۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
گلایه مشترکان از قطعی طولانی اینترنت و موبایل

قطع مداوم برق فرصت شارژ باتری‌های پشتیبان را هم نمی دهد+ عکس

قطع مداوم برق فرصت شارژ باتری‌های پشتیبان را هم نمی دهد+ عکس
این دور از قطعی‌های برق در کشور، بسیار متفاوت از قطعی‌ سال‌های قبل شده است. قطعی‌هایی که این بار زودتر از تابستان شروع شدند و آن‌قدر مداوم و با فاصله زمانی کم هستند که باعث از دسترس خارج شدن چند ساعته موبایل‌ها می‌شوند؛ مودم‌های اینترنت ثابت هم که از همان ابتدا از کار می‌افتند.
کد خبر : ۵۵۹۱۲۷

این روزها قطعی های مکرر در شبکه توزیع برق در کشور، تاثیر مستقیمی بر ارتباطات مخابراتی داشته است.

بروز قطعی‌های مکرر و پیوسته در شبکه برق، بر عملکرد سایت‌های ارتباطی تاثیر گذاشته و گلایه‌ جدی مشترکان اپراتورهای ثابت و همراه کشور را رقم زده است.

مشترکان سرویس های ارتباطی و مخابراتی در این مدت شاهد اختلالات مداوم و مشهودی هستند که به قطعی چند ساعته اینترنت ثابت و حتی آنتن موبایل منجر می شود. این قطعی های پرتکرار در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از امور مردم الکترونیکی و مجازی شده است، بیش از پیش اسباب زحمت و دردسر مشترکان شده است.

همچنین، قطعی برق، علاوه بر اینکه سلامت وسایل الکترونیکی منزل را تهدید می کند، نگرانی جدی ای را بابت آسیب دیدن تجهیزات الکترونیکی فناورانه رقم زده است. در شرایط فعلی گرانی ارز و کاهش قدرت خرید مردم، بیشتر کاربران می گویند که با قیمت های فعلی دیگر توان خرید تجهیز نو یا جایگزین کردن لپ تاپ یا کامپیوتر خود را ندارند.

برق که قطع می شود، مودم های اینترنت هم از کار می افتند

اما وقتی برق می شود، مودم های اینترنت هم مانند دیگر ابزار الکترونیکی از کار می افتند. اگرچه این روزها به مدد توسعه سرویس اینترنت موبایل، حجم چشمگیری از استفاده مردم از اینترنت بر این بستر برقرار است اما بسیاری از مردم برای امور ثابت اینترنتی خود به سرویس های اینترنت ثابت متکی هستند و بسته ای متناسب برای استفاده زیاد از اینترنت موبایل را هم ندارند. 

همچنان که محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات هم یکی از دلایل افزایش تماس ها با سامانه ۲۰۲۰ را در روزهای اخیر خارج شدن مودم های خانگی از مدار به علت قطع برق دانسته و گفته: این امر مشکلات زیادی را برای مشتریان به وجود آورده است.

به گفته این مقام مسوول در شرکت مخابرات ایران، دلیل اصلی اختلالات اخیر در حوزه ارتباطات مخابراتی قطع برق متوالی و روزانه در مناطق مختلف کشور است. با توجه به عدم سرمایه گذاری مطلوب در خرید و نوسازی تجهیزاتی نظیر دیزل ژنراتور های برق به علت نبود منابع مالی مورد نیاز در مواقع قطع برق شاهد اختلالات ارتباطی در برخی مناطق هستیم و این نکته هم از قبل به اطلاع مراجع ذی صلاح حاکمیتی رسیده است.

وقتی برق می رود، موبایل هم از دسترس خارج می شود

اما این دور از قطعی ها، بسیار متفاوت از قطعی های سال های دیگر شده است. امسال با قطع چند ساعته برق، بسیاری از مشترکان موبایل از قطعی سرویس موبایل هم در بخش مکالمه و هم در بخش اینترنت خبر می دهند. این دسته از مشترکان گزارش هایی از قطع کامل آنتن موبایل شان برای چد ساعت پی دی پی ارائه کرده اند. موردی که در تجربه قطعی های برق در سال های گذشته به این شدت نمود نداشته است و اغلب این موارد را در وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله می دیدیم.

همچنان که اپراتور موبایل ایرانسل هم با تاکید گلایه‌ مشترکان از عملکرد سایت‌های ارتباطی، توضیح داده: در زمان قطعی برق، سایت‌های ارتباطی از باتری‌های پشتیبان استفاده می کنند. علاوه بر این، در سایت‌های ارتباطی اصلی و مهم که علاوه بر تأمین ارتباط مشترکان با شبکه، وظیفۀ ارتباط چند سایت دیگر با شبکه را نیز بر عهده دارند، تمهیدات بیشتری اندیشیده شده و حتی در برخی از سایت‌های اصلی، دیزل ژنراتور مستقر در سایت، در هنگام قطعی برق، وارد مدار می‌شود. به این ترتیب باتری‌های به کار رفته در سایت‌های ارتباطی ایرانسل، در شرایط قطع برق، امکان ادامۀ خدمات‌رسانی چندساعتۀ سایت را فراهم می‌کنند. با وجود این، در وضعیت فعلی که قطعی مکرر و پیوستۀ برق، همه روزه با فواصل زمانی کوتاه در حال رخ دادن است، نه تنها امکان شارژ مجدد باتری‌های پشتیبان سایت‌های ارتباطی فراهم نیست، بلکه تجهیزات ارتباطی سایت‌ها، در معرض آسیب شدید و جدی قرار دارند.

چرا برق کم داریم؟

طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ معادل ۶ هزار و ۱۱۸ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده است، یعنی طی هر سال حدود ۲ هزار مگاوات؛ این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه سالانه باید ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید برق کشور به ۱۰۱ هزار مگاوات برسد. ظرفیت اسمی تولید برق کشور در حال حاضر حدود ۸۵ هزار مگاوات است.

بر اساس ترازنامه انرژی منتشر شده از سوی وزارت نیرو، نرخ رشد ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ معادل ۴۵.۵ درصد و بین سال‌های ۹۳ تا ۹۹ معادل ۱۷.۶ درصد بوده است که نشان از کاهش ۲۷.۹ درصدی در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت نهم و دهم دارد.

نرخ رشد ظرفیت نیروگاه‌ ها
ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور از سال ۹۲ تا سال ۹۹ فقط ۱۷.۶% رشد داشته است

با در نظر گرفتن کاهش حدود ۲۸ درصدی تولید برق در دو دولت اخیر با وجود پیش بینی افزایش مصرف برق در کشور، شاید مردان دولت آقای روحانی تصور می کردند مردم باید قادر باشند گرم های تابستان را با قطعی برق تحمل کنند، اما قطعا پیش بینی شیوع ویروس جهان گیری مانند کرونا و مجازی شدن اغلب امور امکان پذیر نبود و این غافل گیری برنامه های آشفته را آشفته تر کرده است.