۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

صادرات سیب در ازای واردات موز آزاد شد

وزارت جهادکشاورزی در نامه‌ای به گمرکات کشور بار دیگر صادرات سیب در ازای واردت موز آزاد شد.
کد خبر : ۵۵۹۱۷۳

در ابتدای اردیبهشت ماه بود که اتحادیه سراسری باغبانی کشور نسبت به خطر فساد حجم زیادی از سیب و پرتقال مانده در انبارها هشدار داد.  

به گزارش ایلنا در اواخر آذرماه سال گذشته وزارت صمت دستور به توقع صادرت سیب و پرتقال داد، در آن زمان تولیدکنندگان به وزیر صمت نامه نوشته و گزارشی درباره افزایش تولید در این دو محصول و نتایج تصمیم بر ممنوعیت بازار مصرف خارجی را نگران کننده دانستند.

پس از آن تولیدکنندگان با کمک نمایندگان مجلس وزارت صمت را وادار به رفع ممنوعیت صادرات کردند تا حداقل اجازه صادرات سیب در قبال واردات موز صادر شود، چراکه به روشنی آشکار بود که اگر بازاری برای مصرف نباشد، باغداران زیان می‌بیند و محصولات از بین می‌رود.

به رغم صدور این اجازه و تصویب وزارت صمت با تاخیر عجیب ابلاغ ۵۰ روزه آن را به گمرکات اعلام کرد. ابلاغ مصوبه واردات موز به شرط صادرات سیب برای باغداران امید بخش بود، اما طولی نکشید که در ۲۵ اسفندماه یکی از معاونین وزارت صمت در مصاحبه تلوزیونی از ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال خبر داد.

به گفته کارشناسان دستور به ممنوعیت صادرات در حالی که حجم زیادی سیب و پرتقال تولید در داخل انبارها مانده بود نتیجه مشخصی داشت، کاملا واضح بود در ابتدای امسال با انباشت میوه‌های روبه‌رو خواهیم شد که به دلیل نبود بازار دچار فساد می‌شوند.

در آن زمان اتحادیه سراسری باغبانی کشور مدت زمان باقی مانده برای جلوگیری از فساد میوه‌های مانده در انبارها را حدود ۱ ماه اعلام کرد.

حالا وزارت جهادکشاورزی در نامه به گمرکات اجازه صادرت سیب در ازای واردات موز را داده است. در این نامه آمده است؛

عطف به نامه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی مطابق بند الف ضوابط فنی صادرات سیب، به استحضار می رساند واردات موز در ازای صادرت سیب موضوع بند ۵ یادداشت فصل هشتم کتاب مقررات صادرات و واردات از تاریخ نامه مذکور شامل سیب درجه ۱ و ۲ می شود. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب در گمرک اجرایی مورد اهتمام لازم قرار گیرد.

هر چند ابلاغ این نامه به گمرکات برای بازگشایی راه صادراتی سیب‌های مانده در انبارها اندکی دیر است، اما می‌تواند نجات بخش بخشی از محصولات باشد و تا حدودی از زیان بیشتر تولیدکننده و تجار جلوگیری کند.

صادرات سیب در ازای واردات موز آزاد شد