۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱

رضایی: محاسبات دقیق پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی انجام شده است/ صندوق جبران زیان مالباختگان بورس را ایجاد می‌کنم

رضایی: محاسبات دقیق پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی انجام شده است/ صندوق جبران زیان مالباختگان بورس را ایجاد می‌کنم
کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت من یارانه‌ها به 450 هزار تومان خواهد رسید که به 40 میلیون نفر داده می‌شود و محاسبات دقیق این موضوع صورت گرفته، من در این مسئله جدی هستم و به این موضوع عمل می‌کنم.
کد خبر : ۵۵۹۸۷۰

محسن رضایی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (دوشنبه 10 خرداد) در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: وضعیت کشور اینگونه نیست که ما شکلی از تشریفات را داشته باشیم و به همین دلیل از صداوسیما خواستم که موتورهای تشریفات را هنگام ورود من به صداوسیما حذف کنند.

* محاسبات دقیق پرداخت یارانه  450 هزار تومانی انجام شده است

وی گفت: برخی آقایان مانند آقای لاریجانی، سعید محمد، رستم قاسمی و پزشکیان که هم‌اکنون در انتخابات حضور ندارند افرادی بودند که می‌ توانستند شور و هیجان را به انتخابات بدهند و از ملت می‌خواهم که حرمت این افراد را حفظ کنند و نباید اسیر فضاسازی‌ها شوند.

رضایی تصریح کرد: افرادی مانند آقای پزشکیان دارای سوابق خوبی هستند و امیدوارم با متانت زیاد شرایط انتخابات را پیش ببریم و نباید هیجانات زیادی به جامعه در این باره انجام شود.

وی درباره یارانه‌ها گفت: یارانه‌ها بخشی از بیت‌المال است و وقتی من گفتم یارانه 450 هزار تومانی می‌دهم عده ای آن را شعار پوپولیستی نامیدند؛ در سال گذشته 138 میلیارد دلار ارزش یارانه‌های پنهانی است که جمهوری اسلامی به مردم داده است. که البته این رقم از سوی صندوق بین‌المللی پول اعلام شده است.

رضایی تاکید کرد: از کل این یارانه‌ها 6 میلیارد دلار آن نصیب ثروتمندان شده است و این سؤال از آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی وجود دارد که مگر جمهوری اسلامی به وجود آمده که یارانه‌ها به جیب ثروتمندان برود و مردم محروم زباله‌گردی کرده و کول‌بری کنند.

وی گفت: در دولت من یارانه‌ها به 450 هزار تومان خواهد رسید و این رقم به 40 میلیون نفر داده می‌شود و محاسبات دقیق این موضوع صورت گرفته و تا چه زمانی می‌خواهیم پول فقرا را بگیریم و به جیب ثروتمندان برزیم که این موضوع با مکتب‌مان همخوانی ندارد. من در این مسئله جدی هستم و به این موضوع عمل می‌کنم.

* کارهای مقدماتی درباره اعطای یارانه 450 هزار تومانی انجام شده 

وی تاکید کرد: اگر ما تولید و اشتغال را راه نیندازیم شرایط هیجانی کشور همچنان وجود خواهد داشت. کارهای مقدماتی درباره اعطای یارانه 450 هزار تومانی در دولتم انجام شده و سه بعد از آن این یارانه را به مردم پرداخت خواهیم کرد.

رضایی درباره طرح جامع مالیاتی افزود: این موضوع به فرار مالیات برمی‌گردد. سهم مالیات از تولید ناخالص ملی در کشورمان 6 درصد است در حالیکه این رقم در دنیا بین 9 تا 12 درصد است.

وی گفت: از هم‌اکنون می‌توانیم مانع فرار مالیاتی شویم و ربطی به رکود ندارد. این در حالی است که دست‌هایی در این زمینه وجود دارد و برخی تولیدکنندگان 2 تا 3 دفتر دارند. 

رضایی تصریح کرد: گاهی اوقات برخی افراد ناآگاه پشت برخی شرکت‌ها برای فرار مالیاتی حضور دارند. 5 هزار شرکت جعلی در کشور وجود دارد در حالیکه بایستی مالیات را از ثروتمندان بگیریم و خرج مردم محروم کرده و خدمات را در جامعه توسعه دهیم و در ماه‌های اول دولتم قطعاً آثار جلوگیری از فرار مالیاتی را خواهند دید.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ارزش 4200 تومانی و مشکلات توزیع کالای اساسی گفت: این موضوع به عدم نظارت دقیق دولت بازمی‌گردد این در حالی است که بین 18 تا 19 میلیارد دلار به برخی واردکنندگان برای واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی داده شده است اما مشخص نیست که چه مقدار کالا و نهاده با ارز 4200 تومان وارد شده و چه مقدار با ارز 20 هزار تومانی.

