۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳

«مست عشق» فتحی از کدام شبکه سر درمی آورد؟

هرچند رییس سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه از اعلام جزییات بیشتر درباره سریال جدید «مولانا» خودداری کرده است و بر اساس گمانه زنی‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی هم پخش این فیلم در قالب سریال از یک شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان احتمال می‌رود.
کد خبر : ۵۵۶۳۰۹

ابراهیم ارن، رییس سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه طی روز‌های اخیر در گفت وگویی با آناتولی با اشاره به رونمایی قریب الوقوع از تولیدات جدید و بین المللی این شبکه، از پخش سریالی تاریخی با عنوان «مولانا» خبر داده است.

به گزارش ایسنا، بر این اساس، در شرایطی که این روز‌ها خبری مبنی بر اقدام سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده ترکیه‌ای فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی برای تدوین این فیلم و پخش آن در قالب سریال منتشر شده است، اظهارات ابراهیم ارن، رییس سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه درباره پخش سریالی «تاثیرگذار و بین المللی» درباره مولانا، می‌تواند پرسش برانگیز باشد.

هرچند رییس سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه از اعلام جزییات بیشتر درباره سریال جدید «مولانا» خودداری کرده است و بر اساس گمانه زنی‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی هم پخش این فیلم در قالب سریال از یک شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان احتمال می‌رود.

با این همه اشاره ابراهیم ارن به پخش سریالی درباره مولانا در روز‌های اخیر، در کنار سریالی دیگر درباره کشتی تحقیقاتی ترکیه موسوم به «اوروچ رئیس» در شرایطی که این روز‌ها حاشیه‌ها درباره فیلم حسن فتحی قوت گرفته است، بحث برانگیز است.

حسن فتحی در روز‌های اخیر با انتقاد صریح از تصمیم تهیه کننده تُرک مبنی بر پخش این پروژه در قالب سریال و از شبکه‌ای ماهواره ای، تاکید کرده بود که «بنا بر نظر سرمایه گذار ایرانی فیلم، سرمایه گذار ترک تنها در حدود ٣٠ درصد فیلم سرمایه گذاری کرده است!»

ابراهیم ارن در بخش دیگری از گفتگو با آناتولی، همچنین از راه اندازی شبکه‌ای خبری به زبان فرانسه توسط تی آر تی خبر داده است و راه اندازی تی آر تی بالکان را هم قریب الوقوع دانسته است.

بر اساس این گزارش که به نقل از سایت اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) منتشر می‌شود، سازمان دولتی رادیو و تلویزیون ترکیه (تی آر تی) اول مارس ۱۹۶۴ با پوشش رسانه‌ای در مناطق مختلف این کشور آغاز به کار کرد و امروزه برنامه هایش در سراسر دنیا قابل دسترسی است.

این سازمان رادیو و تلویزیونی دولتی، با ۱۷ شبکه تلویزیونی و ۱۶ ایستگاه رادیویی برنامه هایش را در سطح جهانی برای مخاطبانش پخش می‌کند و وب سایت آن هم به ۴۱ زبان زنده دنیا قابل دسترسی است.

ابراهیم ارن، رییس سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه در این گفتگو اعلام کرده است که تی آر تی تلاش می‌کند تراز بالای خود را به عنوان یک رسانه ملی در این کشور حفظ کند و خواسته‌های بینندگانش را جامه عمل بپوشاند.

او تاکید کرده است که تی آر تی تنها رقیب رسانه یی در ترکیه را خودش می‌بیند!

او در توضیح این مطلب می‌گوید: راه اندازی نخستین شبکه رادیویی در سال ۱۹۲۷ و نخستین کانال تلویزیونی در ژوئن ۱۹۶۸ گویای پیشینه این سازمان با بیش از نیم قرن تجربه است.

رییس تی آر تی همچنین با تاکید بر ضرورت به روزرسانی ساختار این سازمان رسانه‌ای دولتی بر طبق استاندارد‌های جهانی، اعلام کرده است که تی آر تی درصدد رسیدن به معنای کامل شبکه‌های جهانی در دنیاست.