۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
همتی در رادیو ایران:

راه‌حل افزایش رشد اقتصادی و قدرت خرید مردم، خرید‌های اعتباری است

راه‌حل افزایش رشد اقتصادی و قدرت خرید مردم، خرید‌های اعتباری است
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم گفت: برنامه من برای افزایش قدرت خرید مردم، در کوتاه مدت، خریدهای اعتباری است یعنی مردم بتوانند کالا بخرند و بعدا اقساط آن را پرداخت کنند.
کد خبر : ۵۵۹۸۵۵

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در برنامه «شمارش معکوس» رادیو ایران با بیان اینکه در اقتصاد ۳ اولویت دارم، گفت: نخست بهبود روند اقتصادی برای من اولویت دارد، شرایط را این‌گونه دیدیم که بهبودی از روند اقتصادی در کشور وجود ندارد. دومین اولویت تولید ثروت، برای کشور است. اولویت سوم نیز بیکاری است.

وی افزود: در اقتصاد این سه متغیر مهم در بخش تولید، بازار کار و بخش پول را در بر می گیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در بخش رشد اقتصادی، میانگین رشد اقتصادی ما نزدیک به ۳ درصد بوده است در صورتی که کشور های در حال توسعه باید میانگین رشد ۸ درصدی را تجربه کنند.

همتی گفت: از سال ۸۲ رشد اقتصادی ما تغییری نکرده است و عمده دلایل آن نیز مرتبط با تحریم‌ها بوده است. به همین دلیل روند رشد ثروت در کشور محدود شده است و معنی آن این است که سفره مردم نمی‌تواند بزرگ شود.

وی اظهار داشت: به طور میانگین در ۳۰ سال گذشته رشد تورم میانگین ۲۰ درصد بوده است. سرعت اشتغال نیز به سرعت کاهش پیدا می‌کند و نرخ بیکاری، بالای ۱۰درصد است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من استاد دانشگاه تهران هستم و به مسائل اقتصادی کاملا مسلط هستم. مشکلات ما به خاطر این بوده است که رئیس جمهور همواره سیاستمدار بوده است و سیاست را بر اقتصاد حاکم کردند.

همتی با بیان اینکه من می‌خواهم این را عکس کنم و اقتصاد را بر سیاست حاکم کنیم، تصریح کرد: یک بار امتحان کنیم و اقتصاد را بر سیاست حاکم کنیم.

وی تاکید کرد: کنترل نقدینگی در دست بانک مرکزی نیست. وقتی دخل و خرج با هم نمی‌خواند و ساختار بودجه مشکل دارد و دستگاه ها مجبور به قرض از بانک مرکزی می‌شوند، آنگاه بانک مرکزی نمی‌تواند جلوی تورم را بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من به عنوان رئیس سابق بانک مرکزی نیازمند قدرت و توانی بالاتر از بانک مرکزی بودم. اگر ما بتوانیم آثار پولی نقدینگی را کنترل کنیم حتماً تورم را نیز می‌توانیم کنترل کنیم وقتی که در سه دهه گذشته میانگین رشد تورم ۲۰ درصد بوده است نتیجه می‌گیریم مشکل ساختاری داریم.

همتی اضافه کرد: طی سه دهه تورم وحشتناکی را تجربه کرده‌ایم. اگرچه بانک مرکزی نقش مهمی دارد اما باید دولت نیز آن را همراهی کند. در کشور ما استقلال بانک مرکزی مانند کشورهای پیشرفته وجود ندارد. لذا لازم است استقلال بانک مرکزی به رسمیت شناخته شود.

وی گفت: در مورد رشد اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری هستیم. وقتی بازدهی بخش‌های سفته بازی بالا باشد. نقدینگی به آن سمت می‌رود لذا به سمت تولید و سرمایه‌گذاری نمی‌رود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی نااطمینانی در بخش تولید وجود دارد، سرمایه گذار پولش را ۵ سال در یک کارخانه نمی‌گذارد که بازدهی بگیرد.

همتی تاکید کرد: هر لحظه تصمیمات مختلف در عرصه اقتصادی گرفته می‌شود. نمی‌توان تصمیمات یک شبه گرفت و یک دفعه هوس کنیم، قیمت کالایی را کنترل کنیم. در این صورت سرمایه گذار ورود نمی‌کند.

وی گفت: وقتی تورم بالا باشد و قدرت خرید پایین بیاید در کنار آن نیز تولید رشد نکند، طبیعی است که بیکاری افزایش پیدا می‌کند. باید روی رشد اشتغال کار کنیم تا بتوانیم فقر را ریشه کن کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این نحوه پرداخت یارانه‌ها منجر به رشد تورم شده است و پولدارها را پولدار تر و افراد ضعیف نیز ضعیف تر می‎شوند.

