۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۸

اولین مکالمه تلفنی بایدن و رئیس‌جمهور چین

اولین مکالمه تلفنی بایدن و رئیس‌جمهور چین
رئیس‌جمهور آمریکا اولین تماس تلفنی با همتای چینی خود را برقرار کرده است.
کد خبر : ۵۵۹۷۲۵

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، اولین تماس تلفنی خود با «شی جین پینگ» همتای چینی خود را برقرار کرده است. این اولین مکالمه او با این مقام ارشد چین پس از ورودش به کاخ سفید است.

به گزارش فارس روابط میان آمریکا و چین در زمان دولت پیشین آمریکا یه ریاست جمهوری «دوانالد ترامپ» تاکنون با تنش‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف همراه بوده است.

در یک سال اخیر مناقشات بسیاری میان آمریکا و چین برسر منشأ اصلی ویروس کووید-۱۹ بوجود آمده است. این ویروس اولین بار اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین گزاش شد.

پیش‌تر در زمان دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» از الفاظی مانند «ویروس چینی»، «آنفلوانزای چینی» و «کونگ فلو» برای این ویروس استفاده شده و در واقع به چینی‌ها توهین می‌شد.

در حال حاضر با آغاز دور دوم تحقیقات سازمان جهانی بهداشت درباره منشا ویروس کووید-۱۹ فشار بر چین برای دسترسی بیشتر محققان بر آزمایشگاه ووهان بیشتر شده، زیرا ادعا‌هایی به‌طور مکرر درباره درز کردن این ویروس از این آزمایشگاه به بیرون و شیوع جهانی آن مطرح است.

هفته گذشته جو بایدن با انتشار بیانیه‌ای خواستار یافتن منشأ شیوع جهانی ویروس کرونا تا ۹۰ روز آینده شد. او پیش‌تر اعلام کرده بود جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ کرونا اختلاف نظر دارد و مناقشاتی میانشان مطرح است که به دودستگی جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره این مسئله منجر شده است.

سفارت چین در آمریکا نیز در واکنش به این درخواست آن را باعث «سیاسی کردن مسائل و در نتیجه مختل شدن تحقیقات» دانست.

ماه گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، نیز مدعی شد که چین با کارشکنی در روند دسترسی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به اطلاعات، موجب تشدید همه‌گیری ویروس کرونا در جهان شد.

همچنین در ژانویه ۲۰۲۰، چین و آمریکا، پس از سال‌ها تعرفه‌بندی کالا‌های تجاری میان این دو قدرت اقتصادی، فاز اول یک معامله تجاری را به امضا رساندند. این قرارداد سال جاری به پایان خواهد رسید و دولت کنونی آمریکا در حال بررسی سیاست‌های جامع خود در ارتباط با چین است.

به‌تازگی «کاترین تای» نماینده تجاری آمریکا، در اظهاراتی اعلام کردن آمریکا در روابط اقتصادی و تجارت با چین با چالش‌های بسیار بزرگی روبه‌رو بوده که نیاز به تلاش و توجه تمام اعضای دولت کنونی آمریکا دارد.