۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران جمعه ۱۷ اردیبهشت

چرخش کرونای آفریقایی و هندی در جنوب کشور/ افزایش بیماران تنفسی در ICU

با توجه به اینکه اغلب استان‌ها این روزها گرفتار موج چهارم کرونا هستند، ‌حالا نگرانی‌ها بیشتر از کرونای هندی که هنوز ویژگی‌های آن روی شدت و شیوع بیماری به‌طور کامل شناسایی نشده از ورود ویروس آفریقایی است.
کد خبر : ۵۵۶۶۴۵

ویروس کرونا کل جهان را درگیر کرده است  و هر بار جهش این بیماری  با دوره قبل و از طرفی دیگر رفتارهای اجتماعی در حال تغییر است. جهش هایی که در حال رخ دادن  هستند متاسفانه ضعیف نیستند.

به گزارش تسنیم هرچند شتاب این ویروس در هفته‌های اخیر متوقف شده است به طوری که بستری بیمارران کرونایی در کشور ثابت و شرایط  پایدار شده است، اما فرقی ندارد که ویروس از نوع آفریقایی و یا هندی باشد بلکه ذات ویروس جهش است و فرقی ندارد آفریقایی و یا هندی باشد. با هر بار پیک این بیماری  جهش پیدا می کند و همه ویروس ها دارای یک اصول هستند.

 وزیر بهداشت می‌گوید، هم ویروس کرونا جهش‌یافته در آفریقای جنوبی به جنوب ایران رسیده و هم در چند شهرستان‌، برخی شهروندان هندی به کرونای هندی مبتلا شده‌اند.‌

اما فرمانده مرزبانی هرمزگان هم با اشاره به فعالیت صدها ملوان و خدمه اتباع هندی و پاکستانی در شناورهایی که در حوزه سرزمینی استان فعالیت دارند، اعلام کرد مرزهای دریایی برای جلوگیری از ورود ویروس‌گونه هندی کرونا به‌شدت تحت کنترل بوده و نظارت و کنترل در این بخش تشدید شده است.

به‌گفته سردار سرتیپ دوم، حسین دهکی در بنادر و مبادی ورودی هرمزگان گروه‌های بهداشتی مستقر و کار تست‌گیری از خدمه کشتی‌ها را انجام می‌دهند. فرمانده مرزبانی هرمزگان در ادامه با اشاره به عزم جدی مرزبانان هرمزگان در تشدید اقدامات مراقبتی در نوار مرزی استان به واسطه خطر ورود ویروس هندی از تشکیل قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در این‌باره خبر داده و گفته بود که هرگونه تردد اتباع هندی، پاکستانی و بنگلادشی در نوار مرزی و شهرهای ساحلی ممنوع است.

در هرمزگان هنوز اما و اگرهایی بر سر ویروس آفریقایی ادامه دارد، اما در استان همسایه یعنی بوشهر پس از شناسایی ویروس هندی و آفریقایی سختگیری‌ها شروع شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این که هم‌اکنون 20 تبعه هند که خدمه کشتی هستند در مسافرخانه‌های این استان شناسایی شده‌اند،  می‌گوید: این افراد فعلا در مسافرخانه در قرنطینه و تحت نظر هستند.‌

با مطرح شدن نام استان‌های جنوبی به‌عنوان میزبان کرونای آفریقایی، نگاه‌ها بیش از همه به سمت خوزستان بود. بسیاری از افراد، این استان را منشا گسترش ویروس جهش‌یافته در کشور می‌دانند، اما این بار رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تأکید می‌کند که تاکنون کرونای آفریقایی در خوزستان مشاهده نشده است.

