۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶

روحانی: روابط تهران پکن راهبردی است

رئیس جمهور روابط دو کشور را راهبردی خواند و ابراز امیداری کرد این روابط و همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای در همه زمینه‌ها بیش از پیش توسعه یابد.
کد خبر : ۵۵۸۹۵۸

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری چین، با اشاره به جایگاه راهبردی و نگاه بلند مدت جمهوری اسلامی ایران به تقویت شراکت همه جانبه با چین به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی فارغ از تحولات بین المللی، تسریع در عملیاتی شدن مفاد توافقات دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش فارس روحانی در ادامه با اعلام آمادگی ایران برای ارتقای همکاری‌های مشترک اقتصادی با چین در منطقه غرب آسیا، توسعه این همکاری‌ها را موجب تقویت بیش از پیش روابط دو کشور بویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری از جمله افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی ایران به چین و تسهیل حضور شرکت های چینی در ایران در حوزه‌های مورد علاقه دانست.

رئیس جمهور با اشاره به ارائه طرح صلح هرمز از سوی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درخصوص همکاری بین کشورهای منطقه، اظهار داشت: ایران آمادگی دارد درخصوص ارتقاء همکاری چین با منطقه غرب آسیا با موضوعات مختلف از جمله حل مسئله فلسطین همکاری کند و در این رابطه طرح امید می تواند مبنای تعامل دو طرف باشد.

روحانی در ادامه با قدردانی از مواضع اصولی و حمایت‌های چین در موضوع برجام از جمله در مذاکرات اخیر وین، با اشاره به ضرورت لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران و همچنین تسریع در تکمیل رآکتور اراک وفق برجام، ضرورت همکاری نزدیک دو کشور در موضوعات بین المللی برای مقابله با جنگ سرد و ائتلاف سازی آمریکا و متحدان غربی آن علیه کشورهای مستقل از جمله ایران و چین را مورد تاکید قرار داد.

رئیس جمهور همچنین با قدردانی از کمک های چین به کشورمان در زمینه مقابله با بیماری کرونا از جمله در زمینه تامین واکسن، ابزار امیدواری کرد با استمرار همکاری‌های دو کشور در این زمینه، برای تامین واکسن مورد نیاز ایران اقدامات لازم تسریع شود.

رئیس جمهور چین نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، روابط با ایران را راهبردی و در همه زمینه‌ها رو به توسعه خواند و بر تلاش برای اجرایی و عملیاتی شدن توافقات دو کشور در اسرع وقت تاکید کرد.

"شی جین پینگ"، با اشاره به همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور، تاکید کرد ایران و چین می‌توانند با اشتراک مواضع خود در حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی نقش تاثیرگذاری ایفا کنند.

رئیس جمهور چین با اشاره به انجام مذاکرات برجام در وین با تاکید بر اینکه پکن همواره از برجام به عنوان یک توافق چند جانبه بین المللی و اجرای کامل آن حمایت کرده و خواهد کرد، اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند هر زمان که خواست از برجام خارج و یا دوباره به آن بازگردد، لغو همه‌ تحریم‌ها علیه ایران برای بازگشت آمریکا به برجام ضروری است.

شی جین پینگ درخصوص همکاری ایران و چین در زمینه مقابله با کرونا از جمله تامین واکسن کرونا، تاکید کرد: نیاز فوری ایران به واکسن را درک می‌کنیم و به تعهدات خود برای تامین واکسن مورد نیاز ایران عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور چین همچنین با اشاره به همکاری این کشور با ایران در زمینه ساخت راکتور اراک وفق برجام، گفت: به تعهد خود در این زمینه و تسریع در انجام کار پایبند هستیم.

شی جین پینگ همچنین با اشاره به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، بر تلاش جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به کشتار مردم فلسطین تاکید کرد و گفت: ایران و چین می‌توانند با همکاری خود نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.