۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۵

آموزش سربازان برای معتاد نشدن

شواهد نشان می دهد در محیط های کاری سربازی به دلیل فشارهای روانی و وضعیت خاص خود، دوری از خانواده، استرس و… شرایط گرایش به مصرف موادمخدر در بین افراد، بیشتر می شود
کد خبر : ۵۵۶۴۶۰

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از تدوین پیش‌نویس دستورالعمل آموزش به مربیان مراکز رزم مقدماتی یگان‌های نظامی و انتظامی در زمینه آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد، خبر داد.

به گزارش ایسنا محمدمهدی اسماعیلی گفت: اختلال و مصرف مواد پدیده‌ای فراگیر، همگانی، جهانی و پیچیده است که می‌تواند سلامتی را مختل کند و باعث از دست دادن شغل، مشکلات خانوادگی و مالی شود.

وی افزود: اعتیاد در محیط‌های کاری موجب بروز حوادث، غیبت از کار، از دست دادن بهره‌وری، کم‌توجهی، تأخیر، جر و بحث، ناخشنودی، کاهش تولید و الگوی کاری نامنظم می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد ادامه داد: شواهد نشان می دهد در محیط های کاری سربازی به دلیل فشارهای روانی و وضعیت خاص خود، دوری از خانواده، استرس و… شرایط گرایش به مصرف موادمخدر در بین افراد، بیشتر می شود که در همین راستا و در پی برگزاری جلسات کارشناسی، این اداره‌کل نسبت به تدوین پیش نویس دستورالعمل و آیین نامه تربیت کادر متخصص مربیان مراکز رزم مقدماتی یگان های نظامی و انتظامی در زمینه آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد، مبادرت کرد.

اسماعیلی گفت: بر اساس برنامه های پیش بینی شده ۱۰۰ درصد سربازان وظیفه ورودی مراکز آموزشی رزم مقدماتی در سال ۱۴۰۰ با همکاری یگان‌های نظامی و انتظامی پس از آموزش مربیان مزبور، تحت پوشش آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار می گیرند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر وی بیان کرد: دستورالعمل یاد شده پس از بررسی و تأیید نهایی توسط مجریان و دست اندرکاران؛ به خصوص مراکز آموزشی رزم مقدماتی نظامی و انتظامی، برای اجرا در سال ۱۴۰۰، ابلاغ خواهد شد.

اسماعیلی افزود: مهم ترین رهاورد این دستورالعمل، آموزش مربیان مراکز رزم مقدماتی با هدف انتقال مطالب آموخته به سربازان وظیفه و آماده سازی آنان برای ورودی ایمن به زندگی آینده به عنوان مسئول خانواده یا فردی موثر در محیط کار و تولید، خواهد بود.