۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۵

رفع تومور‌های مغزی با استفاده از سلول‌های ایمنی

استفاده از سلول‌های ایمنی برای درمان تومور‌های مغزی می‌تواند امید به بهبودی را در مبتلایان به سرطان افزایش دهد.
کد خبر : ۵۵۶۰۹۴

مرضیه ابراهیمی، استاد پژوهشگاه رویان و مسئول کارگروه سرطان و سلول‌های خون ساز و بنیادی سرطان اظهار کرد: در حال حاضر سرطان برای تمامی افراد مشکلات زیادی را  به وجود  آورده است. سرطان از انواع بدخیم و خوش خیم تشکیل شده که در صورت بدخیم بودن حتی با دارو رسانی و درمان هم  رفع نخواهد شد. به دلیل مشکلات فراوانی که سرطان ایجاد می کند، میزان مرگ و میر در مبتلایان به تومور‌های بدخیم مغزی بیشتر شده است.

او گفت: استفاده از سلول‌های ایمنی برای درمان تومور‌های مغزی می تواند امید به درمان را در این بیماران و سایر مبتلایان به سرطان افزایش دهد. حدود پنج سال قبل در پژوهشگاه رویان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی کاشان تحقیقی انجام شده و در آن به فناوری جداسازی و فعال سازی سلول‌های ایمنی دست یافته ایم که قادر به هدف گیری سلول‌های تومور مغزی در محیط آزمایشگاه و نیز مدل‌های پیش بالینی هستند.

ابراهیمی بیان کرد: درسال ۱۳۹۸ پس از اخذ مجوز اخلاق کشوری، پژوهشکده سلول‌های بنیادی رویان با همکاری مرکز سلول درمانی طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی گلستان موفق به انجام کار آزمایی بالینی فاز اول برای بیماران مبتلا به تومور مغزی گلیوبلاستوما شده است.

او گفت: در این مطالعه سلول‌های ایمنی یکی از اعضای خانواده که بیشترین تشابه ژنتیکی را با بیمار داشته از او جدا می‌شود و سپس در پژوهشگاه رویان و در شرایط کاملا تمیز، سلول‌های کشنده طبیعی از خون دهندگان جداسازی و تقویت خواهند شد تا بتوانند سلول توموری را هدف گیری کنند. پس از تایید صحت و سلامت سلول‌ها به بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران و نیز بیمارستان ۱۵ خرداد دانشگاه علوم پزشکی گلستان ارسال و به بیماران تزریق می‌شود.

ابراهیمی بیان کرد: عوارض ناشی از تزریق این سلول‌ها در بیماران بررسی می‌شود تا ایمنی این روش درمانی مورد ارزیابی قرار گیرد. نتیجه بررسی عوارض این نوع درمان بر پنج مبتلا به تومور مغزی گلیوبلاستوما نشان داده که کاربرد این سلول‌ها ایمن است و عوارضی برای بیمار ندارد. اگرچه برای پاسخ به این سوال که آیا این نوع سلول درمانی در مبتلایان به تومور مغزی کارآمد بوده و منجر به درمان موفق می‌شوند، نیازمند اجرای فاز دوم این کارآزمایی بالینی و نیز زمان بیشتری هستیم.

او گفت: در حال حاضر پژوهشگاه رویان تحقیق برای استفاده از این سلول‌ها در هدف گیری سلول‌های توموری در سرطان تخمدان و ملانوما را در دست اجرا دارد. چنانچه در این زمینه نیز نتایج موفقیت آمیز باشد، امیدواریم بتوانیم به انجام کارآزمایی‌های بالینی برای نوع پیشرفته از سرطان تخمدان و سرطان بدخیم پوستی بپردازیم. برای رسیدن به خدمت درمانی مناسب با استفاده از این سلول ها، نیازمند انجام و اتمام فاز‌های دوم و سوم کارآزمایی‌های بالینی هستیم و از سوی دیگر نیازمند حمایت و پشتیبانی وزارت بهداشت و نیز حمایت بخش‌های خصوصی خواهیم بود.