۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱

ناتو خروج از افغانستان را آغاز کرد

یکی از مقامات ناتو می‌گوید که اعضای این پیمان نظامی خروج نیروهای خود را از افغانستان آغاز کرده اند.
کد خبر : ۵۵۵۷۴۷

ناتو می‌گوید که در پی تصمیم «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، برای خروج از افغانستان، روند پایان ماموردیت خود در این کشور را آغاز کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران یک مقام ناتو به خبرگزاری فرانسه گفت: اعضای ناتو در اواسط آوریل تصمیم گرفتند که از آغاز ماه مه خروج نیروهای مأموریت پشتیبانی قاطع را از افغانستان آغاز کنند و این عقب نشینی آغاز شده است؛ این یک روند منظم، هماهنگ و ارادی خواهد بود.

ناتو تصمیم گرفته تا حدود ۹ هزار و ۶۰۰ نفر از نظامیان خود را از افغانستان خارج کند.

رئیس جمهور آمریکا قول داده است تا خروج سربازان آمریکایی را از افغانستان تا تاریخ ۱۱ سپتامبر- که بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر محسوب می‌شود- به انجام برساند.

بایدن بیشتر در سخنانی گفته بود: ما نمی‌توانیم بیشتر به چرخه گسترش حضور نظامی خود در افغانستان ادامه دهیم. امیدواریم شرایط مناسبی برای خروج پیدا کنیم. منتظر نتیجه‌ای متفاوت هستیم. اکنون من چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا هستم که بر نیروهای این کشور در افغانستان نظارت دارم.

پیش‌تر پایگاه خبری روزنامه واشنگتن پست نیز اعلام کرده بود: بایدن به زودی تمامی سربازان آمریکایی خود را از افغانستان تا تاریخ ۱۱ سپتامبر خارج می‌کند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تحت بندهای توافقنامه‌ای انجام می‌شود که میان آمریکا و طالبان در دوحه قطر به امضا رسیده بود.