۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷

سرنوشت 40 ایرانی گمشده در خارج از ایران + جزئیات

سرنوشت 40 ایرانی گمشده در خارج از ایران + جزئیات
40 ایرانی گمشده در خارج از کشور با کمک هلال احمر به آغوش خانواده هایشان بازگشتند.
کد خبر : ۵۵۹۱۹۴

40 زن و مرد ایرانی که در خارج از کشور گمشده بودند و دچار سرنوشت عجیبی بودند به خانواده های شان رسیدند.

مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه بین‌المللی جمعیت هلال‌ احمر از پیدا شدن ۴۰ نفر از شهروندان ایرانی در سال گذشته توسط این اداره خبر داد.

به گزارش رکنا، حسن اسفندیار در این باره اظهار کرد: یکی از مهم ترین برنامه های هلال احمر در عرصه بین المللی بازپیوند خانواده و جست و جو است که در این برنامه افرادی که بنا به دلایل مختلفی از خانواده خود جدا شده و یا مفقود می شوند، از طریق جمعیت هلال احمر و با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ قابلیت پیگیری برای یافتن آن ها وجود دارد.

وی افزود: غالبا سه عامل منجر به جدایی خانواده ها و یا مفقودی می شود که مهم ترین آن ها در این برهه زمانی مهاجرت است. افرادی که به صورت غیرقانونی از مرز عبور می کنند تا در کشور دیگری شاغل شده و یا سکونت گزینند، احتمال مفقود شدن آن ها وجود دارد. عامل دوم جنگ ها هستند که امروز در افغانستان، یمن و سوریه می توان نمونه هایی از آن را مشاهده کرد که منجر به مهاجرت می شود و علت سوم نیز حوادث بزرگ است که منجر به جدایی خانواده ها و مفقودی می شود.

مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه بین‌المللی جمعیت هلال‌ احمر اظهار کرد: شهروندان می توانند از طریق مراجعه به شعب هلال احمر و یا از طریق سایت جمعیت اعلام مفقودی کرده و یک صفحه مشخصات را تکمیل کنند تا عملیات جست و جو آغاز شود. شماره تلفن همراه فرد گمشده و یا آخرین محلی که او مشاهده شده است همواره می تواند در این عرصه کمک بسزایی کند. این اطلاعات دریافتی در اختیار هلال احمر و صلیب سرخ کشورهای دیگر و کمیته صلیب سرخ قرار می گیرد و این نهادها نیز از طریق پلیس و سایر دستگاه های کشور هدف، اقدام به جست و جو برای فرد گم شده می کنند.

اسفندیار ادامه داد: در ایران معمولا با دو نوع پرونده مواجه می شویم. نخست ایرانی هایی که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و معمولا جدا شده اند و در چند کشور پراکنده شده اند. بیشتر پرونده ها نیز مربوط به اروپا و آمریکاست. دسته دوم پرونده ها نیز مربوط به افرادی است که در داخل کشور خودمان مفقود شده و موضوع مورد رسیدگی قرار می گیرد. کشور ما در سال های گذشته مهاجر پذیر بوده است و مهاجرین از کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش وارد ایران شده اند و در طول زمان از خانواده خود بی خبر مانده اند که این طیف نیز می توانند با مراجعه به هلال احمر اقدام به جست و جو برای یافتن خانواده خود کنند.

مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه بین‌المللی جمعیت هلال‌ احمر اظهار کرد: زمان فاصله افتاده بین مفقود شدن فرد تا اطلاع دادن به هلال احمر نقش بسزایی در سرعت یافتن افراد دارد. هر چه این فاصله زمانی بین مفقود شدن تا آغاز جست و جو کم تر باشد، احتمال پیدا شدن فرد بیشتر است. اولین مکاتبه هلال احمر با سایر کشورها و اعلام نتیجه آن به هلال احمر بین یک تا سه ماه زمان می برد. ما بعضا با پرونده هایی مواجه می شویم که فاصله زمانی مفقود شدن تا مراجعه به ما حتی نزدیک به ۲۰ سال می شود. در یک نمونه در روزهای اخیر شاهد بودیم که فردی از سال ۵۲ تا به امروز در جست و جوی مادر خود در اروپا بوده است.

وی افزود: از همه شیوه های ممکن برای یافتن مفقودین استفاده می شود و این یک اقدام با سابقه ۱۵۰ ساله است. در سال ۹۹ حدود ۴۰ نفر از مفقودین که عملیات جست و جو برای آن ها انجام شد، شناسایی و بار دیگر به آغوش خانواده بازگردانده شدند. میزان مراجعات در سال های گذشته افزایش یافته است و در ماه حدود ۳۰۰ نفر مراجعه کننده داریم. بیشترین مراجعات در خصوص اتباع افغانستانی است زیرا در ماه های اخیر ایران به مسیری برای مهاجرت افغانستانی ها به اروپا بدل شده و به علت این که مهاجرت آن ها غیرقانونی است با مشکلاتی مواجه می شوند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، وی با اشاره به این که در گذشته نام این واحد هلال احمر، اداره اسرا و مفقودین بود، گفت: در زمان جنگ تحمیلی پیام اسرا را با کمک کمیته صلیب سرخ به خانواده های آن ها در ایران منتقل می کردیم. امروز نیز برخی از ایرانی ها به دلایل مختلف در کشورهای دیگر بازداشت و زندانی شده اند که ارتباط گیری این افراد با خانواده هایشان از طریق جمعیت هلال احمر صورت می گیرد. حتی در پرونده های زندانیان در خارج کشور نیز کمیته بین المللی صلیب سرخ تنها مرجعی است که می تواند وضعیت زندانیان را جویا شود و از این طریق به ما کمک کند.

اسفندیار در پایان گفت: در روزهای اخیر تعدادی شهروند ایرانی در افغانستان زندانی شده بودند که هلال احمر پیگیر وضعیت آن ها بوده و به مشکلات آن ها رسیدگی می کند. از این طریق تلاش های زیادی نیز برای آزادسازی صیادان ایرانی در سومالی انجام شده است و چندین صیاد نیز از این طریق آزاد شده اند.