تمدید محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای نارنجی و قرمز

اما جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رئیس جمهور برگزار شد و در این جلسه روسای کمیته‌های بهداشت و درمان، اجتماعی – امنیتی، آموزش و تبلیغات و همچنین قرارگاه عملیاتی گزارش خود را از وضعیت شیوع بیماری در شهرهای مختلف کشور، وضعیت جدید شهرها از نظر رنگ‌بندی سطح بیماری و اقدامات انجام شده در زمینه کنترل و مهار بیماری و نظارت بر رعایت پروتکل‌ها ارائه کردند.

بر اساس گزارش ارائه شده از طرف کمیته بهداشت و درمان در خصوص وضعیت بیماری در مناطق مختلف کشور و رنگ‌بندی جدید شهرها، خوشبختانه با رعایت پروتکل‌ها و انجام اقدامات نظارتی و ایجاد محدودیت‌ها از وضعیت اوج بیماری عبور کرده‌ایم و در بسیاری از شهرها روند ابتلا سیر نزولی یافته است. البته در برخی شهرها همچنان شاهد افزایش روند ابتلاها و سیر صعودی بیماری هستیم.

بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا، تمدید محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای نارنجی و قرمز برای عبور کامل از پیک چهارم ضروری به نظر می‌رسد که این پیشنهاد به تصویب رسید. همچنین در این جلسه به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت و درمان، به منظور مدیریت و مقابله دقیق‌تر و ویژه در کنترل پیک چهارم، کلیه سفرها در سراسر کشور در همه رنگ‌بندی‌ها از ساعت 12 روز سه‌شنبه 21 اردیبهشت تا ظهر روز شنبه 25 اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر ممنوع خواهد بود.

همچنین مقرر شد از هفته آینده در شهرهای با رنگ قرمز و نارنجی، کسب و کار برای گروه مشاغل یک و دو آزاد باشد.

کمیته بهداشت و درمان همچنین در این جلسه گزارشی از وضعیت رعایت اصول بهداشتی از سوی اصناف مختلف و ادارات و تقویت نظارت بر اجرای پروتکل‌ها ارائه کرد که براساس آن، رعایت پروتکل‌ها متاسفانه هنوز به سطح مطلوب نرسیده و نیازمند اقدامات موثر نظارتی و تبلیغاتی است و باید نسبت به آگاهی بخشی به مردم در زمینه پرهیز از عادی‌انگاری بیماری اقدامات بیشتری انجام شود و تقویت سیستم نظارتی برای افزایش نظارت‌ها و ممانعت از برگزاری تجمعات ضروری است.

کمیته امنیتی – اجتماعی نیز در این جلسه گزارش‌های اولیه از برگزاری آیین شب‌های قدر و میزان رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم مومن را ارائه کرد که جمع‌بندی و تکمیل آن به بعد از دریافت گزارش نهایی موکول شد.

چرخش کرونای آفریقایی و هندی در جنوب کشور/ افزایش بیماران تنفسی در ICU

فرهاد ابول‌نژادیان می‌افزاید: «به‌صورت تصادفی از نمونه‌های مشکوک نمونه‌گیری می‌شود و براساس آخرین نمونه‌گیری‌های انجام‌شده که روز گذشته نتیجه آنها گزارش شد، نمونه‌ای از کرونای آفریقای یا هندی در خوزستان نداشته‌ایم.»

اغلب استان‌های کشور این روزها گرفتار موج چهارم کرونا هستند که به‌دلیل گونه جهش‌یافته سخت‌تر از 3 پیک قبلی رخ داده است. حالا نگرانی‌ها بیشتر از کرونای هندی که هنوز ویژگی‌های آن روی شدت و شیوع بیماری به‌طور کامل شناسایی نشده از ورود ویروس آفریقایی است؛ زیرا بنابر اعلام وزیر بهداشت بسیاری از واکسن‌ها روی اینگونه جهش‌یافته جواب نداده‌اند یا تأثیر کمی داشته‌اند.

اگر مردم در قبل از شیوع پیک چهارم این بیماری  نکات بهداشتی را رعایت کرده بودند ما وارد پیک چهارم این بیماری نمی‌شدیم. باید فاصله ها و پروتکل ها را بیشتر کنیم و نباید بگذاریم با نفس ها خسته به دام موج جدیدی بیفتند.

