۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

جزئیات حذف ۳۰ درصد کتاب‌های درسی برای کنکور و امتحانات نهایی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد حذفیات کتاب‌های درسی برای کنکور و امتحانات نهایی است، گفت: مقداری از افت یادگیری دانش‌آموزان طبیعی است.
کد خبر : ۵۵۷۷۱۹

حسن ملکی درباره حذف 30 درصد محتوای کتاب‌های درسی برای امتحانات دانش‌آموزان اظهار کرد: اوایل سال 1399 به دلیل شرایط قرمز کرونا در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مجموعه راهنماهای برنامه درسی برای تعدیل، اصلاح و متناسب‌سازی محتوا با شرایط کرونایی در 6 مجموعه آماده و به استان‌ها ارسال شد تا براساس آن محتوای درسی را تدریس کنند.

وی افزود: هدف از حذف بخشی از کتاب‌های درسی این بود که با توجه به عدم حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، شرایط مطلوب‌تری را برای تحصیلات آنها ایجاد کنیم تا نگرانی نداشته باشند، در این 6 مجموعه حرف‌هایی با معلمان داشتیم تا به نکاتی توجه کنند همچنین درباره مسائل تربیتی و آموزرشی نکاتی را برای خانواده‌‌ها مطرح کردیم.

30 درصد محتوای هر یک از کتاب‌های درسی برای مطالعه آزاد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برای آسان‌کردن شرایط برای دانش آموزان و متناسب سازی زمان آموزش و محتوای درسی، 30 درصد محتوای هر یک از کتاب‌ها را به عنوان مطالعه آزاد اعلام کردیم و از این محتوا در امتحانات سؤال طرح نمی‌شود، در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان زمان آموزش را طولانی‌تر کرد؟ گفت: سال تحصیلی از جهت زمانی نهادینه شده و زمان ابتدا و انتهای آن مشخص است، دستکاری در طول زمان آموزش مصلحت نبود و باید در طول سال تحصیلی تعدیل کتاب‌های درسی را انجام می‌دادیم بنابراین با حذف 30 درصد محتوا سعی کردیم این تناسب ایجاد شود.

حذف کتاب‌های درسی برای کاهش نگرانی دانش آموزان

ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت آموزش دچار خدشه نشده است؟ مطرح کرد: آموزش غیرحضوری جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود، در آموزش حضوری رابطه چهره به چهره معلم با دانش‌آموز، زمان و مکان آموزش و نظام ارتباطی عوامل مدرسه با دانش‌آموزان شرایط را متمایز می‌کند، حذف 30 درصد کتاب‌های درسی نوعی انعطاف و سازگاری با واقعیت موجود است تا قدری از سختی‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها کاهش یابد، اگر این کار انجام نمی‌شد آثار روانی و اجتماعی ایجاد و دلنگرانی‌ها بیشتر می‌شد.

مقداری افت یادگیری طبیعی است

وی درباره اینکه آیا چند سال آینده با افت یادگیری این نسل مواجه نخواهیم شد؟ بیان کرد: مقداری افت به طور طبیعی وجود دارد، کاری که باید بکنیم این است که جلوی ایجاد مشکلات اساسی‌تر را بگیریم، در شبکه ملی رشد محتوای غنی‌تری بارگذاری شد و این مطالب با سنین مختلف دانش آموزان تناسب دارد همچنین کارگروهی را تشکیل دادیم تا بررسی کنند چه محتواهایی در شبکه رشد بارگذاری شود و دانش‌آموزان بتوانند اطلاعات و منابع لازم را برای غنی‌سازی دانش و نگرش خود به دست بیاورند چه بسا برای آغاز سال تحصیلی آینده در ابتدای سال تحصیلی معلمان ورودی به مطالب سال قبل داشته باشند و مطالب را مرور کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه 30 درصد حذفیات کتاب‌های درسی برای کنکور و امتحانات نهایی است،  در پاسخ به این پرسش که 30 درصد حذفیات در آینده در کنکور ملاک خواهد بود؟ در این رابطه برنامه‌ریزی بلند مدت داشتید؟ متذکر شد: برای دو پایه نهم و دوازدهم حذفیاتی که نباید از آن سوال طراحی شود قطعی است و برای سایر پایه‌های تحصیلی در اختیار ادارات کل آموزش و پرورش است چرا که نمی‌توانیم نسخه واحدی را برای کل کشور ارائه کنیم و در این باره ادارات آموزش و پرورش تصمیم می‌گیرند.

ملکی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه با آزمون‌های مجازی موافق هستید؟ گفت: آزمون‌های مجازی محدودیت‌های آموزش مجازی را دارند و در سنجش و ارزشیابی غیرحضوری نظارت لازم و کافی وجود ندارد، رابطه بین معلم و دانش‌آموزان به گونه‌ای که معلم بتواند رفع ابهام، مدیریت و راهبری کند وجود ندارد بنابراین نیاز است به سمت ساماندهی مطلوب‌تر آموزش مجازی برویم و روش‌های مطلوب‌تر را تدارک دیده و خبرگی بیشتری به دست بیاوریم تا در چنین شرایطی اوضاع را مدیریت کنیم.