همتی گفت: ضریب جینی مهم‌ترین شاخصی است که نشان می‌دهد در هر دهکی چقدر از درآمد کشور نصیب آنها می‌شود که تقریبا بالای ۵۰ درصد از آن برای دهک‌های بالایی جامعه است. بالاخره صدای مردم در خواهد آمد. لذا من احساس کردم فرصت نداریم، امیدوارم مردم عزیز این فرصت را به من بدهند تا بتوانم از این فرصت برای جلوگیری از کارهای غلط استفاده کنم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی سنگ زیربنای توسعه است،افزود: در مقطعی قرار داریم که مردم از وضعیت ناراضی هستند و منتظرند ببینند چه کسی به وضعیت آن‌ها رسیدگی می‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی پایین آمده است،گفت: اینکه جوانان ول می کنند و کشور را ترک می کنند. اینها احساس می کنند، کسی جدی نیست. امیدواریم بتوانیم یک دولت جدید در این زمینه ایجاد کنیم و هموطنان از خارج از کشور به داخل برگردند. ما نباید در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم.

همتی گفت: تقریباً نزدیک به ۵۵ درصد از ارزش افزوده کشور در بخش خدمات است. هتلداری، خدمات سفر و بخش‌های مختلف آن، از جمله بخش هایی هستند که از کرونا آسیب دیده‌اند. یکی از دلایلی نیز که در اوایل سال گذشته منجر به رشد اقتصادی منفی شد، همین آسیب‌های بخش کرونا است.

وی با بیان اینکه لذا لازم است در ابتدا مشکل کرونا را حل کنیم،افزود: برنامه‌ من واکسیناسیون کل مردم ایران تا بهار سال آینده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دومین راه حل برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا این است که سیستم بانکی را در اختیار واحدهای تولیدی آسیب دیده قرار دهیم.

همتی تصریح کرد: برای اینکه بتوان ضررهای واحدهای تولیدی را جبران کنیم باید از طریق وام‌های کم هزینه و معافیت های مالیاتی اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا، روش زندگی مردم عوض شده است و خیلی از خرید ها به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد و خیلی از فعالیت‌های اقتصادی در بستر اینستاگرام انجام می‌گیرد،افزود: باید از این فرصت بوجود آمده برای سرمایه گذاری در بسترهای مخابراتی و اینترنتی استفاده کنیم و در بخش خدمات آن را نهادینه کنیم. این تجربه‌ای است که در دوران کرونا به آن دست یافتیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وظیفه‌ دولت واردات گندم و دانه برای مرغ نیست بلکه باید در بخش‌های زیرساختی از جمله خطوط ریلی و زیرساخت‌های اینترنتی و مخابراتی سرمایه‌گذاری کند.

همتی با بیان اینکه نکته دوم که خیلی مهم است، صنایع کوچک و متوسط است،افزود: این صنایع با صنایع بزرگ فرق دارد. صنایع بزرگ بازدهی خوبی دارند اما اشتغال زایی کافی ندارند. بیشترین اشتغال در صنایع کوچک و متوسط است.

وی گفت: سرمایه‌گذاری را باید بر روی شرکت‌های دانش بنیان ها ببریم. پرداخت حجم زیادی به عنوان تسهیلات به شرکت‌های کوچک و متوسط در سیستم بانکی ما شروع شده است تا بتوانند سرپا باشند و به کار خود ادامه دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید تمرکز خود را بر روی صنایع کوچک و متوسط بگذاریم و فضای کسب و کار را از نظر بین‌المللی اصلاح کنیم،در این صورت خیلی از مسائل تولید حل خواهد شد.

همتی تصریح کرد: همانطور که شما گفتید به خاطر پایین آمدن قدرت خرید مردم تولید نیز با کاهش روبه رو شده است. لذا خریدهای اعتباری تنها راه حل این مشکل است و برنامه‌هایی داریم که ظرف این چهار سال مبالغ قابل توجهی را به صورت اعتباری در اختیار مردم قرار دهیم.

وی افزد: از طریق این خریدهای اعتباری مردم می‌توانند کالا را بخرند و به تدریج مبالغ آن را پرداخت کنند تا شرایط پس از پایان تحریم‌ها بهبود پیدا کند. از این طریق تولید افزایش پیدا می‌کند و بیکاری کاهش پیدا می‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما می توانیم حتی با قابلیت کمتر نیز شغل ایجاد کنیم. راه آن، این است که بتوانیم برخی از مشاغل خانگی را توسعه بدهیم. خیلی از زنان سرپرست خانوار مشغول هستند. آنها نیازی ندارند که بیرون بروند و شرکت یا کارگاهی را ثبت کنند. بلکه می توانند در داخل خانه و ابزارهایی که در اختیار آنها قرار داده خواهد شد کار کنند.

