۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
انتقاد شدید جلیلی از دولت روحانی در تلویزیون

دولت منفعل تمام فرصت‌ها را در رابطه با چند کشور خلاصه می‌کند/ کشور ۸ سال با یک کلید قفل شد

دولت منفعل تمام فرصت‌ها را در رابطه با چند کشور خلاصه می‌کند/ کشور ۸ سال با یک کلید قفل شد
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نباید کشور ما با همه توانمندی‌ها معطل و منفعل و یا صریحتر بگویم علاف این باشد که قاتلان حاج قاسم بخواهند به ما عنایت کنند.
کد خبر : ۵۵۹۸۴۹

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز در برنامه تلویزیونی "رئیس جمهور با مردم" از شبکه یک سیما، ایران بزرگ در طول تاریخ فراز و نشیب‌ها و ماجراهای زیادی پشت سر گذاشته، گفت: ما یک تمدن و یک فرهنگ بوده و هستیم. با انقلاب اسلامی یک خیز بلند برای احیای این نقش تمدنی ایجاد شد. امروز بعد صدها سال شخصیت‌هایی داریم که به مرزهای دانش نزدیک شده‌اند.

وی افزود: از ابن سیناها تا کاظمی آشتیانی‌ها، از خواجه نصیرها تا شهید شهریاری‌ها و فخری‌زاده و از سربداران تا قاسم سلیمانی‌ها. ما راه درازی آمدیم و در یک پیچ تاریخی هستیم. در چند قرن گذشته هربار که خواستیم جهشی داشته باشیم، دشمنان خارجی مانع ما شدند. جریان‌هایی هم از داخل را همراه خود کردند و به خدمت گرفتند. امیرکبیر حرکت بزرگی شروع کرد اما علیه او فضاسازی شد. ما در دوره‌های مختلف شخصیت‌هایی داشتیم که کشور را به افق‌های بلند رساندند اما توسط جریان‌های سرسپرده غرب کنار زده شدند. آخرین جنایت آنها ترور سردار دلها شهید سلیمانی و دکتر فخری‌زاده بود. 

جلیلی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم مسائل روزمره را حل کنیم به یک نگاه بلند مدت و تمدنی نیاز داریم، اظهار داشت: امروز به یک جهش بزرگ نیاز داریم. ما در اقتصاد نابسامانی داریم، گرانی، بیکاری، مسکن، تحریم را از 8 سال پیش البته کمتر داشتیم. در انتخابات 92 با همین دوربین صحبت کردم و گفتم چگونه می‌توان این مسائل را حل کرد. من کلید نشان ندادم و وعده صد روزه ندادم و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها گفتم؛ البته برخی هم از چرخ سانتریفیوژ و لبخند به دنیا گفتند و کشور با این کلید قفل شد. 

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: نباید کشور ما با همه توانمندی‌ها معطل و منفعل و یا صریحتر بگویم علاف این باشد که قاتلان حاج قاسم بخواهند به ما عنایت کنند. من همان زمان گفتم برخی مسیرها جواب نمی‌دهد. مردم امروز می‌بینید که روند طی شده وعده‌ها را به انجام رساند یا نه. رویکرد غلط و عملکرد ضعیف نمی‌تواند کشور را به قله برساند. 

وی با بیان اینکه رویکرد غلط یعنی اینکه ما رویکرد حداقلی داشته باشیم و اینکه ما از میان راه‌‌های مختلف بخواهیم به یک راه اکتفا کنیم، گفت: ما هیچوقت مخالف مذاکره نبودیم اما برای رسیدن به قله های پیشرفت باید همه توانمندی ها را فعال کرد نه اینکه با گفتگو بخواهیم همه مسائل را حل کنیم نه اینکه با امتیاز وعده بگیریم و سرمایه‌های کشور را بتن بریزیم و در ازای آن پوزخند بگیریم. آن شهروند عزیز ما که بعد از یک توافق خوشحالی می‌کرد از ارزانی دلار حق داشت، چون به وی وعده داده بودند. اما چه شد؟! امروز تحریم‌ها دوبرابر شده و قیمت دلار 7 برابر شده است. 

