باشیم.

همتی تصریح کرد: سرانه سرمایه‌گذاری در هشت سال گذشته، همان میزانی است که در سال ۸۲ بوده و تغییری نداشته است اما در کشوری مانند ترکیه از آن زمان تا الان ۲.۵ برابر شده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مسئله دوم بهره‌وری است. متاسفانه بهره‌وری نه تنها رشد نکرده بلکه در بعضی جاها منفی نیز بوده است. این‌ها عواملی هستند که به تدریج رشد اقتصادی را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: برخی عوامل باعث شده است که در سه دهه گذشته، میانگین رشد اقتصادی ما در حد ۳ درصد باشد. در یک دهه گذشته که عمدتاً با تحریم نیز مواجه هستیم و نوسانات درآمد تشدید شده، میانگین رشدمان نیم درصد بوده است. در واقع اگر حساب کنید، ۱۰ سال اقتصاد ما فقط پنج درصد رشد کرده است.

همتی تصریح کرد: شاخص‌های پولی ما نیز همین مشکلات را داشته است. به خاطر ساختار و حکمرانی غلط اقتصادی تورم ما نیز، میانگین به صورت سالانه ۲۰ درصد رشد کرده است. نقدینگی نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

وی در ادامه گفت: مسیر اقتصاد به سمتی می‌رود که برخی مردم دچار فقر مطلق شدند. زندگی برای اقشار مختلفی در روستاها، شهرهای کوچک و حاشیه شهرها سخت شده است لذا ما مسئولیم که متغیرها را اصلاح کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: توزیع درآمد در کشور ما بسیار نامناسب است. من احساس می‌کنم اگر ۴ سال در سمت ریاست‌جمهوری باشم، بتوانم اصلاحات اقتصادی را انجام دهم.

همتی گفت: رئیس‌جمهور باید یک اقتصاددان باشد. باید محوریت روی اقتصاد باشد و لازم است برای یک دوره نیز به سیاستمداران مرخصی بدهیم و آن‌ها اجازه بدهند که ما بگوییم می شود اصلاح کرد.

وی ادامه داد: کسی که در راس قوه مجریه می‌نشیند باید بینش اقتصادی داشته باشد و باید بتواند دو دوتا چهارتا بکند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد تولید بسیار مهم است و باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد. مهمترین مسئله برای تولید ما، این است که دولت پایش را از گلوی بخش خصوصی بردارد.

همتی اضافه کرد: دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کند. لازمه فعال شدن بخش خصوصی این است که از شرایط اقتصادی اطمینان داشته باشند.

وی تصریح کرد: دولت باید در سه حوزه، سلامت، آموزش و محرومیت زدایی تمرکز کند. بقیه مسائل را مطابق با نظام اقتصادی بازار، البته با کنترل و نظارت کامل که به سمت شبه انحصار نرود، حرکت می‌کنیم.

همتی تصریح کرد: با توجه ویژه نسبت به زنجیره تولید می‌توان، تولید در کشور را به ۵۰ درصد برسانیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: می توانیم در سال، پنج درصد رشد اقتصادی داشته باشیم. روی بخش خدمات خیلی حساب می کنم. البته بخش خدمات در دوران کرونا آسیب دید و ۵۵ درصد ارزش افزوده می‌تواند ایجاد کند.

وی تصریح کرد: تا وقتی که تورم باشد، رشد نیز صورت نمی‌گیرد. تورم سوداگری را افزایش می‌دهد. باعث می‌شود انگیزه ها برای سرمایه گذاری در جاهای دیگر افزایش یابد.

همتی گفت: مهم‌ترین بحث ما، کنترل نقدینگی است؛ که در سه دهه گذشته این مشکل را داشته ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بودجه‌ها همواره به صورت اسمی تراز وجود دارد. اما در حقیقت این اتفاق نمی‌افتد و همواره به بانک مرکزی فشار می‌آید.

وی ادامه داد: میانگین رشد پایه پولی در کشور ۲۰ درصد است. پایه پولی روشن می‌کند بانک‌ها خلق پول کرده‌اند.

همتی گفت: اگر این تورم را کنترل کنیم، بازدهی تولید قابل قبول می‌شود. اگر کنترل نقدینگی داشته باشیم، جامعه به سمت رشد بیشتر و حقیقی می‌رود.