۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵

لزوم توجه جدی به رعایت برنامه غذایی مناسب در ماه رمضان

یک متخصص تغذیه از اهمیت برنامه غذایی مناسب در ماه رمضان و لزوم توجه جدی به آن خبر داد.
کد خبر : ۵۵۶۱۲۴

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران درباره رعایت برنامه غذایی مناسب در طول ماه رمضان اظهار کرد: ما هر چه قدر هم تلاش کنیم که در ماه رمضان گرسنه نشویم، این اتفاق شدنی نیست، زیرا روز‌های طولانی تری را در هوای گرم سپری می کنیم. به هر حال تحت هر شرایطی باید مواد مغذی را دریافت کنیم. با وجود فعالیت‌های روزمره‌ای که داریم، با وجود روزه داری نمی‌توانیم در حالت عادی تمام مواد مفید را دریافت کنیم، مگر این که یک برنامه غذایی مناسبی برای خود ترتیب دهیم.

او گفت: ما فقط تا حدودی می‌توانیم در زمان‌های سحر و افطار مواد غذایی مناسبی را دریافت کنیم که در هر صورت همان میزان هم کافی نیست. اگر افراد در وعده سحر و افطار آب و میوه خود را حذف کنند، به خود آسیب جدی وارد می کنند. برخی دیگر حتی توجه کافی به ریز مغذی‌ها و مواد مفید ندارند بنابراین همین عامل باعث می‌شود که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شود.

جوزدانی بیان کرد: اگر افراد همانند روزهای گذشته در ماه رمضان توجه ویژه‌ای نسبت به برنامه غذایی خود نداشته باشند و آب کافی دریافت نکنند، می‌توانند صدمات جبران ناپذیری را ایجاد کنند.کمبود تمام ویتامین‌ها اعم از ویتامین D و آهن و ویتامین ب ۱۲ می‌توانند در تضعیف سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار باشند.

او در ادامه افزود: به دلیل محدود بودن زمان افطار تا سحر شاید نتوانیم به اندازه کافی یا ۱۰۰ درصد این مواد را برای بدن تامین کنیم که باید توجه شود اگر در این فاصله زمانی با بیماران کرونایی هم ارتباط داشته باشیم، همین موضوع می‌تواند اثرات بدی را به دنبال داشته باشد، برای مثال احتمال زیادی دارد که روزه داری برای مان سخت تر شود.

این متخصص تغذیه گفت: اگر بخواهیم در طول ماه رمضان به راحتی روزه بگیریم و با مشکلی رو به رو نشویم باید مواد غذایی مغذی را به اندازه کافی دریافت کرده و هیچ کدام آن ها را از وعده های غذایی خود حذف نکنیم.