۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴

تلاش آلمان برای بازگرداندن پناهندگان به یونان

با وجود شرایط بد پناهندگان در کشور یونان اما برلین تلاش می‌کند پناهجویانی که از این کشور به آلمان می‌آیند را باز گرداند و در این راستا پیشنهاد ارائه کمک‌های مالی به آتن را در دستور کار قرار داده است.
کد خبر : ۵۵۵۲۱۶

شرایط پناهندگان در یونان بد است و با این همه وزارت کشور آلمان همچنان بر ازوم اجرای قاعده دوبلین تاکید داشته ومی خواهد هزاران پناهنده نیازمند حمایت را به یونان بازگرداند.

به گزارش تسنیم دولت آلمان برای این منظور به آتن پیشنهاد داده تا در تامین هزینه پناهجویانی که از آلمان به یونان بازگردانده می شوند کمک کند.

یک سخنگوی وزارت کشور آلمان در این باره گفته است: اینکه آیا دولت یونان این پیشنهاد آلمان را خواهد پذیرفت هنوز مشخص نیست.

بر اساس قاعده دوبلین پناهندگان باید در آن کشوری درخواست پناهندگی کنند که اولین بار به آن وارد شده اند و این قاعده فشار زیادی را بر کشورهاییاز جمله یونان که در مرزهای خارجی اروپا قرار دارند وارد می کند.

دلیل این تصمیم برلین احکام برخی دادگاه های اداری آلمان است که به دلیل وضعیت نامناسب پناهندگان در یونان در موارد زیادی مانع از بازگرداندن آن ها به این کشور شده اند. وزارت کشور آلمان بر این عقیده است که از این طریق کل سیستم پناهندگی مشترک اروپایی در معرض خطر قرار می گیرد.

این مسئله که آلمان چه مقدار پول برای تامین مالی پناهندگانی که به یونان باز می گرداند می خواهد هزینه کند هنوز مشخص نیست.

قضات دادگاه های اداری آلمان چندین بار در حکم های مختلف اعلام کرده اند که پناهندگان در یونان در معرض فقر و بی خانمی قرار دارند. بر این اساس پناهندگان در یونان از مزایای اجتماعی کافی برخوردار نیستند و هیچ شانس واقعی برای تامین حداقل نیازهای معیشتی خود را ندارند.

چندی پیش مناقشات و بحث ها درباره مسئله پناهندگان در اتحادیه اروپا و بخصوص بین یونان و دولت آلمان بار دیگر بالا گرفت..

دولت آلمان به شدت از برخورد یونان با پناهندگان ناراحت و عصبانی است.

این خبر را هفته نامه "اشپیگل" گزارش داده و دلیل آن را تعداد زیادی از پناهندگان دانسته که از یونان به آلمان سفر می کنند در حالی که در این کشور به عنوان افراد واجد شرایط حمایت های پناهندگی به رسمیت شناخته شده اند.

در یونان شرایط اضطراری بسیار سخت و بی خانمی و بی سرپناهی برای پناهندگان ایجاد شده و بحران کرونا هم شرایط را تشدید کرده است.

دولت آلمان بر این عقیده است که باید از افزایش یک مهاجرت به اصطلاح ثانویه از یونان تحت هر شرایطی جلوگیری شود.

برلین آشکارا به آتن اعلام کرده است که انتظار دارد دولت یونان حداقل استانداردها را برای پناهندگان رعایت کند.

مناقشات بر سر مسئله تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا همچنان به دلیل مخالفت برخی اعضاء حل نشده باقی مانده و همچنان با توجه به پیمان دوبلین، کشورهای مرزی این اتحادیه در معرض هجوم چشمگیر پناهجویان قرار دارند که البته در سال های اخیر به دلیل بحران کرونا از شدت آن کاسته شده است.