۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷

قطع برق تا چه زمانی ادامه داد؟

قطع برق تا چه زمانی ادامه داد؟
معاون وزیر نیرو گفت: اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف، افتتاح نیروگاه‌های جدید تا تیرماه و به پایان رساندن تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه خردادماه، می‌تواند کمبود تولید برق را جبران کند.
کد خبر : ۵۵۹۰۸۸

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست خبری سخنگوی دولت که پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه سالانه تعداد مشترکین جدیدی به شبکه برق اضافه می‌شوند، گفت: سالانه یک میلیون مشترک جدید به ظرفیت قبلی مشترکین خانگی عمومی و صنعتی اضافه می‌شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم در وزارت نیرو به عمل می‌آید تا میزان رشد مصرف که با اضافه شدن مشترکین جدید به شبکه اضافه می‌شود را پاسخگو باشد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: حدود دو هزار مگاوات سالانه، ظرفیت جدیدی است که ما به مدار اضافه می‌کنیم. این میزان از طریق نیروگاه‌های جدیدالاحداثی که به مدار اضافه می‌شوند تأمین می‌شود و کاملاً پاسخگوی نیاز مصرف یک میلیون مشترک و صنایع جدید را دارد.

حائری گفت: مشکلی که امسال با آن برخورد کردیم، در ابتدا کاهش نزولات آسمانی بود که باعث شد، ظرفیت تولید نیروگاه‌های آبی ما نسبت به سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه نسبت به سال ۹۷، سال خشک‌تری را نیز سپری کردیم، اظهار داشت: از اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۷ در سرشاخه‌های کارون که عمدتاً نیروگاه‌های آبی آنجا وجود دارد، بارش‌هایی را داشتیم؛ متأسفانه امسال این بارش‌ها به حد صفر رسیده است. از این رو سال را با ۳۵۰۰ مگاوات کمبود در تولید نیروگاه‌های آبی شروع کردیم. البته در کنار آن، افزایش دمای بی سابقه امسال نیز وجود دارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین با بیان اینکه ما ماینرهایی را داریم که هر روز نیز در حال توسعه و افزایش هستند، افزود: با برآورد اندازه گیری‌هایی که از لحاظ مصرف داشته‌ایم، مقدار مصرف آن‌ها، دو هزار مگاوات تخمین زده می‌شود که باعث شد در کنار کمبودی که در آن ۳۵۰۰ هزار مگاوات تأمینی از برق نیروگاه‌های آبی داشتیم، ۵۵۰۰ مگاوات کسری داشته باشیم.

حائری افزود: البته نیروگاه‌های موجود ما، سالانه تعمیرات خود را انجام می‌دهند تا بتوانند در فصل تابستان آمادگی کامل داشته باشند. این تعمیرات تقریباً از اوایل و اواسط شهریور ماه آغاز می‌شود و تا پایان خرداد ماه طول می‌کشد. امسال با توجه به افزایش دما، زمان این تعمیرات نیز کاهش پیدا کرده است، به طوری که تا پایان خردادماه سال جاری اکثر واحدهای نیروگاهی ما وارد مدار خواهد شد.

وی افزود: در رابطه با اطلاع رسانی نیز، سخنگوی صنعت برق توضیحات لازم را از ماه‌ها پیش ارائه کرد؛ قرار بود که از ابتدای خرداد ماه برنامه‌ریزی‌هایی جهت جبران این ۵۵۰۰ مگاوات را داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: متأسفانه در اواخر اردیبهشت ماه، با از مدار خارج شدن یکی یا دو تا از نیروگاه‌ها، این مشکلات به وجود آمد که سریعاً هماهنگی‌های لازم به عمل آمد و زمان محدودیت‌های اعلامی و خاموشی‌هایی که مورد نیاز هستند در سایت‌های شرکت توزیع برق اعلام شد.

حائری گفت: تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا بتوانیم ضمن مدیریت مصرف، احداث نیروگاه‌های جدید برنامه‌ریزی شده در پایان تیر ماه در مدار قرار گیرند. همچنین تعمیرات باقی مانده را تا ۱۵ خرداد ماه انجام می‌دهیم تا بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.