۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰

اوراق بخرید تا وام مسکن بگیرید!

اوراق بخرید تا وام مسکن بگیرید!
کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق تسهیلات مسکن بیشتر برای افراد متقاضی وام مناسب است.
کد خبر : ۵۵۹۴۷۲

محمدرضا صادقی مقدم کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران درپاسخ به این پرسش که تسه‌ (تسهیلات مسکن) چیست؟ اظهار کرد: هر فردی که می‌خواهد وام بانک مسکن را بگیرد، باید در مقابل مقدار مشخصی وام اوراق تسهیلات مسکن بخرد و زمانی که به بانک مسکن جهت خرید وام مراجعه می‌کند باید دارای اوراق تسهیلات مسکن باشد.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: علاوه بر اینکه افراد برای گرفتن وام بانک مسکن باید اوراق تسهیلات داشته باشند، باید شرابط دریافت وام را نیز داشته باشند، یعنی یک فرد سایر شرایط دریافت وام را دارد، بعد با خرید اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند وام دریافت کند.

صادقی مقدم در پاسخ به این پرسش که چرا اوراق تسهیلات مسکن زیر نظر فرابورس است؟ بیان کرد: بازار معاملات اوراق زیر نظر بازار فرابورس است، انواع اوراق بدهی و اوراق‌های مشارکت و اجاره و امثال این‌ها در بازار فربورس معامله می‌شوند، تسهیلات مسکن هم، چون جزء اوراق است از این ماجرا تبعیت می‌کند و مانند سایر اوراق‌ها در بازار فرابورس معامله می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که هر فرد عادی می‌تواند اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کند؟ تصریح کرد: همه افراد می‌توانند اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند و آن‌ها را به دیگران بفروشند، نکته قالب توجه در رابطه با تسهیلات مسکن این است که، در طول روز قیمت‌های مختلفی را ثبت می کند و قیمت شان بالا و پایین می‌شود.

صادقی مقدم بیان کرد: افراد در طول روزمی توانند از این بالا و پایین شدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن سود ببرند یا متضرر شوند، ولی در کل اوراق تسهیلات مسکن نوسانات چندانی ندارد.

وی افزود: همه افراد از این اوراق استفاده می‌کنند، اما بیشتر کسانی از این اوراق استفاده خواهند کرد که متقاضی وام مسکن هستند، اوراق تسهیلات مسکن مانند بعضی از اوراق نیست که به افرادی که ان اوراق را خریداری می‌کنند سود ثابت دهد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که نحوه بدست آوردن سود از از اوراق تسهیلات مسکن مانند سهام است؟ گفت: سود در سهام با بالا‌تر رفتن قیمت سهم، مجمع رفتن شرکت‌ها و تقسیم سود سالیانه اتفاق می‌افتد، سایر اوراق نیز به همین صورت است که از افزایش قیمت یک سودی به صاحبان خود می‌دهند، که به اصطلاح به آن‌ها می‌گویند زیر کوپن هستند یا کوپن دارند، اما اوراق تسهیلات مسکن به این صورت نیستند و سودی به دارندگان خود نمی‌دهند، فقط امکان دارد از نوسان قیمت دچار سود شوند.