همتی ادامه داد: کمیته امداد و بهزیستی کارهای خوبی انجام داده‌اند که باید آن را توسعه دهیم. ما می توانیم از طریق تامین سیستم بانکی که تا الان در خدمت تولید بوده است، کارهای بیشتری را برای انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در صنایع کوچک و متوسط مبالغ کمتری برای سرمایه‌گذاری نیاز است. زیرا ماشین‌آلات بزرگی نمی‌خواهد و هزینه‌های زیادی نیز مصرف نخواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید در خیلی از مناطق روستایی و مرزی اشتغال پایدار ایجاد کنیم. راهش این است که با منابع قرض‌الحسنه و ارزان قیمت، آن‌ها را تشویق کنیم بتوانند تولیدات محلی را راه بیندازند و از طریق این تولیدات محلی که تقاضای منطقه خود و اطراف تامین کنند.

همتی تاکید کرد: الان مشکل اصلی ما در اشتغال، پول، نیست بلکه انگیزه وجود ندارد. باید با سرمایه گذاری دولت در زیرساخت ها این زمینه را ایجاد کنیم.

وی افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته بخش های مختلف ما برای ورود به سرمایه‌گذاری اقدامی نکرده اند. به خاطر اعتماد برای سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی اعتماد بوجود آید، آنگاه سرمایه ی کافی در بخش خصوصی وجود دارد که در اقتصاد وارد شوند. وقتی نااطمینانی حاکم باشد سرمایه ها در بخش‌هایی مانند سفته بازی و خدماتی غیرمولد فعال می‌شود.

همتی تاکید کرد: ما باید روی اشتغال جوانان تمرکز کنیم. مشکل اساسی ما این است که فارغ التحصیل دانشگاهی زیاد داریم و از همه مهمتر بیش از ۵۰ درصد نیروهای دانشگاهی ما زنان هستند. باید زمینه اشتغال اینها را فراهم کنیم.

وی افزود: نمی‌توانیم به دختر خانمی که تا فوق لیسانس درس خوانده است و سال ها وقت گذاشته است، بگوییم برو در خانه بشین. این امکان پذیر نیست و آنها شغل می‌خواهند. باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که حداقل ۳۰ درصد از مسئولیت‌ها و مشاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی به بانوان اختصاص پیدا کند. اگر ما بتوانیم این ۳۰ درصد را تامین کنیم، تحول مهمی در بخش اشتغال زنان ایجاد خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: واردات، کشور را نابود کرده است. ما این را کاهش داده ایم. در سال گذشته میزان واردات ما نزدیک به ۳۷ میلیارد دلار بود. اگر ما بخواهیم تولید را درست کنیم باید فکری به حال واردات بکنیم.

همتی ادامه داد: در دوره‌ای که من در بانک مرکزی بودم جزو افرادی بودم که تاکید داشتم، واردات باید کنترل شود. باید به سمتی برویم که صادرات را به بالای ۵۰ درصد برسانیم.

وی تاکید کرد: آمایش در کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در صنعت باید آمایش به صورت منطقه‌ای باشد. مثلا نباید فولاد را در جایی قرار دهیم که آب وجود ندارد. این یک خطای استراتژیک است. وقتی شما می‌خواهید یک صنعتی را مانند «گندله‌سازی» ایجاد کنید باید کارخانه فولاد و معادن نیز در دسترس باشد و این نیازمند آب است. لذا مجبور می شوید آب را از جنوب کشور به سمت شمال ببرید و این هزینه بسیار زیادی دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شما نگاه کنید صنایعی مانند فولاد در اصفهان مستقر می‌شود که برای آب مشکل دارد و بعد مجبور می‌شویم مشکلاتش را به جامعه تحمل کنیم. استراتژی توسعه صنعتی وجود ندارد و باید برای مدت ۲۰ سال برنامه‌ریزی شود. در دولت آینده حتماً این را تبیین و به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

همتی گفت: در بانک مرکزی و بورس، شورای فقهی وجود دارد از این رو لازم است از نظرات اندیشمندان اسلامی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین چالش ها برای ما، تحریم‌های ظالمانه است،افزود: راه حل من تعامل از خانه تا جهان است تعامل ما در داخل خانه نیز برهم خورده است. اعضای یک خانواده خیلی سخت باهم تعامل می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در بین گروه‌های سیاسی نیز تعامل بین دولت و مجلس و قوه قضاییه و سایر نهادها و مردم وجود ندارد،تاکید کرد: همچنین در بین ما و کشورهای دیگر نیز این تعامل وجود ندارد.

همتی گفت: اگر این تعامل وجود نداشته باشد، حل مشکل مردم شعاری بیش نیست. اگر قرار است ما به معیشت مردم و توسعه اقتصادی برسیم باید تعامل داشته باشیم که با روند تحریم ها این مسئله امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: ۱۴ میلیارد دلار فقط به دلالان و کاسبان تحریم ها پرداخت شده است به همین جهت فرصتی برای تکرار اشتباه نداریم. بعضی از تصمیم‌ها نتیجه‌ای جز رانت و سواستفاده برای برخی از افراد ندارد.