۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

۹ وزیر به مجلس دعوت شدند

معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی دستور کار کمیسیون‌های ویژه و تخصصی پارلمان را در هفته نخست خرداد ماه امسال منتشر کرده است.
کد خبر : ۵۵۸۶۳۹

معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی دستور کار کمیسیون‌های ویژه و تخصصی پارلمان را در هفته نخست خرداد ماه امسال منتشر کرد که به شرح ذیل است:

در کمیسیون‌های ویژه: 

کمیسیون‌ آیین نامه داخلی سه شنبه به بررسی  گزارش عملکرد کمیسیون در سال اول دوره یازدهم و انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون برای سال دوم دوره یازدهم می‌پردازد. روز چهارشنبه هم  رسیدگی به طرح‌های اصلاح آئین نامه داخلی با حضور یکی از طراحان و کارشناس مرکز پژوهش‌ها و سایر مدعوین در دستور است.

کمیسیون اصل نود دوشنبه با رئیس سازمان تامین اجتماعی، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نمایندگان دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس نشست دارد. به علاوه روز سه شنبه رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مهمان نمایندگان این کمیسیون است.

کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی روز یکشنبه بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان باحضور  وزارتخانه‌های علوم تحقیقات و فناوری، اموراقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن وتجارت، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق ایران، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را ادامه می‌دهد.

دوشنبه هم بررسی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با تاکید بر رفع موانع تولید، بهبود محیط کسب و کار و تسهیل صدور مجوز‌ها و استفاده از ظرفیت ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، پشتیبانی از تولید با تاکید بر تامین مالی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه ۱۴۰۰ با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور، اتاق ایران، دیوان محاسبات کشور و مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در برنامه این کمیسیون است.

کمیته نظارت بر اجرای قوانین کمیسیون اصل نود هم بررسی و نظارت بر روند آزادسازی سهام عدالت را با حضور وزارت امور اقتصادی ودارایی، سازمان خصوصی سازی، اتاق تعاون، دیوان محاسبات کشور و مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و بررسی و نظارت بر نحوه اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی را با حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق ایران، دیوان محاسبات کشور و مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در دستور خود دارد.

در کمیسیون‌های تخصصی:

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری یکشنبه از نمایشگاه آخرین دستاورد‌ها و توانمندی‌های صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر بازدید می‌کند. روز سه شنبه وزیر نفت جهت پاسخگویی به سوالات سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان و محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز، ابرکوه، بافق، بهاباد و خاتم به این کمیسیون دعوت شده است.

گزارش عملکرد کمیسیون در اجلاسیه اول دوره یازدهم و بررسی لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه فنی و حرفه‌ای (ارجاعی از صحن علنی) در دستور کار نمایندگان سه شنبه کمیسیون است.

نمایندگان کمیسیون اجتماعی بررسی 'طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی' را روز یکشنبه در دستور خود دارند. همچنین ادامه بررسی 'طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه' هم بخشی از برنامه آنهاست.

روز سه شنبه بررسی طرح 'اصلاح تبصره یک قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان'، انتخاب تعداد پنج نفر از نمایندگان محترم کمیسیون اجتماعی به منظور عضویت در کمیسیون مشترک طرح تشکیل وزارتخانه‌های «انرژی» و «آب و محیط زیست» و بررسی طرح تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و یا استانی دستور کار نمایندگان کمیسیون اجتماعی است.

کمیته آسیب‌های اجتماعی دوشنبه به منظور بررسی عملکرد سازمان بهزیستی کشور در خصوص مراکز مثبت زندگی نشست دارد. کمیته اداری و استخدامی هم همان روز بررسی 'طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی' (اعاده شده از شورای نگهبان) با حضور دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط  را ادامه می‌دهد. کمیته اشتغال، کارآفرینی و روابط کار ادامه بررسی 'لایحه تعیین وظایف و اختیارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی' با حضور مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی را در دستور دارد.

یکشنبه جلسه کمیته موارد خاص برای ادامه رسیدگی به طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس (اعاده از شورای نگهبان)، بررسی طرح 'توانمندسازی و پایداری سازمان تامین اجتماعی'  و دوشنبه، برای ادامه بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت برگزار می‌شود.

کمیسیون اقتصادی یکشنبه ارائه گزارش تصمیمات و اقدامات بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص رمزارز‌ها با حضور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل محترم بانک مرکزی،  رأی گیری در خصوص لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (اعاده شده از شورای نگهبان)،  بررسی لایحه موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر، بررسی لایحه پروتکل اصلاحی بند ۵-۴-۱-۱۰ اساسنامه مؤسسه منطق‌های استانداردسازی، ارزیابی انطباق تأیید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام) و بررسی لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه را در برنامه خود دارد.

