۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵

وضعیت اتوبوسرانی تهران از مترو بدتر است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: ضعیت اتوبوسرانی در همه کلانشهرها به ویژه در تهران از مترو هم بدتر است؛ ۶۰ درصد اتوبوس هایی که مربوط به بخش خصوصی بوده قرارداد ۱۰ ساله شان به پایان رسیده و می توانند کار نکنند.
کد خبر : ۵۵۷۸۱۶

سید مناف هاشمی در مراسم بهره برداری از ایستگاه های اقدسیه و مرزداران واقع در خط 3 و 6 متروی تهران، اظهار کرد: برخی می گویند این پروژه‌ها در دوره قبلی 99 درصد پیشرفت داشته اما واقعیت این است که مدیریت شهری پروژه اقدسیه را با پیشرفت فیزیکی 55 درصد و پروژه مرزداران را با 34 درصد پیشرفت فیزیکی از مدیریت شهری پیشین تحویل گرفتیم البته زحمات همه افرادی که کار را به آن نقطه رساندند قابل تقدیر است و جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: اگر حمایت دولت برای واگن و سیویل (فعالیت عمرانی) نباشد شاید 20 تا 25 سال دیگر بهره برداری از مترو تهران به عنوان حمل و نقل پاک زمان ببرد، بنابراین از وزیر کشور، وزیر راه و دولت انتظار کمک داریم زیرا فارغ از نگاه های سیاسی اگر نگاه دولت به حمل و نقل عمومی نباشد نمی توان این پروژه را اقتصادی کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: تلاش بسیاری کردیم تا بخش خصوصی را در قالب تبصره 18 و 19 وارد عمل کنیم؛ یک فراخوان هم نزدیک به 6 ماه زمان شهرداری را گرفت اما علیرغم حمایت‌های بهینه سازی مصرف سوخت و بهتر شدن قیمت آن در صورتی که بخش خصوصی وارد شود و داشتن پول تبلیغات و حتی 30 درصد کمک یارانه دولت، یک قرارداد 105 دستگاه واگن مدیریت شهری به نتیجه نرسید.

به گفته وی، باید یک اقدام همه جانبه صورت گیرد و دولت سهم و یارانه خود را بپردازد تا این پروژه اقتصادی شود.

هاشمی در ادامه به حوزه اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: وضعیت اتوبوسرانی در همه کلانشهرها به ویژه در تهران از مترو هم بدتر است؛ 60 درصد اتوبوس هایی که مربوط به بخش خصوصی بوده قرارداد 10 ساله شان به پایان رسیده و می توانند کار نکنند در حال حاضر نیز حدود 1000 دستگاه در یک سال و نیم اخیر به خاطر شرایط کرونا از کار دست کشیده اند زیرا برایشان توجیه ندارد.

وی افزود: امسال از هزار میلیارد تومان یارانه، شاید تا پایان سال دولت 10 درصد آن را بپردازد کمااینکه سال گذشته نیز تنها 20 میلیارد تومان برای اتوبوس و مترو پرداخت کردند. اگر این دو حوزه حمایت دولت را نداشته باشد، نیاز واقعی مردم را برطرف نمی کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: ما دو قرارداد 105 دستگاه واگن مترو را تهیه کرده ایم، که یکی از آنها با شرکت واگن سازی و دیگری از محل تولید واگن ملی است که با دولت در حال نهایی کردن آن هستیم. از محل 630 دستگاهی که شهرداری تهران قرار است از وزارت کشور دریافت کند 420 سهمیه ما باقی مانده است و امیداریم برای آن اقدام شود زیرا اگر قرارداد آن همین حال منعقد شود یکسال و نیم زمان نیاز است تا وارد چرخه ناوگان شود.