۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

دانشجویان مهندسی نگران اشتغال خود نباشند

معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر از طرح ویژه دانشگاه با عنوان «کوآپ» برای اشتغال دانشجویان مهندسی خبر داد.
کد خبر : ۵۵۶۲۲۵

محمدحسین کریمیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره جزئیات طرح «کوآپ» ویژه دانشجویان مهندسی اظهار کرد: طرح «کوآپ» برای دانشجویان کارشناسی رشته‌های مهندسی به مدت ۴ سال است که دانشجویان در این مقطع می‌توانند تا ۵ سال هم ادامه تحصیل دهند.

او افزود: دانشگاه امیرکبیر با شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی تماس می‌گیرد تا دانشجویان مستعد و علاقه‌مند مقطع کارشناسی را برای شرکت در دو دوره ۷ ماهه طرح «کوآپ» دعوت به اشتغال کند که از هر دوره ۷ ماهه تقریبا ۵ ماه آن شامل دو ترم تحصیلی می‌شود و مابقی آن در تابستان اجرایی خواهد شد.

کریمیان تصریح کرد: تحصیل ۴ ساله این قبیل از دانشجویان کارشناسی امیرکبیر با اجرا شدن طرح «کوآپ» به ۵ سال تبدیل می‌شود و این موضوع از نظر قوانین وزارت علوم هیچ مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: طرح «کوآپ» به دانشجویان کمک می‌کند تا با کار کردن در جامعه مهارت زایی خود را افزایش دهند و این طرح حدود ۲۰ الی ۲۵ سالی می‌شود که در برخی از کشور‌ها به صورت گسترده اجرا می‌شود، اما در زمان‌های گذشته حدود یک الی دو کشور مانند دانشگاه‌های کانادا از این طرح تبعیت می‌کردند.

کریمیان با بیان اینکه طرح «کوآپ» اجباری نیست، تاکید کرد: دانشجویان دوران کارشناسی موظف به گذراندن واحد کارآموزی در این مقطع تحصیلی هستند، اما طرح «کوآپ» اجباری نبوده و دانشجویان علاقه مند می‌توانند در صورت صلاحدید در خواست خود را با دانشگاه مطرح کرده و در کنار واحد‌های کارآموزی خود به کارورزی این طرح هم ادامه دهند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: به تعداد محدود متقاضیان برای طرح «کوآپ»، توان دانشگاه و شرکت‌های بیرون که خواهان این دانشجویان هستند ما هم محصلان را برای کارورزی به این شرکت‌ها می‌فرستیم.

او درباره حقوق‌های ارائه شده به دانشجویان کارورزی طرح «کوآپ» گفت: تمام دانشجویانی که برای طرح «کوآپ» ثبت نام کرده اند با کار کردن در شرکت‌های معرفی شده حقوق دریافت می‌کنند، یعنی این فرآیند رایگان نخواهد بود، بلکه شرکت‌ها برای ظرفیت دانشجویان ارزش قائل هستند و متناسب با کارایی و توان آن‌ها دستمزدشان را هم پرداخت خواهند کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: شرکت‌های معرفی شده طرح «کوآپ» که در حال حاضر برای دانشجویان اشتغال ایجاد می‌کنند در آینده می‌توانند این فارغ التحصیلان را برای حضور دائمی جذب کنند، البته ناگفته نماند که هم اکنون هم این شرکت‌ها چنین نگاهی به دانشجویان صنعتی امیرکبیر دارند.

کریمیان با اشاره به شرایط پذیرش در دوره‌های "کوآپ" دانشگاه امیرکبیر برای دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: دانشجویانی که متقاضی شرکت در دوره‌های «کوآپ» هستند، باید یک سری دروس پایه مانند ریاضی و فیزیک را گذرانده باشند و پایه دوره کارشناسی را سپری کرده باشند. معدل این دانشجویان نیز باید از یک حداقلی بالاتر باشد تا ما مطمئن باشیم که دانشجویی است که حداقل مطالعه برای درس‌های خود را دارد.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان گفت: با وجود ویروس کرونا استقبال دانشجویان از دوره "کوآپ" خوب بوده و در حال حاضر دو دانشکده مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع این دوره را به صورت عملی آغاز کرده و دانشجویان را پذیرش کرده‌اند.