بستری بیماران مشکوک به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه یزد افزایش یافت

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: بستری های مشکوک به کرونا در استان یزد، امروز  به 444 نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: در حال حاضر از این تعداد، 106 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند .

وی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته، 86 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند، گفت: به هیچ عنوان نباید کاهش آمار سبب کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود.

سلمانی با اشاره به قرار گرفتن استان در وضعیت نارنجی کرونایی تاکید کرد: نباید به کاهش آمار استان یزد دلخوش کرد زیرا که، این احتمال وجود دارد استان یزد باز در روز‌های آتی و ساده انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌ها، وضعیت آمار آن صعودی وبسیار نگران کننده شود.

8 شهرستان فارس همچنان در وضعیت قرمز کرونایی

براساس آخرین اعلام ستاد استانی مبارزه با شیوع کرونا، علاوه بر شیراز، شهرستان‌های فسا، استهبان، قیر و کارزین، خرامه، سپیدان، مرودشت و خرم بید در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا، شهرستان‌های خنج، فراشبند، سرچهان و بوانات در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند را هزار و 944 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، 304 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

دکتر عبدالرسول همتی افزود: مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در استان چهار هزار و 162 است.

وی تاکید کرد: تنها راه پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها، پرهیز از تردد‌های غیرضرور و دوری از دورهمی‌های خانوادگی است.

آمار ابتلا و مرگ و میر بیماران کرونایی در همدان کاهشی شد

از نیمه دوم فروردین موج چهارم کرونا در استان همدان آغاز شده و روزانه بین 15 تا 22 بیمار کرونایی بر اثر شدت بیماری جان خود را از دست دادند. همچنین روزانه بین 150 تا 200 بیمار مبتلا به کرونا به دلیل شرایط جسمی نامناسب در بیمارستان‌های استان بستری می‌شدند که این امر سبب بروز کمبود تخت و تجهیزات بیمارستانی شده است.

دیروز برای نخستین بار در یک ماه گذشته آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی در استان به طرز محسوسی کاهش یافت که امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم این روند کاهشی تداوم یابد.

3 بیمار کرونایی در همدان فوت شدند

دکتر محمد طاهری در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در همدان، با بیان اینکه در طول شبانه روز گذشته 3 بیمار مبتلا به کرونا در استان فوت شدند اظهار داشت: آمار متوفیان این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و 993 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در 24 ساعت گذشته 242 بیمار مثبت جدید کرونایی در بخش بستری و سرپایی شناسایی شده است تصریح کرد: تاکنون 39 هزار و 91 بیمار مبتلا به کرونا در بخش سرپایی و 15 هزار و 831 بیمار در بخش بستری استان شناسایی شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در روز گذشته 833 بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند که از این تعداد 165 بیمار در بخش عادی بیمارستان‌ها بستری شدند.

طاهری گفت: در حال حاضر 19 بیمار مبتلا به کووید 19 در بخش آی سی یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی 53 بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره وضعیت کرونا در شهرستان‌های استان اظهار داشت: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های اسدآباد 682 بیمار ، بهار 876، تویسرکان 949، رزن 687، درگزین 257، فامنین 293 و کبودراهنگ 943 بیمار ثبت شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین تاکنون دو هزار و 847 بیمار کرونایی در ملایر، 2دو هزار و 72 بیمار در نهاوند و پنج هزار و 843 بیمارنیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده‌اند.

