۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
رئیس شورا عقب نشینی می کند؟

اداره کل ایثارگران شهرداری چراغ خاموش منحل شد/ نامه فرماندار تهران به محسن هاشمی

اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران با دو معاونت برنامه ریزی و نیروی انسانی ادغام شد.بسیاری این موضوع را مخالفت جریان اصلاحات با فرهنگ ایثار و شهادت می دانند و فرماندار تهران خواسته اقدام عاجل جهت رفع این موضوع انجام گیرد.
کد خبر : ۵۵۵۰۶۴

ادغام دو معاونت نیروی انسانی و برنامه ریزی شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای شهری ها از فروردین امسال اجرایی شد و به صورت چراغ خاموش هم اداره کل امور ایثار گران و مرکز مطالعات شهر تهران نیز  منحل و در این دو معاونت ادغام شده است.

این موضوع واکنش های مختلفی را به همراه داشته،  پیش از اصلاح ساختار در شهرداری بسیاری اعلام کرده بودند این موضوع سبب تعدیل نیرو در شهرداری و اقدامات شتابزده خواهد داشت ولی مدیران شهری کنونی همواره این موضوع را رد کرده اند.

رضا جلالی مدیرکل سابق ایثارگران شهرداری تهران در نامه ای سرگشاده خطاب به اعضای شورای شهر نسبت به ادغام این اداره اعتراض کرده و این تصمیم را غیر کارشناسانه می داند

 مدیرکل سابق ایثارگران شهرداری تهران در نامه ای سرگشاده خطاب به اعضای شورای شهر نسبت به ادغام این اداره کل گفت: آنچه که وظیفه نمایندگی مردم در شورای شهر ایجاب می‌کند حفظ، گسترش و پاسداشت فرهنگ گرانبهای ایثارگری در جامعه و تلاش در راستای گسترش هرچه بیشتر پایه‌های این فرهنگ مبارک در بین آحاد مردم است.

وی بیان داشت:شهرداری تهران به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای عمومی در کشور که متولی اداره پایتخت ایران است، قطعاً از وظیفۀ بسیار سنگینی دراین خصوص برخوردار است و یکی از ابتدایی‌ترین و پایه‌ای‌ترین این وظایف، تکریم و پاسداشت مقام خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران شهر تهران است.

اقدام نسنجیده شورایی ها نسبت به ادغام اداره کل ایثارگران در اداره رفاه

جلالی اضافه کرد: حال که اداره کل ایثارگران شهرداری تهران در راستای گسترش فرهنگ ایثارگری و تکریم خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران با ارائه خدمات ارزنده در سه سال گذشته و همچنین ارائه ٣۵۲ جلد کتاب‌های سرگذشت‌پژوهی به تعداد محلات شهر تهران، در طول سه سال متوالی در تلاش برای تکریم و گسترش فرهنگ ایثارگری در جامعه، از افتخار کسب مقام نخست در بین اداره‌های ایثارگران وزارتخانه‌ها و دستگاه‌‎های اجرایی در کل کشور برخوردار شده است، شورای شهر تهران در یک اقدام نسنجیده اقدام به ادغام اداره کل ایثارگران در اداره کل رفاه نموده، که قطعا تبعات این اقدام اشتباه، مدّ نظر قرار نگرفته است.

وی خطاب به شورای شهری ها گفت: جناب هاشمی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران! همچنان که آگاهید سال‌ها از سوی گروههای مختلف، اصلاح‌طلبان به نفی ارزش‌های اسلامی و انقلابی متهم شده‌ و به جامعه القا شده است که جریان اصلاحات و اصلاح طلبان به تمامه مخالف فرهنگ ایثارگری‌اند و در نتیجه آن اکثر خانواده‌های محترم جامعه ایثارگران ذهنیتی منفی نسبت به این جریان دارند و این اقدام شتابزده شورا که از ۱۷ عضو حاضر ۱۵ عضو آن، رأی به ادغام (انحلال) اداره کل امور ایثارگران داده‌اند، این ذهنیت را تقویت کرد.

