۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶

لغو طرح ترافیک چقدر جلوی تاخت و تاز کرونا را می گیرد؟/ روزهای ُسیاه در پایتخت

کرونا همچنان جولان می دهد. آمار مرگ و میر بالاست. طرح ترافیک لغو و پلیس ملزم به اجرای آن شد. در اولین روز اجرای طرح آقای رئیس گله کرد و گفت : شهروندان با لغو طرح با خودروهای تک سرنشین به خیابان ها می آیند و معابر قفل می شود.
کد خبر : ۵۵۵۲۲۳

کرونا همچنان در حال جولان دادن است. آمار ابتلا و مرگ و میر بالاست.

به گزارش فارس محدودیت های برای کاهش شیوع کرونا اجرایی شد اما کفاف نداد تا اینکه در روز  چهارم اردیبهشت ۱۴۰۰ تصمیم گرفته شد که اجرای طرح ترافیک در تهران به مدت یک هفته لغو شد.

 خیلی از ترددها، بر خلاف محدودیت‌ها انجام می‌شود

رئیسی معاون وزیر بهداشت تاکید کرد متأسفانه وضعیت پروتکل‌ها خیلی افزایش پیدا نکرده است. بعد از دو هفته که محدودیت‌ها را اعلام کرده ایم، به ۶۱ درصد رسیده ایم و این اصلاً خوب نیست.

به گفته این مقام مسوول،  از ۱۴ تا ۳۱ فروردین، ۵۶ درصد رشد ترددها داشته ایم و این در حالی است که ۳۰۱ شهر قرمز داریم و این نشان می‌دهد که خیلی از ترددها، بر خلاف محدودیت‌ها انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ماسک زدن در اماکن عمومی به ۶۳ درصد رسیده است.

یکی از نقاطی که گفته می شود معدن شیوع کروناست سیستم حمل و نقل عمومی است میزان مسافران به خصوص در ایستگاه های تقاطعی بالاست و عکس های از ازدحام جمعیت در مترو و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی منتشر می شود. مسوولان بارها در این باره هشدار دادند تا اینکه بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان طرح ترافیک لغو شد. هر چند از روز ابتدایی لغو طرح مسوولان شهری نالان بودند که لغو طرحی تاثیر در کاهش شیوع کرونا ندارد.

گله مندی مسوولان در اولین روز اجرای طرح/شهروندان با لغو طرح با خودروهای تک سرنشین به خیابان ها می آین

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت که لغو طرح ترافیک سال گذشته هم انجام گرفت و قفل شدن خیابان ها را به همراه داشت و بسیاری از شهروندان که ترس استفاده از مترو و اتوبوس را به دلیل ابتلا به کرونا دارند واز سفرهای شهریشان خودداری می کنند.

وی ادامه داد: شهروندان با لغو طرح با خودروهای تک سرنشین به خیابان ها می آیند.

وی همچنین تاکید هم کرد که شورای شهر نقشی در لغو و اجرای طرح ترافیک ندارد و فقط ما در شورا میزان و نرخ عوارض طرح را بررسی و تصویب می کنیم.

هر چند که قبلا پلیس اعلام کرده بود که طرح ترافیک نباید در این شرایط لغو شود بلکه باید محدودیت ها را بیشتر کرد تا بتوانیم مانع شیوع کرونا شویم اما بالاخره طرح ترافیک لغو شود و پلیس راهنمایی و رانندگی باید این طرح را اجرا کند.

فعلا زمان یک هفته برای عدم توقف اجرای طرح ترافیک اعلام شده

سردار محمد حسین حمیدی با اشاره به لغو اجرای طرح ترافیک در شهر تهران با مصوبه ستادملی مقابله با کرونا گفت: بنا به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، از روز یکشنبه (پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰)، اجرای طرح ترافیک در شهر تهران به مدت یک هفته لغو شده و بنابر این دیگر جریمه‌ای بابت ورود به محدوده طرح ترافیک از سوی پلیس اعمال نخواهد شد.

وی درباره اینکه آیا امکان تمدید زمان لغو طرح ترافیک وجود دارد یا خیر؟ اظهارکرد: فعلا زمان یک هفته برای عدم توقف اجرای طرح ترافیک اعلام شده و پس از آن نیز اگر ستادملی مقابله با کرونا تصمیمی به لغو دوباره بگیرد، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز آن را اجرا خواهد کرد.

حمیدی درباره اجرای طرح منع تردد شبانه هم گفت که منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد همچنان و به موجب مصوبه قبلی، اجرا شده و خودروهای غیرمجاز که در این ساعات اقدام به تردد کنند، جریمه خواهند شد، تنها با اعلام ستادملی مقابله با کرونا در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان این طرح اجرا نشده و در دیگر شب‌ها به طور کامل اجرا می‌شود.

مدیران شهری بارها تاکید کرده اند که مشکلی در لغو طرح ندارد و تصمیم گیر در این زمینه ستاد مقابله با کروناست و آنها اجرا کننده هستند اما با این وجود برخی مدیران تاکید دارد که لغو طرح ترافیک به نفع پولدارهاست.