جلیلی خاطرنشان کرد: در اقتصاد نابسامانی‌هایی داریم که 8 سال پیش هم داشتیم اما کمتر، دولت نباید علاف باشد. دولت به جای علاف بودن باید فعال باشد؛ یعنی همه ظرفیت‌ها را به فعالیت دربیاورد. این به چه نیاز دارد؟ اول باور، دوم اراده و سه، برنامه. 

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه مهم‌ترین باور این است که راهبردهای حداقلی جواب نمی دهد، تصریح کرد:  راهبردهای حداقلی در شان مردم ایران نیست. کشور نباید فقط اداره بشود. برخی برنامه شان فقط اداره و حل چند مسئله است . این ایران را به جهش نمی‌رساند چون نه باورش را دارند و نه اراده‌اش را. زمانی در همین تاریخ ما کسانی مانند رزم آرا از عدم توان ساختن لولهنگ می‌گفتند و قابل تاسف است که برخی در داخل نیز ظرفیت ایرانی را در حد ساخت آبگوشت بزباش و صادرات پوست بز دانستند. این ناشی از یک نگاه غلط و حداقلی است. 

وی افزود: کشور باید در 4 سال‌ آینده جهش پیدا کند چون در 8 سال گذشته 120 سفر داشتیم و جوانان و مردم و مدیران و کارشناسان را دیدیم. بیش از 1000 جلسه داشتیم و با مدیران ارشد و اساتید از جناح‌ها جلسه داشتیم و به این باور رسیدیم که می‌شود اما برخی نمی‌توانند. کشور ظرفیت جهش را دارد و با اراده و باور برنامه می‌شود. برنامه یک شبه نوشته نمی‌شود. ما 8 سال کار کردیم. سال 92 من در جمع اعضای ستاد گفتم کار ما تازه شروع شده و دولت در سایه را تشکیل دادیم. گفتم وظیفه ما این است تحولات را سایه به سایه دنبال کنیم. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره "دولت در سایه"  ادامه داد: ما با تشکیل کارگروه‌ها از اساتید و مدیران با کفایت و کارشناسان سعی کردیم روند کشور را سایه به سایه دنبال کنیم و در اولین فرصت کار خطایی می‌بینیم در جهت تصحیح و اگر کار درستی می‌بینیم در جهت تکمیل آن گام برداریم. ما سعی کردیم از همه جناح‌ها استفاده کنیم و به یک برنامه رسیدیم و آن برنامه به ما یک جهش نشان داد و حالا وقت جهاد بزرگ برای جهش ایران است. این کاری است که باید شروع بشود.

جلیلی با بیان اینکه برای آشنایی با فضای عملیات‌های ما در دولت آینده، چند برنامه را توضیح می‌دهم، گفت:  مردم ما عده هایی  شنیدند که عمل نشده و حق مردم است که یک وعده و برنامه را باور کنند. باور کنند اگر برنامه‌ای ارائه می‌شود پاسخ به مشکلات آنها است. امروز شما بیان کردید که چند موضوع اصلی وجود دارد. یکی اشتغال است. مشکل بیکاری، مشکل مهم کشور ما است و مردم خواستند که دولت آینده برنامه‌اش برای اشتغال را بگوید. ما به 31 استان رفتیم و شهرک ‌های صنعتی را دیدیم. ما با برآوردمان از فرصت‌های کشور متوجه شدیم که کشور آمادگی جهش در تولید را دارد. این جهش می‌تواند یک اشتغال در سطح خودش ایجاد کند. طرح‌های پیشرانی باید شکل بگیرد که موتور جهش را فعال کند. وظیفه رئیس‌جمهور این نیست که فلان دستگاه چند طرح پیدا کند و به فکر اشتغال باشد مانند طرح‌های وام دادن و بنگاه‌‌های  زودبازده و... . ما نمی‌خواهیم با آمار سر مردم را کلاه بگذاریم یا با یک ساعت در کار در هفته را مصداق اشتغال بدانیم. این کلاه گذاشتن سر خود و مردم است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: رئیس جمهور وظیفه دارد که تمام دستگاه ها را بسیج کند و برای‌ آنها ماموریت اشتغال تعریف کند. ما باید این برآورد را داشته باشیم که در هرعرصه‌ای چه ماموریت‌هایی باید انجام داد. اگر از جهش تولید صحبت می‌کنیم جهش تولید بدون جهش صادرات صورت نمی‌گیرد و لازمه صادرات تعاملات گسترده با جهان است. دولت منفعل و علاف یعنی که بخواهد تمام فرصت‌ها را در روابط با چند کشور خلاصه کند. امروز 200 کشور داریم که با این ها باید بتوانیم تعامل داشته باشیم تا بتوانیم صادرات و افزایش تولید داشته باشیم. 