وی گفت: تمام تلاش بنده و دیگر همکاران در اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران در سه سال گذشته، پیرامون شکستن این فضای فکری و برقراری یک رابطه مثبت و سازنده با جامعه ایثارگران (شهروندی و جامعه هدف ایثارگران شهرداری تهران) بوده است که نتایج آن در تقدیر چندباره ستادکل نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران و شورای مشاوران وزرا و دستگاههای اجرایی، از این اداره کل نمایان شده است.

ادغام با پیشنهاد یک فرد غیرمتخصص بوده است

جلالی اضافه کرد: اما شورای شهر در یک اقدام غیرمنطقی و شتابزده و با پیشنهاد یک فرد غیرمتخصص که آگاهی چندانی از خدمات ارائه شده توسط اداره کل امور ایثارگران به جامعه هدف ندارد، به بهانه ادغام در اداره کل رفاه، موجبات انحلال اداره کل ایثارگران را فراهم نمود. هدف این اقدام کوچک‌سازی شهرداری تهران اعلام شده است و از بین ۶۵ هزار پرسنل شهرداری گویا ۴۳ پرسنل خدوم و تلاشگر اداره کل ایثارگران مازاد بوده و باید تعدیل می‌شدند. بنده به هیچ عنوان با کوچک‌سازی مخالفتی نداشته‌ام، اما در شرایطی که نیروهای اداره کل ایثارگران در بخشهای دیگر شهرداری به کار گرفته می‌شوند، کوچک‌سازی هیچ معنایی ندارد.

شورای شهری ها، تیر خلاص را شلیک کردند

وی همچنین در این باره به فارس گفت: این اقدام شورای شهری ها شماتت آمیز بوده و در واقع شورای شهری ها، تیر خلاص را به پیکر نحیف اداره کل ایثارگران شهرداری تهران شلیک کرده اند.

وی افزود: ترویح فرهنگ ایثار و شهادت بسیار حائز اهمیت بوده و بیشترین در خواست‌های ارائه شده توسط خانواده‌های ایثارگران از این اداره کل موضوعاتی است که خارج از اختیارات اداره کل رفاه است.

جلالی تاکید کرد: شهرداری تهران 4500 ایثارگر  و فقط 43 شهید آتش نشان دارد و پایتخت در جنگ تحمیلی 30 هزار شهید، 86 هزار جانباز و تعداد زیادی رزمنده داشته و اکنون هم با شیوع کرونا فقط 120 شهید سلامت داشته لذا توجه به موضوع ایثار و شهادت در پایتخت بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: درخواست‌هایی مانند استخدام فرزندان، حمایت‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی، ارائه خدمات آموزشی و پزشکی از بخش‌های مختلف اعلام نیازهای خانواده ایثارگران از شهرداری تهران است، که در نتیجه آن اداره کل ایثارگران با تعریف وظایف مختلف در راستای تحقق این نیازها تأسیس شد، امّا تصویب ادغام اداره کل امور ایثارگران در اداره رفاه، تنها سردرگمی، ناامیدی و ناراحتی خانواده‌‌های ایثارگران را در پی خواهد داشت.

بی توجهی حناچی به امور ایثارگران/ کارت زرد شورایی ها به شهردار

برخی اعضای شورای شهر هم با این ادغام مخالف اند، حجت نظری درباره این موضوع در صحن شورا به پیروز حناچی، شهردار پایتخت تذکر داد و گفت: اولین تذکرم درباره ادغام اداره کل ایثارگران با دیگر بخش ها است. اداره کل ایثارگران تنها ملجا ایثارگران شاغل در شهرداری است اما متاسفانه به گوش می رسد که شهرداری بنا بر ادغام این اداره کل دارد.

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر شاهدیم که شهرداری حقوق قانونی ایثارگران ازجمله پست ستاره دار شهرداری و فرزندان شاهد و ایثارگر را اجرا نمی کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: اتفاقات این چنینی در شهرداری رخ می دهد و متاسفانه اگر این اداره کل ادغام شود، به نظر می رسد که این گونه پیگیری ها کم تر هم خواهد شد لذا درخواست دارم برای ادغام این اداره کل تجدید نظر صورت گیرد. 