دوشنبه هم بررسی تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی در خصوص بررسی تخلفات ناشی از تصمیمات نادرست در حوزه‌های مختلف اقتصادی ازجمله سیمان، فولاد، خودرو و پتروشیمی در دستور نمایندگان این کمیسیون است. همچنین در این روز،کارگروه بررسی طرح ارتقای حکمرانی در حوزه ریال(الحاق به طرح مالیات بر عایدی سرمایه) جلسه دارد.

سه شنبه، ادامه بررسی کلیات طرح ارتقای حکمرانی در حوزه ریال(الحاق به طرح مالیات بر عایدی سرمایه، بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان محترم در خصوص تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، دعوت از وزیر کشور جهت پاسخگویی به سوالات چهار نماینده در دستور این کمیسیون است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکشنبه استماع گزارش ریاست کمیته هسته‌ای خود، بررسی آخرین روند مذاکرات وین با حضور مسئولان محترم ذی ربط و ادامه بررسی و تصویب نگاشت نهادی کمیسیون برای اجلاسیه دوم را در برنامه دارد. روز سه شنبه هم ۸ نماینده از وزیر اطلاعات سؤال خواهند کرد.

بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها (ارجاعی از صحن علنی- اعاده شده از شورای نگهبان) با حضور نماینده محترم شورای نگهبان، کارشناس مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط، بررسی طرح نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر و تعیین اعضای هیات تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری کرمانشاه در اجرای ماده ۲۱۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس در دستور یکشنبه کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌هاست.

دوشنبه، بررسی پیشنهادهای طرح اصلاح موادی از قانون وظایف، تشکیلات و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور (شور دوم) با حضور کارشناس مرکز پژوهشها، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ها، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری و سه شنبه، بررسی طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه انتخابات با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و معاونت قوانین، بررسی طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه شورا‌ها و شهرداری‌ها با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و معاونت قوانین و بررسی طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه احزاب سیاسی با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و معاونت قوانین دستور کار نمایندگان کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها قرار دارد.

کمیسیون انرژی یکشنبه طرح مدیریت خدمات کشوری و طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم ۴۴ قانون اساسی را بررسی می‌کند. دوشنبه هم به سؤالات بیست و سه نفر از نمایندگان از وزیر نیرو رسیدگی می‌شود.

سه شنبه هم جلسه هیئت رئیسه کمیسیون انرژی جهت بررسی طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار نشست خواهد داشت. به علاوه وضعیت میدان گازی پارس جنوبی و افت فشار آن و همچنین مسائل و مشکلات نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش حوزه‌های انتخابیه اعضای کمیسیون با حضور وزیر نفت بررسی خواهد شد.

کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات فردا یکشنبه گزارش عملکرد منابع و مصارف سال ۱۳۹۹ هدفمندسازی یارانه‌ها و بررسی میزان درآمد‌های وصولی سالجاری و نحوه تخصیص منابع به مصارف مندرج در قانون باتوجه به میزان تحقق آن را رسیدگی می‌کند. رسیدگی به لایحه به هزینه قطعی منظور نمودن اعتبار خرید وسایل حفاظتی جزیره خارک و رسیدگی به لایحه اصلاح تبصره ۱ بند (ب) ماده ۵۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ در دستور روز سه شنبه این کمیسیون خواهد بود.

کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس هم یکشنبه به طرح اصلاح موادی از قانون دیوان محاسبات کشور رسیدگی خواهد کرد.

دعوت از وزیر آموزش و پرورش جهت پاسخگویی به سؤال نماینده شیراز، بررسی طرح استفساریه ردیف ۷۰ پیوست قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت، بررسی طرح حمایت از خیرین سلامت طرح حمایت از خیرین و طرح تشویق وحمایت از خیرین دستور کار یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان است.

روز سه شنبه هم نمایندگان این کمیسیون، میزان تحقق احکام بخش سلامت برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی را بررسی خواهند کرد.

کمیته دارو و غذا یکشنبه ادامه بررسی برنامه‌های کمیته در سال جاری،  آخرین وضعیت تخصیص ارز دولتی به دارو و بررسی آخرین وضعیت تولید واکسن داخلی؛ و کمیته هلال احمر دوشنبه بررسی اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را در برنامه دارند.

کمیسیون صنایع و معادن بررسی وضعیت تامین کالا و مواد غذایی مردم با حضور مسئولین دستگاه‌های اجرایی از وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی را در دستور کار یکشنبه خود قرار داده‌اند.