 لغو طرح ترافیک به نفع پولدارهاست/ هر تدبیری به خرج دهیم، در ساعات پیک دچار مشکل می‌شویم

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در فروردین 1400 به یکی از رسانه ها گفته بود که لغو طرح ترافیک تنها به نفع پولدارهاست که رایگان وارد محدوده‌های ترافیکی شوند که این تقاضای سفر را اضافه می‌کند و تجربه نشان داده سفرهای غیرضروری با برداشتن طرح ترافیک افزوده شده و باعث افزایش شیوع کرونا نیز شده است. منع تردد پس از ساعت 22:00 یک نوع طرح ترافیک است؛ یعنی ما برای ترددهای غیرضروری محدودیت ایجاد می‌کنیم؛ همان کارکردی که طرح ترافیک برای تهران دارد.

وی تأکید می‌کند برخی با مطرح‌کردن لغو طرح ترافیک تلاش می‌کنند ضعف‌های خود را پنهان کنند. اگر وضعیت اهواز قرمز است، مگر طرح ترافیک در آن اجرا شده است؟

علیخانی تأکید می‌کند همه مردم تهران خودرو ندارند، اما بسیاری از آنها مجبورند سر کارهای خود حاضر شوند. کارمندان، پرستاران و کارگران اگر حمل‌و‌نقل عمومی تعطیل شود، برای ترددهای حیاتی خود دچار مشکل می‌شوند. راه‌حل این مشکل، لغو طرح ترافیک نیست.

وی با اشاره به ظرفیت اندک ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی می‌گوید‌:‌ با توجه به جمعیت بالای 10‌میلیونی تهران، هر تدبیری به خرج دهیم، در ساعات پیک دچار مشکل می‌شویم.

اگر سیستم حمل و نقل عمومی به خوبی توسعه یافته بود و دولت در این زمینه به وظایف خود عمل ومیزان لازم واگن وارد خطوط می شد،  طرح فاصله گذاری در مترو اجرایی می شد ولی متاسفانه در چند سال گذشته دولت به درستی به وظایف عمل نکرده و بارها اعضای شورای شهر تهران در این باره هشدار داده اند.

نظرات برخی مدیران در مورد لغو طرح

یکی از راهکارهایی که بارها از سوی مدیران شهری برای کاهش تراکم جمعیت در اتوبوس و مترو مطرح شده است، شناور‌کردن ساعات ادارات است نه لغو طرح ترافیک.

برخی مدیران شهری عقیده دارند که  لغو طرح ترافیک به معنای تشویق مردم برای ورود به محدوده طرح ترافیک است و با انجام سفرهای غیر ضروری، میزان تجمعات در مرکز شهر و احتمال انتقال کرونا را افزایش می‌دهد.

نظر آقای معاون در مورد لغو طرح ترافیک

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به فارس گفت: ما تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم و قوانین را اجرا می کنیم.

وی ادامه داد: با لغو طرح میزان سفرهای در هسته مرکزی رشد چشمگیری پیدا می کند.

هاشمی به توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: باید سیستم حمل ونقل عمومی توسعه پیدا کند و با افزایش ظرفیت می توان خدمات بهتری به مردم ارائه داد که البته ما در این زمینه اقداماتی انجام داده ایم و برنامه های هم داریم و چند ایستگاه مترو امسال در تهران افتتاح میشود.

البته با اجرای محدودیت ها میزان مسافران مترو چند روزی بود که کاهش یافته و فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در این باره گفت: در حال حاضر آمار مسافران پایتخت با  استمرار محدودیت‌ها و تعطیلی برخی از اصناف به ۴۸۰ هزار نفر در طول روز رسیده است.

 وی افزود: این در حالی بوده که قبل از شیوع کرونا با همین ظرفیت کنونی ۲۲۰۰ مسافر در طول روز از طریق مترو در نقاط مختلف شهر جابجا می‌شدند و در حال حاضر با یک پنجم ظرفیت قبل از کرونا مترو فعال است.
 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفت: دولت لازم است که در توسعه واگن های مترو از شهرداری حمایت کند تا امکان رعایت فاصله اجتماعی هر چه بیشتر و بهتر وجود داشته باشد البته از مسافران هم خواستاریم که سفرهایشان را با مترو مدیریت کنند و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام داشته باشند.

کرونا همچنان می تازد و آمار مرگ و میر بالاست

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از  4 تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۱۶۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۰۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۹ هزار و ۵۷۴ نفر رسید.

 تا کنون یک میلیون و ۸۷۷ هزار و  ۵۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

پنج هزار و ۲۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۱۵ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۷۶۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، وضعیت همچنان در تهران قرمز است. سازمان بهشت زهرا آرایش بحرانی به خودگرفته و میزان فوتی ها ناشی از کرونا در پایتخت رشد یافته است. بعد از مدت ها طرح ترافیک در پایتخت لغو شد تا مردم کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند حال باید دید لغو طرح چقدر در کاهش شیوع این بیماری تاثیر گذار است.