۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷

خبر خوش مجلس برای کارگران ساختمانی+جزییات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی با دو فوریت موافقت کردند.
کد خبر : ۵۵۹۰۴۱

در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن با لحاظ دو فوریت و۱۷۹رای موافق از ۲۳۶ آرای ماخوذه به تصویب نمایندگان رسید.

در جریان بررسی این طرح احد آزادی‌خواه در موافقت با آن گفت: یک و نیم میلیون نفر از کارگران ساختمانی نیاز به بیمه دارند که از این تعداد حدود ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده و ۶۰۰ هزار نفر در انتظار بیمه هستند ولی سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که منابعی برای این منظور ندارد.

نماینده مردم ملایر افزود: در این طرح ساختار عوض شده است و برای نخستین بار مجلس اعلام کرد که منابع لازم را از مناطق مختلف جمع کرده تا رای بیمه ۶۰۰ هزار نفر اقدام شود.  ایراداتی در این طرح وجود دارد که با دو شوری بودن می‌توان آن را اصلاح کرد.

«محمدتقی نقدعلی» هم در موافقت با این طرح اظهار کرد: تامین اجتماعی از دغدغه‌های اصلی مردم است که نمایندگان در حوزه‌های انتخابی با آن مواجه هستند و باید توسط قانون از تبعیض ناروا جلوگیری کرد.

وی افزود: طبق آمار حدود یک و نیم میلیون کارگر ساختمانی که دارای کارت مهارت هستند باید بیمه شوند و ۶۰۰هزار نفر دیگر باقی مانده است که با احتساب خانواده آنها حدود ۳ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

نماینده مردم خمین در مجلس  با بیان اینکه کارگری ساختمانی بدن انسان را تحلیل می دهد، اظهار کرد: مخالفان هم با محتوای این طرح مخالفتی ندارند و بیشتر به فتوای مراجع تاکید داشتند که مشکل شرعی وجود ندارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تامین اجتماعی بعضی از حمایت‌های خود را در بودجه ۱۴۰۰ از کارگاه‌ها و کارگران ساختمانی برداشت و نباید در این سال که باید از تولید حمایت شود، شاهد عدم حمایت از کارگران ساختمانی باشیم.

«علیرضا سلیمی» هم با تاکید بر لزوم اصلاح وضعیت بیمه کارگران ساختمانی گفت: طبق  اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی، حقی همگانی است که بخشی بر عهده دولت است و بخشی با استفاده از مشارکت مردم تامین شود.

نماینده مردم محلات تاکید کرد: از یک و نیم میلیون نفر کارگر ساختمانی که متقاضی بیمه هستند، مشکل حدود ۸۰۰ هزار نفر رفع شد و  بقیه در انتظار هستند. اما موضوع این است که چرا باید هر نماینده در جلسه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای حوزه انتخابی خود سهمیه بگیرد؟ در حالی که با این قانون می‌توان این مشکل را ساماندهی کرد.

سلیمی تاکید کرد: بین کارگران ساختمانی و سایر کارگران چه تفاوتی وجود دارد. البته در سازمان تامین اجتماعی کسری بودجه وجود دارد که اگر امروز موضوع کارگران ساختمانی امروز رفع نشود، در سال‌های بعد مشکلات زیادی بوجود خواهد آمد.

«مصطفی سالاری» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به عنوان نماینده دولت هم در موافقت با این طرح گفت: ۸۵۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه ساختمانی هستند و ظرفیت مالی برای ۳۰۰ هزار نفر دیگر وجود دارد و اگر این طرح اجرا شود،   ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی که به همراه خانواده‌های خود حدود ۵ میلیون نفر خواهندشد، بیمه شده و مشکل آنها حل می‌شود.

وی تاکید کرد: در این طرح مناطق روستایی و محروم به خوبی دیده شده است و این طرح می‌گوید کارگری که در جایی کار کرده، کارفرما حق بیمه او را پرداخت کند و این هزینه بسیار کم است و تاثیری در افزایش هزینه ساخت مسکن ندارد.

«جعفر قادری» نماینده مردم شیراز در مخالفت با این طرح گفت: من خودم پیشنهاد دهنده این طرح بودم اما در کمیسیون اجتماعی به طور جدی این طرح بررسی نشده است.

«محمد حسین فرهنگی» نماینده مردم تبریز هم در مخالفت با این طرح با بیان اینکه تصمیمات نسنجیده در مسائل بیمه کارگری منجر به افزایش قیمت مسکن می شود، گفت: بیمه کارگری در چارچوب خاص خود اجرا می شود. تصویب چنین طرح‌هایی حق بیمه را بالا می برد و اصلاح بافت‌های فرسوده را با مشکل مواجه می‌کند. 

«حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مردم شاهین شهر هم در مخالفت با این طرح گفت: تصویب این طرح هزینه احداث ساخت ساختمان سازی را افزایش می‌دهد، گرچه ممکن است مشکل بیمه یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در بخش  مسکن حل شود، اما  چندین میلیون نفر با مشکل جدید مواجه می‌شوند.

عضو هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: شهرداری، تامین اجتماعی و نظام مهندسی هزینه‌های قابل توجهی در بحث مجوز ساخت مسکن از مردم دریافت می‌کنند که در حد توان آنها نیست و باید مورد توجه قرار گیرد. وی یادآورشد: اصل اینکه ما این کارگران را بیمه کنیم خوب است، اما  این اقدام نباید منجر به افزایش مشکلات دیگری در بخش مسکن شود.

 محسن زنگنه هم از دیگر مخالفان این طرح گفت: کمیسیون اجتماعی بر روی این طرح وقت کافی نگذاشته است سیاست‌ها در کشور بنام حمایت از کارگر مطرح می شود، اما ضد کارگر است و باید بدانیم تصویب این طرح چه آسیبی  دارد. نباید در سال حمایت از تولید صنعت مسکن را با این طرح متوقف کنیم .