۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۸

واردات گوشت قرمز با ارز دولتی صفر شد

واردات گوشت قرمز با ارز دولتی صفر شد
بر اساس آمار سامانه جامع تجارت میزان واردات گوشت گوسفندی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری ۱۰۰ درصد و گوشت گوساله ۹۳ درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۵۵۹۰۷۵

 این روزها قیمت گوشت قرمز در بازار به قیمتی رسیده است که بخش زیادی از مردم قدرت خرید این محصول را ندارد. بر اساس مشاهدات میدانی هرکیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در بازار  ۱۱۶ هزار تومان تا ۱۳۵ هزار تومان و گوشت گوساله (مخلوط بدون استخوان) به ۱۱۸ تا ۱۳۰ هزار تومان  رسیده و میزان واردات این محصولات در سال جاری در مقایسه با سال قبل به ترتیب ۱۰۰ درصد و  ۹۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم در سال ۱۳۹۹،  میزان واردات گوشت گوسفندی ۲۵۴۲ تن بوده که بر اساس آمار سامانه جامع تجارت میزان واردات (بر اساس تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی) این محصول در سال جاری صفر بوده است و گوشت گوساله از ۸۲۳۷ تن به ۶۸۱ تن رسیده  است.

 مسئولان دولتی همواره میزان کمبود تولید گوشت قرمز و نیاز به واردات این محصول را در سال ۱۰۰ هزار تن عنوان می کنند اما در سال قبل با توجه افزایش جهشی قیمت گوشت قرمز و به طبع آن کاهش مصرف، میزان کمبود این محصول ۵۰ هزار تن اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در سال گذشته نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز اعم از گوساله و گوسفندی را ۹۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز در داخل تولید می‌شود.

بنابر این گزارش در  جدول سامانه جامع تجارت اشاره به میزان واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی نشده است اما شواهد امر در بازار مصرف نشان می دهد کاهش چشمگیر در این بخش نیز است زیرا واردات آن  توجیه اقتصادی کمی برای وارد کننده دارد و مردم قدرت خرید محصولات وارد شده با این نرخ ارز را ندارند.

بنابر این گزارش میزان واردات دام سنگین نیز در سال جاری صرف بوده و دام سبک نیز ۲۵ درصد کاهش یافته است.

قیمت گوشت قرمز