۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲

اعلام قیمت مسکن در گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، بیانگر تداوم عقب‌نشینی قیمت‌ها در این بازار و کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد ایران است.
کد خبر : ۵۵۹۶۵۶

پس از افت ماهانه قیمت مسکن در نخستین ماه سال، حالا شاهد ادامه کاهش بهای مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز هستیم. به گونه ای که بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۸۸ میلیون ریال بود که نسبت به ماه فروردین ماه امسال، ۱.۸ درصد کاهش نرخ را نشان می دهد.

اعلام قیمت مسکن در گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران

روند نزولی ماهانه در شرایطی است که پیش از این در نخستین ماه سال، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی با افت ۳.۱ درصدی نسبت به اسفندماه ۱۳۹۹ به رقم ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسیده بود، درصدی که بیشترین افت قیمت مسکن از شهریور سال ۹۸ (یعنی تورم منفی ۲.۸ درصد) تاکنون بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته، ۶۹.۷ درصد بیشتر شده است. هرچند این رقم در فروردین ماه، بیش از ۹۱ درصد برآورد شده بود که نشان دهنده روند نزولی قیمت ها در بازار مسکن است.

بنابراین آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی بیان گر کاهش ماهانه قیمت مسکن برای دومین ماه پیاپی و افت انتظارات تورمی در بازار مسکن است. به گفته کارشناسان اقتصادی، کنترل و مدیریت جریان نقدینگی توسط بانک مرکزی و همچنین عقب نشینی دلار در ماه های اخیر، از عوامل موثر در کاهش التهابات بازار مسکن و افت انتظارات تورمی در این بازار بوده است. 

تغییرات قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

در دومین ماه سال، در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۶۰۲.۱  میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با  ۱۱۹.۷ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۷۷.۶ و ۵۲.۶ درصد افزایش نشان میدهند.

اعلام قیمت مسکن در گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران

اعلام قیمت مسکن در گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران