۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶

نظر۱۰ مرجع تقلید درباره ذکات فطره سال ۱۴۰۰

مراجع عظام تقلید برای ذکات فطره سال 1400 نظر خود را اعلام و مؤمنان باید از شب عید تا ظهر روز عید فطر ذکات فطر خود و افراد نان‌خورشان را پرداخت کنند.
کد خبر : ۵۵۷۰۵۳

امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ شمسی برابر است با بیست‌وهفتم ماه مبارک رمضان و به احتمال فراوان روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت عید سعید فطر است.

زمان پرداخت ذکات فطره

یکی از اعمال واجب روز عید سعید فطر پرداخت زکات فطره است که به فتوای اغلب علما باید ذکات فطره از شب عید تا قبل از ظهر روز عید پرداخت شود و اگر کسی این امکان را نداشت باید ذکات را از مالش جدا کند و کنار بگذارد و بعداً پرداخت کند.

پرداخت ذکات فطره به چه کسانی واجب است

زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید برای خود و افراد نان‌خورشان بپردازند.

ذکات فطره براساس قوت غالب خانوار

زکات فطره برای هر نفر معادل سه کیلوگرم گندم، برنج، خرما و امثال این‌ها است که به عنوان قوت غالب خانوار از آن استفاده می‌شود. البته اگر معادل پولی آن کالا هم پرداخت شود اشکالی ندارد. برای مثال بر سرپرست یک خانواده‌ پنج نفره واجب است که ۱۵ کیلو از اقلامی که در بالا ذکر شد، به عنوان زکات فطره بپردازد. معمولاً هر سال قیمتی اعلام می‌شود برای این‌که مؤمنین وظیفه‌ خود را بدانند و به راحتی به این وظیفه عمل کنند و زکات فطره را بپردازند.

احتیاط مستحب این است که افراد قوت غالب خودشان را در نظر بگیرند؛ یعنی آنچه که در زندگی، مصرف غالبشان است. مثلاً اگر برنج بیشتر مصرف می‌کنند بهتر این است که ۳ کیلو برنج بپردازند. البته اگر قیمت بالاتر را انتخاب کنند بهتر است که این موضوع به انتخاب خود افراد بر می‌گردد.

در ادامه نظر مراجع مختلف درباره مبلغ ذکات فطره در سال ۱۴۰۰ تقدیم می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی

بنابر اعلام آیت‌الله آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، جو، برنج، خرما، کشمش و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به نرخ آزاد باید پرداخت شود.    

همچنین مبلغ مربوط به  کفاره غیر عمد روزی ۵۰۰۰  تومان و کفاره عمد روزی ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است

آیت‌الله مکارم شیرازی

بر اساس نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۲۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۷۰ هزار تومان اعلام شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۵ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.

آیت‌الله نوری همدانی

آیت‌الله نوری همدانی  قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم از هر کدام از خوراکی‌هایی که در رساله عملیه به عنوان زکات فطره ذکر شده است؛ همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می‌دانند.

با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به هفت ۷ هزار تومان و قیمت هرکیلو برنج متعارف تقریباً بیست و پنج ۲۵ هزار تومان است، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریباً بیست ۲۰ هزار تومان و به حساب برنج هفتاد و پنج ۷۵ هزار تومان است.

آیت‌الله وحید خراسانی

از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به ۷ هزار تومان و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا ۲۵ هزار تومان است، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا ۲۰ هزار تومان و به حساب برنج ۷۵ هزار تومان است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع معادل ۳ کیلوگرم گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد حدود ۷۵۰ گرم طعام مثل گندم است. کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد حدود ۷۵۰ گرم طعام، مثل گندم پرداخت شود.

آیت‌الله سیستانی

از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد ۲۱ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی ۱۰۰ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، ۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

آیت‌الله علوی گرگانی

بر اساس نظر آیت‌الله‌ محمدعلی علوی گرگانی زکات فطره قوت غالب گندم ۲۰ هزار تومان و زکات فطره قوت غالب برنج ۱۰۰ هزار تومان است.

آیت‌الله سبحانی

طبق نظر آیت‌الله‌ جعفر سبحانی زکات فطره یک صاع که تقریبا سه کیلو گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت است.

آیت‌الله شبیری زنجانی

براساس نظر آیت‌الله شبیری زنجانی مبلغ ۲۵ هزار تومان برای زکات فطره هر نفر به‌ حساب قیمت گندم در رمضان ۱۴۰۰ باید پرداخت شود، اما با توجه به این که قیمت گندم و برنج در شهر‌های مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت کنند.

ایشان مبلغ ۶۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۳۹۰هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز اعلام کردند.

آیت‌الله مظاهری

میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقیر نیستند، برای خودشان و اشخاص تحت تکفّل، به‌‌ازای هر نفر، تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا خرما یا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول یکى از اینها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است. این مبلغ در اغلب مناطق کشور برای گندم حدود بیست هزار تومان و برای برنج حدود هفتادوپنج هزار تومان برآورد شده است.

کفّارۀ افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن است.