تعدیل صحت ندارد/ امور ایثارگران تقویت می شود

اما شهرداری اتهامات وارده را قبول ندارند به طوری که عباسعلی مدیح مدیرکل رفاه و امور ایثارگران  نسبت به اعتراض رضا جلالی گفت: انحلال اداره کل امور ایثارگران کذب است و نه تنها نیروهای اداره کل ایثارگران تعدیل نخواهند شد، بلکه امور ایثارگران تقویت هم خواهد شد. برخلاف آنچه گفته شده است قرار نیست نیروهای خدوم اداره کل ایثارگران به بخش‌های دیگر شهرداری منتقل شوند و نباید این توهمات و فرضیات غلط در بین جامعه ایثارگران شهرداری تهران مطرح شود.

مدیح با اشاره به این مطلب که سیاست شهرداری تهران در راستای تکریم و تعظیم خانواده شهدای شهرداری و حفظ و کرامت سازمانی ایثارگران شاغل در شهرداری تهران است گفت: جامعه امروز نیازمند گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است که در این زمینه همه دست اندرکاران وظیفه دارند ضمن توجه به تقویت و ترویج روحیه ایثارگری، نسبت به تکریم متولیان این فرهنگ که ایثارگران هستند، بکوشند.

وی افزود: اینجانب بعنوان مدیر کل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران تلاش خواهم کرد ضمن ارتقاء کیفیت خدمات به خانواده معظم ایثارگران، با استفاده از ظرفیت‌های اداره کل رفاه، برای بهبود و تسریع در روند توانمندسازی خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران شهرداری تهران گامهای موثری بردارم.

مدیح  گفت: به همه خانواده معظم شهیدان و ایثارگران شهرداری اطمینان می‌دهم سیاست شهرداری تهران در راستای تکریم و تعظیم خانواده شهدای شهرداری و حفظ کرامت آنهاست و هیچ کس در صدد حذف و یا تضعیف این حوزه‌ ارزشمند نیست.

کیفیت خدمات به ایثارگران تقویت می کنیم

مدیرکل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران خاطرنشان کرد: قطعاً با ادغام اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی با اداره کل امور ایثارگران، با توجه به ظرفیت‌های بالای اداره کل رفاه ضمن تقویت جدی تشکیلات امور ایثارگران، قطعاً کیفیت خدمات به ایثارگران عزیز ارتقا خواهد یافت.

انتقاد فرماندار تهران از اقدام شورای شهری ها

اما دلجویی مدیرکل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران تاثیر چندانی نداشت و اعتراض ایثار گران در شهرداری به گوش عسیی فرهادی فرماندار تهران رسید و فرهادی نیز نامه ای در انتقاد به این موضوع به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نوشت.

اداره کل ایثارگران شهرداری چراغ خاموش منحل شد/ نامه فرماندار تهران به محسن هاشمی

فرهادی در نامه خطاب به هاشمی گفت: موضوع اعلام نظر در خصوص مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر ادغام دو معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی، از آنجا که بر اساس فرامین بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، رسیدگی همه جانبه به امور آموزشی، پزشکی، اجتماعی و اقتصادی  ایثارگران از اهمیت بالایی برخوردار است و شرح وظایف اداره ایثارگران به لحاظ همگن بودن با شرح وظایف اداره تعاون رفاه و خدمات اجتماعی دارای مغایرت هایی است، لذا جهت رفع تداخل وظایف ادارات یاد شده همچنین دغدغه خاطرخانواده معظم ایثارگران ، خواهشمند استدستور فرمایید در خصوص اصلاح تبصره 5 ذیل ماده واحده مصوبه یاد شده در جهت رفع تفکیک این اداره کل به دو اداره کل اقدام عاجل صورت گیرد. 

نامه فرماندار روی میز محسن هاشمی/ رئیس شورا عقب نشینی می کند؟

هرچند مدیران شهری وعده داده اند در امور ایثارگران خللی ایجاد نخواهد شد و حتی این موضوع تقویت می شود ولی بسیاری ادغام اداره کل ایثارگران در اداره کل رفاه شهرداری را لکه ننگ اصلاح طلبان و مخالفت آنها با فرهنگ ایثار و شهادت می دانند. حالا باید دید محسن هاشمی سردمدار شورای شهری ها در پاسخ به نامه فرماندار چه اقدامی انجام می دهد و آیا با تصمیم دوباره شورای شهری ها،  اداره کل امور ایثارگران شهرداری حفظ خواهد شد.