* دولت به صورت کاملاً افتضاح‌باری همه چیز را رها کرده است

وی تصریح کرد: متأسفانه دولت به صورت کاملاً افتضاح‌باری همه چیز را رها کرده است و هیچ نظارتی در توزیع ارز 4200 تومانی و واردات کالاها وجود ندارد و عملاً این موضوع منجر به درآمد برخی واسطه‌ها و دلالان شده است.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ارز 2 نرخی در دولتش گفت: 8 میلیارد دلار که برای واردات کالاهای اساسی تصویب شده است را به دو بخش 4 میلیارد دلار تقسیم خواهیم کرد که در بخش اول کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی را وارد کرده و نظارت بسیار جدی خواهیم داشت و اجازه نخواهیم داد کسی سواستفاده کند و در این مسیر سیستم و سامانه‌ای را راه‌اندازی خواهیم کرد و تلاش می کنیم که کالا به مصرف‌کننده نهایی برسد. 4 میلیارد دلار دیگر که وجود دارد هم در بخش یارانه‌ها هزینه خواهیم کرد.

وی درباره برخی خصوصی سازی های مسئله دار ادامه داد: اهلیت برای خصوصی‌سازی بسیار مهم است و تا زمانی که آن خریدار مشخص نشده و سابقه آن روشن نشود و تضمین ندهد که تولید و اشتغال را بالا ببرد اجازه نخواهیم داد شرکت خصوصی شود و اگر هم تضمین ندهد که تولید و اشتغال را افزایش دهد آن شرکت را پس می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم فردی شرکتی را خریداری کرده و زمین را جداگانه فروخته و وسایل آن را هم جداگانه بفروشد.

* هشدارهای لازم را در مورد بورس داده بودم/ در بورس صندوق جبران زیان مالباختگان را به وجود خواهم آورد

وی گفت: من هشدارهای لازم را در مورد بورس قبلاً داده بودم این در حالی است که من در بورس صندوق جبران زیان مالباختگان را به وجود خواهم آورد و اکثر کسانی که مال باخته هستند هم در خرداد، تیر و مرداد وارد بورس شده‌اند و آمارهای دقیقی دارم که چقدر مقدار افراد زیر 55 میلیون تومان سهام در بورس دارند و چه میزان خسارت دیده‌اند.

وی افزود: بورس لوکوموتیو تولید و هدایت سرمایه‌ها برای تولید بیشتر است و من در دولتم شاخص بورس را به حداقل یک میلیون و 500 هزار می‌رسانم.

* بیمه بورس و یا سهامداران را راه‌اندازی خواهیم کرد

رضایی تصریح کرد: در درازمدت تلاش می‌کنم کانونی را از سهامداران خرد تأسیس کرده و بیمه بورس و یا سهامداران را راه‌اندازی خواهیم کرد. این در حالی است که هم‌اکنون ریسک بورس بسیار زیاد است و تلاش می‌کنم مشکلات بورس را حل کنم.

رضایی گفت: چند مؤسسه حقوقی هستند که در وضعیت قبل از سقوط بورس 70 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج کرده‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر قوه قضاییه در موضوع فساد قوی عمل می‌کرد این حجم فساد را در کشور نداشتیم و اگر این حجم از فساد در قوه قضاییه نبود نبایستی شاهد حجم زیادی فساد در جامعه بودیم. اگر قوه قضاییه با چند نفر از این قاضی‌ها برخورد قاطع کرده بود شاهد کاهش فساد بودیم ولی در مجموع بایستی برخورد قاطعی با مفسدین در خیلی از این شرکت‌ها انجام دهیم.

* در دولتم یک سازمان بازرسی دولتی ایجاد خواهم کرد

وی گفت: من در دولتم یک سازمان بازرسی دولتی ایجاد خواهم کرد و به همه مدیران خواهم گفت که با تمام توان‌شان علیه فساد مبارزه کنند. البته قوه قضاییه هم باسیتی سازمان بازرسی خود را حفظ کند و کارهایش را انجام دهد.

رضایی تصریح کرد: من هیچ خط قرمزی را در دولتم ندارم و مبارزه با فساد را از دولتم شروع خواهم کرد و در این زمینه قاطعانه رفتار خواهم کرد و در این زمینه هم هیچگونه کوتاهی نسبت به کسی نخواهم داشت.

وی درباره صنعت خودرو هم گفت: این درد در قبل از انقلاب وجود دارد که ما از آن دوران مونتاژکار بودیم و اگر ما آن فرمولی که در موشک‌سازی به کار بردیم را در صنعت خودرو استفاده می‌کردیم درمان شده بود. روزگاری ما موشک از برخی کشورها وارد می‌کردیم و به همان شهید طهرانی‌مقدم اعلام کردیم که بایستی ظرف 3 تا 4 سال موشک خودمان را بسازیم و در این مسیر بایستی با مهندسی معکوس اقدام کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بهترین ژنراتورها هم‌اکنون در شرکت مپنا ساخته می‌شود و به روسیه که در موضوع توربین‌سازی ادعا دارد توانستیم 62 میلیون دلار توربین صادر کنیم و ما عملاً بعد از آلمان دومین شرکت سازنده توربین در دنیا هستیم. 

