۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۵

مزیتی که خانه‌های بدون آسانسور برای سلامتی دارند

مزیتی که خانه‌های بدون آسانسور برای سلامتی دارند
تحقیقات نشان می‌دهد بالا رفتن از پله‌ها به ویژه در دوره سالمندی برای سلامت بدن مفید است.
کد خبر : ۵۵۹۸۸۷

بالا و پایین رفتن از پله‌ها یکی از ورزش‌های بسیار مفید برای بدن است. این ورزش برای تقویت سلامت جسمی، روحی و روانی یک فرد فواید مثبتی دارد، اما برخی از افراد ممکن است در مورد این نوع ورزش تنبل باشند حتی اگر این یک نوع ورزش رایگان و برای همه گروه‌های سنی در دسترس باشد.

در این راستا، محققان انگلیسی آسیب‌های آپارتمان بدون پله را برای سلامتی بررسی کرده و هشدار داده اند که انتقال از خانه‌ای با پله به خانه‌ای بدون پله می‌تواند روند پیری را تسریع کند.

دانشمندان این پدیده را "پای یک طبقه" می‌نامند؛ این اصطلاح به ضعف پیشرونده عضلات پا گفته می‌شود که اغلب در افرادی که به یک اقامتگاه یک طبقه نقل مکان کرده و بدون پله‌های چالش برانگیز زندگی می‌کنند، ظاهر می‌شود.

دکتر کارولین گرگ محقق پیری اسکلت عضلانی و سلامت در دانشگاه بیرمنگام می‌گوید: یک عامل ناسازگار در ارتباط با نقل مکان به یک خانه یک طبقه وجود دارد. بالا رفتن از پله‌ها روش بسیار خوبی برای حفظ یا بهبود قدرت عضلات است.

سال ۲۰۱۸ یک تحقیق در ژاپن، شامل بیش از ۶۰۰۰ نفر از افراد ۶۵ سال به بالا یا کسانی که در خانه‌های یک طبقه زندگی می‌کنند تاثیر مستقیم خانه در هرگونه وخامت جسمی را بررسی کرد.

نتایج این مطالعه که در BMC Geriatrics منتشر شده، نشان داد که وجود پله در خانه به جلوگیری از وخامت سلامت جسمانی مربوط به سن کمک می‌کند.

ویکتوریا ریندل، فیزیوتراپیست و متخصص در زمینه درمان سالمندان می‌گوید هنگامی که انجام کار‌ها را متوقف می‌کنید، توانایی انجام آن‌ها را از دست می‌دهید و می‌گوید. آنچه معمولاً برای افراد مسن اتفاق می‌افتد این است که وخامت در سلامتی آن پیش از کاهش طبقات منازل آن‌ها آغاز می‌شود، اما وقتی در خانه‌ای بدون پله ساکن می‌شوند و زندگی ثابتی دارند، این وخامت تشدید می‌شود.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، بالا رفتن از پله‌ها فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد، از جمله:

- بالا رفتن از پله‌ها به تقویت استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند؛ به ویژه برای خانم‌هایی که در مشاغل اداری کار می‌کنند، زیرا احتمال پوکی استخوان در آن‌ها بیشتر از مردان است.

- بالا رفتن از پله‌ها باعث سوزاندن کالری و در نتیجه حفظ وزن سالم می‌شود.

- بالا رفتن از پله‌ها به تولید اندورفین کمک می‌کند؛ هورمون‌هایی که مسئول احساس خوشبختی هستند و باعث کاهش احساس تنش و استرس می‌شوند.