رنگ‌بندی شهرهای آذربایجان‌غربی تا‌کنون هیچ تفاوتی نکرده است

شاید 24 ساعت از سخنان وزیر بهداشت درباره شناسایی حدأقل 10 مورد ویروس کرونای هیبرید هندی-کالیفرنیایی نگذشته بود که در شهرهایی از آذربایجان‌غربی مردم به رسم قبلی و برخلاف تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در آرامستان‌ها حاضر شده و به زیارت اهل قبور رفتند، درحالی که قرائت و ذکر دعا برای اموات از هر نکته‌ای امکان‌پذیر است و قطعاً دلیل این حضور در آرامستان‌ها بیشتر از امر بهداشتی نیاز به آسیب‌شناسی روانی دارد.

بسیاری از کمبودها در حالت عادی نمایان نمی‌شوند اما همین‌که شرایط حادی به‌وجود می‌آید سریعاً مشکل‌زا می‌شوند برای مثال در شهرستان شاهین‌دژ که به‌خاطر دوری از مرکز استان شدیداً از عدم توسعه متوازن رنج می‌برد، اگر آرامستان این شهر همچون سایر شهرها از چارچوب مشخصی برخوردار بود و از هر طرف راه ورود نداشت، به راحتی می‌شد که ورودی‌های آن را مسدود کرد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و در حالی که این شهر به‌تازگی از شرایط رنگ قرمز به نارنجی تغییر رنگ داده به همین راحتی مستعد بحرانی شدن را پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان گفت: رنگ‌بندی شهرهای آذربایجان‌غربی تا‌کنون هیچ تفاوتی نکرده است و تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در روز چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه برابر با 795 نفر مورد مثبت بود که سبب افزایش مبتلایان به کرونا در استان تا عدد 157 هزار و 649 نفر شد.

جواد آقازاده با اشاره به کاهش نسبی بستری‌های روز چهارشنبه نسبت به روز گذشته اظهار داشت: کل بستری سندرم حاد تنفسی 1277 مورد و بستری مشکوک 515 مورد بود که ارومیه با 76، خوی با 26، میاندوآب با 21 و مهاباد با 17 مورد بستری در صدر شهرهای آذربایجان‌غربی قرار داشتند.

وی درباره فوتی‌های استان هم تصریح کرد: در 15‌امین روز اردیبهشت‌ماه 19 نفر در استان به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌‌اند که از این تعداد هفت نفر اهل ارومیه، چهار نفر اهل میاندوآب، دو نفر اهل بوکان و مهاباد و یک نفر اهل خوی، ماکو، سلماس، شاهین‌دژ و پیرانشهر بوده‌اند که با احتساب آمار این روز، تعداد کل فوتی‌های استان به چهار هزار و 292 نفر افزایش یافت.

68 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های هرمزگان بستری هستند

در دو ماه اخیر سایه کرونا بر استان سنگینی می‌کند و بعد از آرامش نسبی موج جهش یافته انگلیسی، این روزها نگرانی‌ها از شیوع کرونای هندی و آفریقایی افزایش پیدا کرده است. 

در روزهای گذشته با تایید ابتلای قطعی 5 بیمار به کرونای جهش یافته آفریقایی و با توجه به این نکته که این بیماران در نقاط مختلف استان تردد داشته‌اند بیم آن می‌رود به زودی شاهد همه گیری ویروس خطرناک آفریقایی در استان باشیم.

از طرفی برخی اخبار تایید نشده حاکی از ابتلای چندین بیمار به کرونای هندی است که باید در روزهای آینده شاهد اظهار نظر رسمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه باشیم. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خصوص آمار روز گذشته بیماری کرونا اظهار داشت: در شبانه روز گذشته روند ابتلا و بستری تقریبا به ثبات رسیده است. 

وی افزود: در 24 ساعت اخیر شاهد جان باختن 2 بیمار کرونایی دیگر شامل 1 مرد 56 ساله در پارسیان و 1 زن 61 ساله در بندرعباس بودیم و مجموع جان باختگان به رقم 1170 نفر رسید. 

فاطمه نوروزیان گفت: در حال حاضر 437 بیمار کرونایی در سطح بیمارستان‌های هرمزگان بستری هستند که 68 نفر به دلیل شرایط ناپایدار به بخش آی‌سی‌یو منتقل شده‌اند و وضعیت 14 بیمار نیز وخیم است. 

