۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴
جوزپ بورل:

مذاکرات وین در حال رسیدن به مراحل تعیین‌کننده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از حساس شدن مذاکرات هسته‌ای ایران در وین خبر داد.
کد خبر : ۵۵۷۱۶۷

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات هسته‌ای در وین بین ایران و قدرت‌های جهانی در حال ورود به مرحله‌ای حساس است و هفته‌های آتی به منظور حفظ توافق هسته‌ای، ۲۰۱۵ هفته‌هایی حساس است.

مقامات آمریکایی هفته گذشته برای چهارمین دور مذاکرات غیر مستقیم با ایران در خصوص اینکه چگونه اجرای توافق هسته‌ای از سر گرفته شود، به وین بازگشتند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: من خوش بین هستم. این یک دریچه فرصت است که برای هفته‌ها تا پایان این ماه باز خواهد ماند.

او در ادامه افزود:، اما کار زیادی لازم است. زمان محدود است و من امیدوارم که مذاکرات وارد مرحله بدون توقف در وین شود.
اظهارات جوزب بورل در فضایی مطرح می‌شودذ که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز مذاکرات را سخت و طاقت فرسا توصیف کرد؛ اما گفت تمامی شرکت کنندگان در حال انجام آن در فضایی سازنده هستند.

هایکو ماس مدعی شد: هرچند زمان در حال از دست رفتن است، اما هدف ما بازگرداندن توافق هسته‌ای است؛ به طوری که این تنها راه برای تضمین این مسأله است که ایران قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود.

پیشتر «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز از گفت‌وگوی دو جانبه با هیئت آمریکایی و دیدار‌هایی با نمایندگان آلمان، انگلیس و فرانسه خبر داده بود.

اولیانوف در توییتی در حساب کاربری خود نوشت: «نمایندگان هیئت روسیه و آمریکا در مذاکرات وین در مورد احیای توافقنامه هسته‌ای ایران بار دیگر با یکدیگر دیدار کردند تا در مورد پیشرفت‌های حاصل شده و همچنین راه‌ها و چالش‌های پیش رو تبادل نظر کنند. مثل همیشه این مذاکرات موثر و مفید بود.»