وی افزود: وزارت علوم، وزارت کشاوری و نیرو وظایفی دارند. وقتی یک جوان شما بهترین دوران عمرش را تقدیم نظام و کشورش می‌کند و از 18 سالگی وارد دانشگاه می‌شود و ده سال از بهترین سرمایه را تقدیم کشور می‌کند تا دکترا بگیرد، حق او و کشور است که از وی بهترین استفاده را کرد. اگر دانشگاه‌های ما رشته‌هایی دارد و جوانان ما عمرشان را سرمایه‌گذاری می کنند، باید یک نتیجه مثبت برای فرد و جامعه داشته باشد.

جلیلی تصریح کرد: امروز سالی 600 هزار نفر در رشته تجربی در کنکور شرکت می‌کنند و 5 هزار دانشجوی پزشکی می‌گیریم. این نشان می‌دهد که برخی جاها تدبیر نیست و منافعی در کار است در حالیکه  کشور به پزشک بیشتر نیاز دارد و کماکان مقید به همان 5 هزار دانشجو هستیم. فقط از این 600 هزار دانش آموزانی با معدل‌های بالا هستند. عرض من این است که اگر می‌خواهیم به اشتغال برسیم باید بوروکراسی‌های ظالمانه و مانع کارآفرینی را برداریم .

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه کشوری که ادعا می‌کند در سطح جهانی می‌خواهم نقش تمدنی داشته باشم نباید بخاطر مزیت نسبی خودش تحت فشار قرار بگیرد و مزیت گاز و نفت ما ابزاری در دست دشمن باشد، اظهار داشت: این وظیفه رئیس جمهور است که در این زمینه فعال باشد. باید برای همه دستگاه‌ها این وظیفه را تعریف کرد. یک وقت می‌گویم چون نفتم به فروش نمی‌رسد کار سایر دستگاه را کم یا  تعطیل کنیم ولی یک موقع می‌گوییم که چون نفت نمی‌فروشیم باید سایر دستگاه‌ها این نقیصه را رفع کنند و از طریق کشاوزی و صنعت و هنر و فرهنگ و حتی خود صنعت نفت و تبدیل آن به فراورده، ارزآوری داشته باشیم.

وی افزود: ما اگر فقط در تولید پتروشیمی که با هر میلیون تن 200 هزار شغل ایجاد کنیم، این یک ظرفیت بزرگ است. در بازار منطقه 135 میلیارد دلار بازار صنایع پایین دست است و بیش از 16 میلیون ظرفیت ما است که 4 میلیون آن فعالیت می‌کند. ارزآوری یک بحث مهم است و چگونه می‌توان از کشاورزی، پتروشیمی، برق و معدن چند ده میلیارد ارزآوری داشت و معطل نفت نماند. 

جلیلی با بیان اینکه ما امروز در کشاورزی فرصت‌های بزرگی داریم، گفت: با یک نگاه منصفانه می‌توان ظرفیت‌ها را فعال کرد. دولت در همین هشت سال یک کار خوب انجام داد و آن هم از 500 هزار هکتار اراضی خوزستان 300 هزار هکتار تصدیع شد و امروز همه کشور از آن منتفع می شوند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: عرض من این است که می‌توان بسیاری از تولید  و اشتغال و ارزآوری را دنبال کرد. اگر از مافیای مالیات می‌گوییم گزارشات گمرک می‌گوید با دلار 4200 چه چیزها وارد شد. از سنگ‌پا و گل سر و روسری و.. . در همین سه سال که ملت نجیبانه تحمل کردند، 55 میلیارد ارز 4200 تخصیص داده شد به برخی کالاها اما یکدفعه مرغ قیمتش گران می‌شود. این ارز گرفته شده و کالاها وارد شده اما به دست مردم نرسیده! این نشان می‌دهد باید یک کار بزرگ انجام داد و یک راهبرد حداکثری داشت. 