وی تصریح کرد: بیماران در مراقبت خانگی نیز 5هزار و 967نفر هستند که نسبت به سایر بیماران بستری از وضعیت پایدارتری برخوردار هستند. 

روند «سینوسی» بستری‌های مبتلا به کرونا در مرکز و غرب استان سمنان

در شبانه‌روز گذشته تعداد بستری‌های مبتلا به کرونا با تست مثبت قطعی در 6 شهرستان مرکز و غرب استان سمنان به حدود 2 برابر روز قبل از آن رسید تا نشان دهد که هنوز ثبات کامل از نظر تعداد بستری‌های کرونایی در این مناطق ایجاد نشده است.

روند «سینوسی» بستری‌های مبتلا به کرونا در مرکز و غرب استان سمنان این هشدار را به شهروندان استان سمنان می‌دهد که کرونا با کسی تعارف و شوخی نداشته و در صورت کوچک‌ترین سهل‌انگاری و عدم رعایت نکات بهداشتی، شاهد خیز به مراتب شدید‌تری از این بیماری در استان سمنان خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به بستری شدن 31 بیمار جدید مثبت با تشخیص قطعی ابتلا به کووید 19 در روز گذشته در مناطق زیر پوشش این دانشگاه گفت: این در حالی است که تعداد بستری‌های مبتلا به کرونا با تست مثبت قطعی در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در روز پیش از آن 16 نفر بوده است.

وی افزود: با بستری شدن این تعداد بیمار مبتلا به کرونا، مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به پنج هزار و 984 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز با اشاره به کاهش سطح خطر ابتلا به کرونا و بهبود نسبی شرایط در شرق استان سمنان تصریح کرد: اما شهروندان باید توجه داشته باشند که همچنان خطر فراگیر شدن سوش‌های جدید کووید 19 از جمله کرونای هندی وجود دارد و سهل‌انگاری‌ها و ساده‌انگاری‌ها شرایط را از ماه گذشته هم بدتر می‌کند.

رضا چمن با بیان اینکه در روز گذشته 184 نفر با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مراجعه کردند تصریح کرد: از این تعداد 22 نفر بستری شدند.

وی با اشاره به مثبت شدن تست کرونای 34 نفر در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در روز گذشته گفت: در حال حاضر 114 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود بستری‌ هستند.

 وضعیت قم از شیب آسانسوری کرونا خارج‌شده است 

محمدرضا قدیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به آخرین وضعیت استان در زمینه بیماری کرونا اظهار داشت: تغییر رنگ اعلام‌شده درباره قم نبأ بر نظر وزارت بهداشت بوده و ما در استان نقشی در آن نداشتیم.

وی با بیان اینکه وضعیت استان از شیب آسانسوری ابتلا خارج‌شده است، موضوع واکسیناسیون را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: 12 هزار واکسن جدید روز گذشته وارد قم شده است که برای سنین 75 تا 80 سال از هفته آینده واکسیناسیون آغاز می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اینکه تاکنون 18 هزار و 232 واکسن در قم تزریق‌شده است، تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته 1248 تست کرونا در استان انجام‌گرفته که 268 مورد آن مثبت اعلام‌شده است.

وی میزان بستری‌های ابتلا به کرونا در قم را در 24 ساعت گذشته 113 نفر و ترخیص شدگان را 94 نفر اعلام کرد و یادآور شد: در حال حاضر 528 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند.

قدیر میزان فوتی‌های مثبت کرونا را در این بازه زمانی 5 نفر اعلام کرد و اذعان داشت: متأسفانه در حال حاضر 107 بیمار بدحال در مراکز درمانی قم بستری هستند.

چرخش کرونای آفریقایی و هندی در جنوب کشور/ افزایش بیماران تنفسی در ICU