۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲

بیانیه اتحادیه اروپا درباره نشست امروز وین

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.
کد خبر : ۵۵۵۹۱۵

اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام امروز(شنبه) به صورت حضوری در وین از سر گرفته می شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است: این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌ های امور خارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، ساعت ۱۰ به وقت اروپای مرکزی برگزار خواهد شد.

ریاست این نشست بر عهده انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

ریاست هیأت ایرانی را در این جلسه «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران بر عهده خواهد داشت.

نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. کاخ سفید هم رابرت مالی را به وین اعزام کرده تا از طریق رایزنی با اعضای برجام ترتیباتی را برای بازگشت آمریکا به این توافق مسیریابی کند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای هیچ ملاقاتی با طرف آمریکایی در وین نداشته است.

اعضای برجام تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند. آخرین دور نشست کمیسیون مشترک برجام سه‌شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد. در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌ وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.