۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱

کم کاری تیروئید از علل مهم عقب ماندگی ذهنی نوزادان

کم کاری تیروئید از علل مهم عقب ماندگی ذهنی نوزادان
قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کم کاری تیروئید یکی از شایعترین علل عقب ماندگی ذهنی نوزادان است که در جنین، اختلالاتی در ارگان‌های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می‌کند.
کد خبر : ۵۵۹۴۵۸

دکتر سید کاظم فرهمند به مناسبت هفته اطلاع رسانی تیروئید، با بیان اینکه اغلب نوزادان در بدو تولد طبیعی به نظر می‌رسند، افزود: این بیماری وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید می‌باشد که در صورت عدم تشخیص به هنگام، می‌تواند موجب عوارض جبران‌ناپذیر مغزی و بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شده و در نتیجه بار سنگینی را بر اقتصاد خانواده و جامعه تحمیل کند.

به گزارش ایرنا وی ادامه داد: در صورت تشخیص به هنگام و درمان به موقع، می‌توان از عوارض جدی این بیماری جلوگیری کرد و در این راستا غربالگری نوزادان به منظور شناسایی نوزادان بیمار و درمان به موقع آنان از مهمترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری است.

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان به عنوان یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این برنامه از سال ۸۵ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده و بر اساس آن تمامی نوزادان در روزهای سه تا پنچ روز پس از تولد تحت غربالگری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش غربالگری تیروئید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۹.۵ درصد می‌باشد افزود: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰ نوزاد غربالگری شده‌اند که از این تعداد سه هزار و ۲۲۰ مورد بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی شده و ۱۰۰ درصد بیماران زیر نظر متخصصان غدد اطفال تحت درمان قرار گرفته‌اند و این امر باعث شده از ضریب هوشی طبیعی برخوردار باشند.

دکتر فرهمند ادامه داد: در حال حاضر غربالگری تیروئید در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نوزادان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه شایعترین علت ابتلا به کم کاری تیروئید نوزادان کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری می‌باشد، از مادران باردار خواست برای دریافت آموزشهای لازم به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه نمایند.

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خانواده‌ها توصیه کرد از غذاهای حاوی ید از جمله ماهی استفاده کنند و نمک مصرفی خانوار از نوع نمک یددار تصفیه شده باشد.

با توجه به اهمیت موضوع و شیوع اختلالات غده تیروئید در جهان و با هدف ارتقای دانش همگانی و کارکنان بهداشتی درمانی در این راستا از چهارم تا دهم خرداد هر سال به عنوان هفته اطلاع رسانی تیروئید نامگذاری شده است.