۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵

چه کسی رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟

چه کسی رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟
همزمان با تأیید عزم رئیس جمهور برای برکناری‌ عبدالناصر همتی از ریاست کلی بانک مرکزی، باید منتظر معرفی رئیس کل جدید بانک مرکزی در روزهای آتی باشیم.
کد خبر : ۵۵۹۶۰۵

شایعات مربوط به برکناری عبدالناصر همتی از ریاست کلی بانک مرکزی که آثاری هم در بازار ارز و سرمایه داشته است، توسط همتی تأیید شد و باید در روزهای آتی منتظر معرفی رئیس کل جدید بانک مرکزی باشیم.

آنطور که همتی در کلاب هاوس گفته، حسن روحانی رئیس جمهور با توجه به کاندیداتوری عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست جمهوری، به دنبال انتخاب فرد دیگری بعنوان جایگزین همتی در بانک مرکزی است.

همتی گفته که بحثی با رییس جمهور داشتیم، ایشان تاکید کردن اگر در انتخابات بایستید،‌ نمیتوانید رییس کل بمانید چراکه در سیاست های پولی و ارزی اثر می گذارد، من البته گفتم تاثیری ندارد و میتوانم بمانم. با این حال شنیده ام،‌ دیروز هم با چند نفر از دوستان اقتصادی برای جایگزین من صحبت کردند. من مشکلی با تصمیم ایشان ندارم.

همتی البته این را هم گفته که دو روز است در بانک مرکزی حضور ندارد و مدیریت این بانک با اختیارات کامل، برعهده اکبر کمیجانی قائم مقام کنونی بانک مرکزی است.

خبرهای منتشر شده نشان میدهد که حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و اکبر کمیجانی قائم مقام کنونی بانک مرکزی جزء گزینه های احتمالی برای ریاست کلی بانک مرکزی در یکی دو ماه باقی مانده از دولت روحانی هستند. هرچند باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی چه کسی توسط رئیس جمهور بعنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی خواهد شد.

به گزارش تسنیم،‌ طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، حکم رئیس‌کل بانک مرکزی 5ساله است و رئیس جمهور در صورتی که از دوره تصدی رئیس‌کل بیش از یک سال باقی مانده باشد، می‌تواند رئیس‌کل بانک مرکزی را تغییر دهد.

براساس این مصوبه رئیس‌کل بانک مرکزی به‌پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و بعد از تصویب هیأت دولت، با تأیید و حکم رئیس جمهور نصب می‌شود و دوره تصدی ریاست‌کل بانک مرکزی پنج سال خواهد بود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

گفتنی است، از سال 1339 تاکنون بانک مرکزی 20 رئیس‌کل را به خود دیده که هرکدام سیاست‌ها و عقاید متفاوتی در خصوص بانک‌داری و بازار پولی و ارزی داشتند و همین امر موجب شد تا اقتصاد ایران در سالهای مختلف شاهد وقایع متفاوت ارزی و پولی باشد.

ابراهیم کاشانی، علی‌اصغر پورهمایون، مهدی سمیعی، خداداد فرمانفرمائیان، عبدالعلی جهانشاهی، محمد یگانه، حسنعلی مهران، یوسف خوش‌کیش، محمدعلی مولوی، علیرضا نوبری، سید محسن نوربخش، مجید قاسمی، سید محمدحسین عادلی، ابراهیم شیبانی، طهماسب مظاهری، محمود بهمنی، ولی الله سیف و عبدالناصر همتی رؤسای بانک مرکزی از سال 1339 تا 1400 بودند.