۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

خبر بد برای حامیان ناوالنی

روسیه برای ممنوع کردن شبکه‌های سیاسی حامی الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون که در زندان است و درج نام آن‌ها به عنوان "گروه‌های تندرو" آماده می‌شود.
کد خبر : ۵۵۵۱۹۹

دادگاهی در مسکو فردا (دوشنبه) جلسه‌ استماعی را پشت درهای بسته درباره درخواست دادستان کل درباره اعلام گروه سیاسی الکسی ناوالنی، مخالف محبوس روسی و موسسه مقابله با فساد متعلق به او به عنوان "گروه‌های تندرو" برگزار خواهد کرد.

به گزارش تابناک عفو بین‌الملل اعلام کرد: این اقدام یکی از خطرناک‌ترین ضربه‌ها به حق آزادی بیان و تشکیل جمعیت‌ها در تاریخ روسیه است.

اگر این دادگاه درخواست دادستان کل را قبول کند گروه ناوالنی از نظر مقامات روسیه در کنار گروه‌های تندرو مثل داعش و القاعده و طالبان قرار می‌گیرد به طوری‌که ادامه فعالیت در این نهادهای وابسته به ناوالنی منجر به دست‌کم شش سال حبس خواهد شد.

زدانوف، مدیر موسسه مقابله با فاسد متعلق به ناوالنی که سال گذشته میلادی از روسیه گریخت در این باره گفت: این مساله مرا یاد محاکمه‌های شوروی سابق زمانی که فردی جاسوس یا مزدور خارجی اعلام می‌شد، می‌اندازد. البته بعد از آن یک محاکمه سری پشت درهای بسته انجام می‌شد. پوتین تلاش می‌کند، روسیه را به زمان شوروی بازگرداند.

در این راستا پلیس روسیه اخیرا تعدادی از دفاتر ناوالنی را بسته و ده‌ها تن را بازداشت کرده است.