دوشنبه هم نمایندگان این کمیسیون از شرکت مخابرات ایران و استماع گزارش مدیرعامل و معاونین مربوط بازدید خواهند کرد. روز سه شنبه هم ادامه جلسه بررسی وضعیت بازار و صنعت خودرو با حضور وزیر محترم صنعت معدن و تجارت، رئیس شورای رقابت و مدیران عامل شرکت‌های خودرو سازی ایران خودرو و سایپا در برنامه کمیسیون صنایع و معادن است.

کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات سه شنبه، ادامه بررسی طرح قانون یکپارچه سازی داده‌ها و اطلاعات ملی و بررسی طرح نظام جامع مدیریت داده‌های کشور و تسهیل ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، کمیته صنایع هوافضا و فناوری‌های نوین همان روز ادامه بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان (فرعی) ارجاعی از صحن برای بررسی شور دوم با حضور مسئولین دستگاه‌های اجرایی ذیربط، کمیته معدن و صنایع معدنی روز دوشنبه ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور،  طرح‌های اصلاح ماده ۲۴ قانون معادن مصوب سال ۱۳۷۷، طرح استفساریه تبصره ۳ ماده ۶ قانون اصلاح معادن مصوب ۱۳۹۰ و طرح اصلاح مواد ۹ و ۱۵ قانون معادن با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق ایران را در برنامه دارند.

ادامه رسیدگی به طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، ارائه گزارش کمیته حمل و نقل ریلی درخصوص قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان و ارائه گزارش کمیته حمل و نقل زمینی در خصوص مسائل و مشکلات حمل و نقل کشور در دستور روز یکشنبه کمیسیون عمران است. 

روز سه شنبه دعوت از اسلامی وزیر راه و شهرسازی جهت پاسخگویی به سوالات ۸  نماینده و دعوت از زنگنه وزیر نفت جهت پاسخگویی به سوال جلیل مختار نماینده  آبادان (۲ فقره) در برنامه این کمیسیون قرار دارد. کمیته آب و فاضلاب هم دوشنبه ادامه رسیدگی به طرح تشکیل شورای عالی آب و کمیته حمل و نقل ریلی همان روز  ارزیابی عملکرد حمل و نقل ریلی در سال ۱۳۹۹ و برنامه سال ۱۴۰۰ را انجام خواهد داد. ادامه بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان دستور کار دوشنبه کمیته نظام‌های فنی، اجرایی و مهندسی است.

کمیسیون فرهنگی یکشنبه طرح اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بررسی می‌کند. کمیته تربیت بدنی و جوانان هم روز یکشنبه تقاضای تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی با موضوع ضعف عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان را بررسی خواهد کرد. در ادامه، این کمیته سه شنبه بررسی طرح حمایت از ورزش و ورزشکاران را در دستور خواهد داشت.

کمیسیون قضایی و حقوقی روز یکشنبه بررسی ماده (۵ مکرر) لایحه دوفوریتی شورا‌های حل اختلاف اعاده شده از شورای نگهبان (ارجاعی از صحن)، بررسی طرح حمایت قضایی از چرخه تولید در مراجع اجرایی و ادامه بررسی طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را انجام می‌دهد.

سه شنبه، بررسی لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل، بررسی لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و بررسی طرح اصلاح قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور دستور کار نمایندگان کمیسیون قضایی و حقوقی خواهد بود. 

کارگروه حقوق جزا و جرم شناسی دوشنبه لایحه قضازدایی و حذف برخی عناوین مجرمانه از قوانین را بررسی می‌کند. همچنین کارگروه حقوق خصوصی در همان روز، طرح الحاق یک تبصره به یکی از مواد قانون اجرای محکومیت‌های مالی را در برنامه دارد.

کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست فردا یکشنبه بررسی شور دوم طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی(اعاده شده از صحن علنی برای رسیدگی شور دوم) را در دستور خود دارد. دوشنبه هم کمیته تولیدات گیاهی بررسی طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی بعد از مصوبه سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی نشست خواهد داشت.

روز سه شنبه این کمیسیون از وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخگوئی به سئوالات ۱۴  نماینده دعوت شده است. بررسی مسائل و مشکلات تولید تخم مرغ در سال ۱۴۰۰ و اتخاذ تدابیر لازم با دعوت از مسئولین ذیربط دستگاه‌های اجرایی ذیربط و تولیدکنندگان بخش خصوصی دستور کار دیگر نمایندگان کمیسیون کشاورزی است.

کمیته آب هم امروز شنبه به بررسی موضوع دیپلماسی آب با دعوت از مسئولین اجرایی ذیربط می‌پردازد.