۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۲

سرفه و تب ممکن است نشانه کرونا نباشد

برخی پزشکان انگلیسی می‌گویند، سرفه و تب ممکن است علائم بیماری دیگری در بدن فرد باشد و نشانه کرونا نباشد.
کد خبر : ۵۵۵۳۳۹

نشریه انگلیسی دیلی اکسپرس در گزارشی اعلام کرد سرفه و تب ممکن است ارتباطی با کرونا نداشته باشد؛ بلکه نشانه بیماری دیگری باشد.

ویروس کرونا توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است و مردم به شکل پیش فرض، در صورت داشتن تب یا سرفه تصور می‌کنند به کرونا مبتلا شده اند.

با به اشتراک گذاشتن علائم کرونا، شماری از افرادی که از بیماری عفونی دیگری رنج می‌برند، افزایش یافته است.

دکتر «Padmasayee Papineni» مشاور بیماری‌های عفونی در بیمارستان ایلینگ (Ealing Hospital) انگلیس در این خصوص می‌گوید: زمانی که مردم در طول یک همه گیری سرفه می‌کنند، با سرویس سلامت همگانی (NHS) تماس گرفته و بجای آنکه بگویند سل دارند، می‌گویند که علائم بیماری شان مرتبط با کروناست. بیشتر موارد سل، سل ریوی است که ریه‌های فرد را تحث تأثیر قرار می‌دهد و نشانه‌ها رایج در این مورد، سرفه، تب، از دست دادن وزن و تعرق شبانه است.

این پزشک بیماری‌های عفونی همچنین می‌گوید تأخیر در مراجعه بیماران، یکی از موارد فاجعه بار است. اکنون تعداد بیشتر و بیشتری از بیماران در حال نشان دادن علائم این بیماری منتشر شده اند؛ سل بر چندین ناحیه از بدن تأثیر می‌گذارد.

او در ادامه می‌افزاید: اگر بیماری افراد به زودی تشخیص داده شود و یا اگر در مرحله‌ای که عفونت افراد نهفته است، تشخیص صورت گیرد، آن‌ها می‌توانند درمان شوند.

بر پایه این گزارش، بیمارستان ایلینگ در حال همکاری داده‌ای با مرکز سل سازمان بهداشت جهانی است. هم اکنون تحقیقاتی در حال انجام است تا مشخص شود آیا ارتباطی میان سل و کرونا در جریان است یا خیر.

این پزشک همچنین به تأثیرات بلند مدت بر عملکرد ریه افراد پس از ابتلا به کرونا مانند «سرفه‌های ممتد» و «تنگی نفس» اشاره می‌کند.

برای افرادی که به سل دچار می‌شوند، این احتمال وجود دارد که عملکرد ریه خود را از دست بدهند.

این پزشک انگلیسی گفت: ما می‌خواهیم افرادی که به سل فعال دچار می‌شوند را بتوانیم بیماری شان را تشخیص داده و آن‌ها را درمان کنیم تا بتوانند به زندگی شان ادامه دهند؛ بدون آنکه از عوارض بلند مدت بیماری رنج ببرند.

سل چیست؟

سرویس سلامت همگانی انگلیس می‌گوید سل (TB) یک عفونت باکترایی است که از طریق قطرات بسیار ریز سرفه و یا عطسه فرد مبتلا منتشر می‌شود.‌ این بیماری معمولا ریه‌ها را درگیر می‌کند اما می‌تواند شکم، غدد، استخوان‌ها و سیستم عصبی فرد را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

علائم سل عبارتند از سرفه مداومی که بیش از سه هفته به طول بینجامد و معمولا خلطی را سبب می‌شود که ممکن است خونین باشد. از دیگر نشانه‌های سل می‌توان به کاهش وزن، عرق کردن شبانه، درجه حرارت بالا، خستگی و کوفتگی، از دست دادن اشتها و وز وز در گردن اشاره کرد.

عفونت مسری این بیماری معمولا از طریق مواجهه طولانی مدت با فردی که بیمار است، حاصل می‌شود. در بسیاری از افراد سالم، سیستم ایمنی بدن باکتری‌ها را از بین می‌برد و هیچ علائمی را سبب نمی‌شود.

هر چند برای دیگر افراد سیستم ایمنی باکتری را از بین نمی‌برد اما می‌تواند مانع گسترش آن در داخل بدن افراد شود. این مورد به «سل نهفته» که هیچ علائمی ندارد و برای افراد دیگر نیز مسری نیست، شناخته می‌شود.

طبق اعلام سرویس سلامت همگانی انگلیس، سل نهفته می‌تواند در صورتی که بدن شما ضعیف شود، به مرور زمان به بیماری سل فعال بدل شود.

سل فعال می‌تواند با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک در طول شش ماه درمان شود؛ البته برخی انواع سل به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند، بنابراین نیاز است تا دارو‌های متفاوتی آزمایش شوند.