* دیوار بزرگی به نام تعرفه در شرکت خودروسازی ایجاد کردیم

وی افزود: ما متأسفانه دیوار بزرگی به نام تعرفه در شرکت خودروسازی ایجاد کردیم و خودروسازان خیال‌شان راحت است. اما من در دولتم واردات خودرو را آرام آرام آزاد خواهم کرد و از آن سو  تلاش می‌کنم شرکـت‌های خودروسازی خود را به‌روز کنند.

* همتی شعبده‌بازی کرده و باید پاسخگوی وضعیت تورم باشد/ اصلاح طلبان روی کار بیایند تورم 50 درصدی خواهیم داشت

رضایی درباره کنترل قیمت‌ها و تورم اظهار داشت: این سؤال را بایستی از آقای همتی می‌پرسیدید او شعبده‌بازی کرده و باید پاسخگو باشد که چرا تورم به این وضعیت رسیده است. این آقایان اگر مجدداً روی کار بیایند ما تا پایان سال تورم بالای 50 درصد را خواهیم داشت. این در حالی است که من در سال 92 هزار تومانی نشان مردم دادم و گفتم متأسفانه ارزش پول ملی در حال سقوط است و من بنا دارم مانع این کار شوم. 

وی گفت: تا زمانی که تولید راه نیفتد نمی‌توان ارزش پولی ملی را بالا برد و به همین دلیل تلاش دارم تا هزینه‌های تولید را پایین آورده و همگان به سمت تولید و سرمایه‌گذاری در کشور بروند. حجم زیادی طلا در کشورمان وجود دارد و همه طلاها را تلاش می‌کنم در یک بانک به نام بانک طلا جمع‌آوری کرده و سود آن را هم با طلا بدهم که این کار برای پشتوانه تولید و سرمایه‌گذاری است.

*  سعی می‌کنیم بازارچه‌های مرزی را ایجاد کنیم

رضایی درباره مناطق آزاد گفت: قانونی که مجلس درباره مناطق آزاد مصوب کرده است را اصلاح خواهیم کرد و سعی می‌کنیم بازارچه‌های مرزی را ایجاد کرده و سود مناسبی را برای آن در نظر بگیریم و نظارت ویژه‌ای هم خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: متأسفانه مرزنشینان ما به شدت محروم هستند در حالیکه ما می‌توانیم میلیون‌ها دلار صادرات با کشورهای همسایه از طریق این مرزها داشته باشیم و در مورد مرزها می‌توانیم تقسیم کار کرده و ناظر برای آن در نظر بگیریم تا فعالیت‌ آنها برای افزایش صادرات بیشتر شود.

* حتی نظام بانکی یمن از نظام بانکی ما هم جلوتر است

رضایی در مورد مشکلاتی برخی بنگاهداران و تولیدکنندگان که به دلیل بدهی‌هایشان به دستگاه‌های دولتی به سمت تعطیلی می‌روند، اظهار داشت: مشکل این موضوع مربوط به نظام بانکی است که نظام بانکی ما سنتی است این در حالی است که حتی نظام بانکی یمن از نظام بانکی ما هم جلوتر است.

وی افزود: دولت فعلی همواره سعی کرده مسائل مختلف را سیاسی کند اما در دولت من اینگونه نخواهد بود. این در حالی است که هم‌اکنون رقابت زیادی بین بانک‌های دولتی و بانک‌های خصوصی در مورد دریافت سود وجود دارم و سعی می‌کنم دست بانک‌ها را در اقتصاد کوتاه کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر نظارتی بر بانک‌ها نباشد آنها مرتب در جیب مردم دست خواهند برد؛ مالیات تورمی عمدتاً از سوی دولت به وجود می‌آید.

وی افزود: اخیراً دادستان تهران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تهدید کرده است و باید او پاسخ دهد که آیا آقای رئیسی هم مدنظر او بوده است. نبایستی خدای‌ناکرده برخی مسائل در ذهن مردم به وجود بیاید و اگر مسائلی در ستاد آقای رئیسی به وجود بیاید آیا دادستان می‌تواند در آنجا ورود کند؟

*  نیازمند آرامش در جامعه هستیم

رضایی افزود: برخی افراد در حال ترساندن مردم هستند در حالیکه انتخابات در حال پیشبرد است و نبایستی انقلابی‌تر از مقام معظم رهبری عمل کنیم چرا که ما نیازمند آرامش در جامعه هستیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به همه آقایان توصیه می‌کنم که اگر می‌خواهند کاری انجام دهند باید همگان تلاش کنیم انتخابات خوبی را در 1400 داشته باشیم و در نهایت دل مقام معظم رهبری را شاد کنیم.