۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱

واکنش تند چین به بیانیه وزیران خارجه گروه ۷

چین به بیانیه صادر شده توسط وزیران امور خارجه کشورهای گروه ۷ واکنش تندی نشان داد در این بیانیه از پکن انتقاد شده بود.
کد خبر : ۵۵۶۷۱۲

وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک کنفرانس خبری بیانیه نشست گروه ۷ در لندن را به شدت محکوم کرد و گفت: بیانیه آنها دخالت در حق حاکمیت چین بوده و با روند جاری توسعه و همکاری مسالمت آمیز مغایرت دارد.

به گزارش ایرنا وانگ در ادامه موضع کشورش در قبال ادعاهای ارضی پکن در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی را تکرار کرد و گفت این ادعاها مبنای قانونی دارند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین با حمایت وزیران امور خارجه گروه ۷ از حضور معنی دار تایوان در جلسات سازمان جهانی بهداشت و مجمع جهانی بهداشت مخالفت کرد.

وانگ گفت: حضور تایوان در سازمان های بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت باید بر پایه اصل «چین واحد» انجام گیرد.

تایوان از بیانیه گروه ۷ استقبال و بر اهمیت صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان تاکید کرده است.

وزیران امور خارجه کشورهای گروه ۷ در بیانیه نهایی خود از حضور روز افزون چین در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی انتقاد کردند.

آنها همچنین پیرامون موارد ادعا شده نقض حقوق بشر و بدرفتاری در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ و سایر مناطق چین ابراز نگرانی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: گروه ۷ اکنون باید کانون توجه خود را به همکاری بین المللی در مبارزه با کرونا تمرکز کند، نه ذخیره واکسن کرونا و ایجاد تضاد و اختلافات در جامعه جهانی.

وی افزود: کشورهای گروه ۷ خود را دموکراتیک تلقی می کنند، اما بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها، مردم ۵۳ کشور دنیا آمریکا را بزرگترین تهدید علیه دموکراسی جهان می دانند که گروه ۷ هیچ واکنشی به آن نشان نداده است.

این مقام چینی از کشورهای گروه ۷ خواست با معطوف کردن توجه به مسایل خود، رفتارهای خودخواهانه در مبارزه با کرونا را کنار گذاشته و به دخالت در امور داخلی چین و خدشه دار کردن حق حاکمیت و سیاه نمایی چین پایان دهند.