وی درباره نحوه برخورد با تحریم‌ها اظهار داشت: یک راه این است که تحریم‌ها را با مذاکره برداریم. این تنها راه نیست و یکی از چند راه است و این راه زمانی موفقیت آمیز است که دست ما پر باشد و برنامه‌ای برای خنثی سازی تحریم داشت. یک وقت دشمن می‌آید و می‌گوید بنزین را تحریم می‌کنم. یک راه مذاکره است که امتیازی بدهیم و او منصرف بشود. یک راه این است که تحریم را با خرید از جای دیگری دور بزنیم. یک راه هم این است که تحریم را با تولید بنزین خنثی کنیم. اینجا اهرم بنزین از دست دشمن خارج می‌شود. 

جلیلی ادامه داد: ما با کمک جوانان و کارشناسان  و مدیران برنامه‌ای برای خنثی کردن تحریم‌ها داریم. برای آنکه اهرم مذاکره و دور زدن فعال تر بشود، باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم. باید کاری کنیم دشمن به التماس بیفتد که در فعالیت های اقتصادی مان کوتاه بیاییم. رئیس جمهور فعلی‌ آمریکا  یک ماه بعد از سرکارآمدن سندی امضا کرد که در آن 4 خط درباره ایران بود. نوشته بود که ایران در حال ورود به بازی های جدید در عرصه فناوری است. امروز ما به قدرت فناوری‌های پیشرفته که هم موادش در کشور هست می‌توانیم دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و امری ممکن وسهل‌الوصول است. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه بحث گرانی و تورم نه در این سالها که 50 سال است با آن آشنا هستیم و نیاز به آمار دادن نیست ولی در چند سال اخیر تورم بالای 50 درصد را داشتیم، گفت: گرانی و تورم زمانی است که پول از کالاها بیشتر شود. روزانه دو هزار میلیارد خلق پول توسط بانک‌ها می‌کنیم و 50 درصد مردم از‌ آنها تسهیلات نگرفتند. رئیس بانک مرکزی می‌گوید 90 هزار میلیارد معوقات دست 11 نفر است. در 47 سال گذشته از سال 52 تا 98 پول و خلق پول در ایران 42 هزار برابر شده اما تولید  در کمترین حالت رشد آن 1.7 دهم بوده و بالاترین آمار آن دو رقمی نشده است. 

وی افزود: راهکار این است که برنامه جدی داشت و مطالعه عمیقی روی آن شود و با بودجه‌ریزی صحیح آن را تنظیم کرد. من متاسفم که ده‌ها کشور تورمشان زیر 5 درصد است و متوسط تورم در دنیا زیر 5 درصد است اما تورم ما 50 درصد است. مشکل در این نیست که راه حل چیست بلکه اراده می‌خواهد. اراده مقابله با کسانی که نفعشان در تورم است. ما امروز احساس می‌کنیم در برخی موضوعات و برخی آسیب ها فراتر از یک دولت و جناح درگیر است. باید کسانی که عهد‌ه‌دار کار می‌شوند، نه تنها با رقبا که با رفقایشان که به جیب ملت دست درازی کنند برخورد کنند. اگر می‌خواهید با رانت‌خواری مبارزه کنید ابتدا باید در جناح خودی مبارزه کرد. 

جلیلی با بیان اینکه امروز 25 درصد جمعیت در روستا هستند و هر روستا می‌تواند یک سلول پیشرفت کشور باشد، تصریح کرد: شما اگر برای 40 هزار روستا برنامه داشته باشید نه تنها مشکلات را می‌توان حل کرد و 25 درصد جمعیت تنها 7 درصد بودجه را داشته باشد بلکه هر روستا می‌تواند در صنعت، کشاورزی، گردشگری به جهش کشور کمک کند. ما الگویی داشتیم که سند پیشرفت روستا را جوانان بنویسند و در 100 روستا این انجام شد. اگر دولت در کنار این کار بیاید

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد:  ما امروز نه تنها می‌توانیم کشور را  اداره کنیم بلکه می‌توانیم جهش بزرگ داشته باشیم. امروز وقت عملیات و جهاد بزرگ برای جهش ایران است.