۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷

واکنش وزارت علوم به قطع برق دانشجویان هنگام امتحانات

واکنش وزارت علوم به قطع برق دانشجویان هنگام امتحانات
رئیس تحقیقات آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم گفت: بهتر است استادان برای جلوگیری از معضلات قطعی برق، به صورت چند مرحله‌ای از دانشجویان امتحان بگیرند.
کد خبر : ۵۵۸۷۹۸

علی‌اکبر صفوی، رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره قطعی برق در زمان امتحانات دانشجویان اظهار کرد: با توجه به اظهار نظر سخنگوی صنعت برق در خصوص اینکه «قبل از قطعی برق، دانشجویان تغییر محل دهند تا به امتحانات شان لطمه وارد نشود» باید گفت تمامی آن‌ها حرف‌های منطقی است.

او افزود: به دلیل سوء استفاده‌های رمز ارزی برای ماینینگ در کشور بحران برق ایجاد شده که نوعی سو مدیریت کشوری هم محسوب می‌شوند.

صفوی تصریح کرد: به دلیل بخش دیگری از سوء مدیریت‌ها در کشور دچار بحران‌های تحریمی و مشکلات اقتصادی هستیم. با وجود تمامی این موارد باید گفت که فعالان صنعت برق گزینه دیگری جز اظهار نظرات مبتنی بر تغیر مکان در زمان قطعی برق و امتحانات ندارند.

او درباره کنترل کارکنان صنعت برق در زمان امتحانات و جلوگیری از قطعی برق گفت: کارکنان صنعت برق در شهرها اعلام کرده اند که هر خانه‌ای می‌تواند تشخیص دهد که چه ساعاتی از شبانه روز و در کدام از روزها احتمال قطعی برق وجود دارد که اگر متناسب با مصرف دچار برق کم شوند با اولویت‌های ایجاد شده برای برخی از نواحی برق‌ها را قطع می‌کنند تا بتوانند نظمی را برای برق داشته باشند.

رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: تکلیف نیازهای آموزش از راه دور و آموزش‌های الکترونیکی برای هر دو گروه دانشجویان و دانش آموزان در زمینه امتحانات و کلاس‌ها روشن است، اگر در زمان برگزاری کلاس‌ها برق خانه دانشجویان قطع شود، می‌توانند بعدها ویس‌های ضبط شده را در سامانه گوش دهند، اما اگر این مشکل برای استاد به وجود آید جلسه آن روز کنسل خواهد شد.

صفوی بیان کرد: توصیه می‌کنیم که استادان امتحانات دانشجویان را در چند مرحله برگزار کنند تا قطعی برق، قطعی اینترنت و ... منجر به صدمه در میان محصلان نشود. امیدوارم با برگزاری آزمون‌های چند مرحله‌ای بتوانیم از این معضل بزرگ جلوگیری کنیم. باید تمامی قشر دانشگاهی این موضوع را جدی بگیرند تا همه بخش‌های امتحان در یک امتحان خلاصه نشود.

رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: جدول قطعی برق به تمامی خانه‌ها داده شده است؛ بنابراین به گفته صنعت برق در زمان قطعی برق، دانشجویان و دانش آموزان از مکان خود تغییر محل دهند یا اینکه مدارس و دانشگاه‌ها در آن زمان‌ها امتحانات خود را تغییر دهند. این موضوعات بخشی از مشکلات مدیریتی، چالش‌های فنی و اقتصادی در کشور است که باید با همکاری، همدلی و درک متقابل به بهترین شیوه حل شوند.

این متخصص برق اضافه کرد: آموزش و پرورش باید اسم تمامی مدارس که در آن‌ها امتحانات نهایی برگزار می‌شوند را به صنعت برق اعلام کند تا در زمان قطعی برق در اولویت قرار نگیرند یا دانشگاه‌ها هم با انجام چنین کاری قطعی برق را به ساعات شب منتقل کنند، البته این موضوع زحمات زیادی را در پی دارد، ولی می‌تواند از چالش‌های موجود کم کند.

صفوی گفت: با تشکیل یک همکاری یا کمیته‌ای در هر شهرستان بین نمایندگان آموزش و پرورش و شرکت‌های توزیع برق و نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌توان تا حدودی از قطعی برق در هر ناحیه، جلوگیری کرد.