۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

پاسخ مدیرعامل فرودگاه امام به ابهامات درباره هواپیمای اوکراینی

مدیرعامل فرودگاه امام خمینی جزییات اتفاقات رخ داده در روز سانحه سقوط هواپیمای را تشریح کرد.
کد خبر : ۵۵۹۱۶۳

محمدمهدی کربلایی امروز در نشستی خبری تشریح اقدامات فرودگاه امام خمینی (ره) درباره ماجرای سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی پرواز ایرلاین‌های خارجی تا اواسط سال گذشته متوقف شد و پس از آن به تدریج ایرلاین‌های منطقه و اروپایی شامل لوفتهانزا و اتریش ایر پروازهای خود را به فرودگاه امام آغاز کردند.

پاسخ مدیرعامل فرودگاه امام به ابهامات درباره هواپیمای اوکراینی

وی ادامه داد: صبح روزی که هواپیما سقوط کرد به من اطلاع دادند و من خود را به محل سانحه رساندم، کسی به ما علت سقوط را نگفت بلافاصله اوکراینی‌ها هم رسیدند و کمیته سانحه را تشکیل دادیم.

مدیرعامل فرودگاه امام خمینی گفت: اوکراینی‌ها اصرار داشتند سانحه غیرعمدی است، تلاش کردیم حادثه را مدیریت کنیم، پرواز اوکراینی از محدوده فرودگاه خارج شده بود و برج مراقبت ما پرواز را به برج مراقبت مهرآباد تحویل داده بود.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود پیش از رسیدن مسئولان فرودگاه امام و سازمان هواپیمایی، باقیمانده‌های قطعات هواپیما جابجا شده بود صحت ندارد به جز تیم‌های سازمان هواپیمایی کشوری هیچ کس اجازه جابجایی باقیمانده قطعات را نداشت.

کربلایی درباره بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه امام خمینی گفت: بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی ایرلاین‌های داخلی است اما ما از خارجی‌ها مطالباتی نداریم و معمولاً به سرعت بدهی خود را تسویه می‌کنند.

وی گفت: اردیبهشت سال گذشته که پروازها از سر گرفته شد تعداد پروازها بسیار کم بود و روزانه تا ۳۰ پرواز رفت و برگشت انجام می‌شد. از اواخر ۹۹ شرایط بهتر شد و از اسفند ۹۹ به ۴۰ تا ۴۵ پرواز رفت و برگشت در روز و از فروردین ماه امسال تا ۶۰ پرواز رفت و برگشت در روز در فرودگاه امام انجام می‌شود در حال حاضر روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ پرواز انجام می‌شود.

کربلایی گفت: اگر روزانه ۲۰۰ پرواز در روز داشته باشیم می‌توانیم با ظرفیت کامل به فعالیت ادامه دهیم در سال ۹۶ که اوج کار فرودگاه امام بود روزانه ۳۰۰ پرواز در این فرودگاه انجام می‌شد.

به گفته وی، تعداد مسافران نیز کاهش یافته و میانگین هر پرواز ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر است.

مدیرعامل فرودگاه امام خمینی یادآور شد: سال گذشته ۸۵۰۰ سورتی پرواز مسافری و ۲۳۰۰ سورتی پرواز باری در فرودگاه امام به ثبت رساندیم و مجموع مسافران تردد کرده در فرودگاه امام در سال گذشته تنها یک میلیون نفر بود با این حال نه یک نفر نیرو کاهش دادیم و نه حقوق و مزایای کارکنان را کم کردیم.

کربلایی گفت: نسبت به سال ۹۸ در سال ۹۹ کاهش ۷۰ درصدی درآمد داشتیم اما با توجه به تسعیر ارز رخ داده درآمدهای ما از نظر ریالی جبران شد ولی با توجه به هزینه‌های ارزی، تا حدودی فشار به فرودگاه وارد آمد.