۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۶

چگونه با «معنادرمانی» زندگی بهتری داشته باشیم؟

روانشناس گفت: سرنوشت هیچ فردی با فرد دیگر یکی نیست. با شناخت معنا و توجه به روح و روان انسان ها می توان در جهت مقابله با مشکلات به آنها کمک کرد.
کد خبر : ۵۵۶۶۷۹

اعظم موحدی، روانشناس در گفت‌وگو با فارس، در توضیح معنا‌درمانی یا لوگوتراپی گفت: معنا‌درمانی واژه ای یونانی به معنای اراده پروردگار و متمرکز بر معنا است. زندگی هر فردی معنای خاص خود را دارد. معنای زندگی فرمولی یکسان ندارد و سرنوشت هیچ فردی با فرد دیگر یکی نیست. موقعیت ها تکرار نمی شوند و ارزش های معنوی هر فرد معنای هر فرد را نمایان می کند.

وی در ارتباط با بکارگیری معنادرمانی در زندگی شخصی گفت: به صورت روزمره اتفاقاتی خاص برای هر فرد رخ می دهد که می تواند بدون معنا باشد. فرد در این حالت منزوی، منفعل و افسرده می شود. اگر وی قادر باشد دلیلی و معنایی برای مشکلات و رنج های خود پیدا کند؛ دیگر افسرده نمی شود و لطمه نمی بیند.

روانشناس کشورمان تاکید کرد: در حال حاضر با وجود شرایط کرونایی بسیاری از افراد با مشکلات زیادی روبرو هستند و یا عزیزان خود را از دست داده اند. این مرگ و بیماری برای هر فرد متفاوت است. باید با هر فردی باید بر اساس دنیای وجودی وی برخورد کنیم. او می تواند با این فشارها مقابله به مثل کرده و یا تسلیم شود. اگر تصمیم بگیرد با مشکلات مواجه شده و آنها را حل کند در اینجا است که زندگی وی معنا پیدا می کند و مشاور می تواند در این راه به او کمک کند.

موحدی تصریح کرد: افرادی که معنا را در زندگی پیدا نمی کنند دچار بیماری های روحی و روانی می شوند. فشار عصبی دارند و افسرده می شوند. ناراحتی انسان ها در مراحلی از زندگی طبیعی است اما در برخی افراد ناراحتی تا پایان عمر ادامه دارد. اگرچه افرادی هم هستند که با پذیرش غم و رنج به زندگی ادامه می‌دهند.

روانشناس در توضیح راهکارهایی برای مقابله با درد و مشکلات گفت: تغییر نگرش از منفی تا مثبت، توجه به جنبه های درد و رنج، فاصله از علامت های درد و رنج، تلقین در جهت تغییر وضعیت به سمت مثبت روانی و افزایش مقابله جویی با غم و درد از راهکارهایی است که می توان به وسیله آنها به افراد رنج دیده کمک کرد. روبرو شدن با درد و رنج و کنترل شرایط در جهت مختل نشدن زندگی بسیار مهم است .با کمک مشاور می توان به فرد عزادار و رنج دیده کمک کرد.