۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶

زمان دیدار بایدن و پوتین اعلام شد

زمان دیدار بایدن و پوتین اعلام شد
رئیسان جمهوری ایالات متحده آمریکا و روسیه برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن ۱۶ ژوئن در ژنو با یکدیگر ملاقات می‌کنند.
کد خبر : ۵۵۹۱۱۹

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه با اعلام این خبر گفت: «رهبران دو کشور در این دیدار مجموعه‌ای از مسائل فوری را در برهه‌ای که ما خواهان روابط باثبات‌تر و پیش‌بینی‌پذیرتر میان مسکو و واشنگتن هستیم، با یکدیگر در میان خواهند گذاشت.»

یورونیوز نوشت: این ملاقات در حالی کمتر از یک ماه دیگر انجام خواهد شد که روابط نه‌چندان گرم میان دو ابرقدرت در ماه‌های گذشته و در پی تحریم‌ها و اتهام‌های واشنگتن و واکنش‌های مسکو، بیش از پیش پرتنش شده است. شاید اوج تنش شخصی میان این دو رهبر در ماه مارس و در زمانی پدید آمد که رئیس جمهوری ایالات متحده تلویحا گفت که ولادیمیر پوتین یک قاتل است.

همزمان با دیدار ولادیمر پوتین و جو بایدن، نشست گروه ۷ و ناتو برگزار می‌شود؛ دو نهادی که برای ایجاد یک جبهه واحد در برابر روسیه تلاش می‌کنند.

روز سه‌شنبه و همزمان با اعلام خبر دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین، الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که در سه پرونده کیفری دیگر تحت تعقیب قرار گرفته است.

مسمومیت ناوالنی و زندانی شدن وی در پی ورود به روسیه از آلمان، یکی از گره‌های روابط میان روسیه و ایالات متحده و همپیمانان اروپایی واشنگتن است.

خبرگزاری فرانسه از منابع آمریکایی گزارش کرد که برگزاری این دیدار به‌هیچ وجه «هدیه‌»‌ای به ولادیمیر پوتین نیست بلکه کارآمدترین راه برای مدیریت روابط سخت میان دو کشور است. بنا به گفته همین منابع، در این دیدار قرار است جو بایدن درباره وضعیت بلاروس تحت حاکمیت الکساندر لوکاشنکو با ولادیمیر پوتین رایزنی کند.

به‌ علاوه، مساله کنترل تسلیحات هسته‌ای قرار است یکی دیگر از موضوعات مورد گفت‌وگوی دو طرف باشد. ایالات متحده و فدراسیون روسیه در ماه فوریه با تمدید اجرای پیمان نیو استارت برای پنج سال دیگر توافق کردند. بنابراین پیمان که در سال ۲۰۱۰ بسته شد، هر کشور حداکثر می‌تواند ۱۵۵۰ جنگ افزار مجهز به کلاهک هسته‌ای داشته باشد؛ این شمار سلاح اتمی، ۳۰ درصد نسبت به پیمان سال ۲۰۰۲ کاهش یافته است.

قرار است برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی، اکتشاف و حاکمیت بر قطب شمال، تغییرات اقلیمی و سوریه در مذاکرات میان جو بایدن و ولادیمیر پوتین مطرح شود.