۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲

تعیین تکلیف 8 هزار هکتار از زمین‌های پایتخت

معاون شهردار تهران گفت: هیچ پروانه‌ای خلاف ضوابط طرح تفصیلی در تهران صادر نخواهد شد و همه طرح‌های بلاتکلیف به سرانجام خواهد رسید. این در حالی است که ۸ هزار هکتار از زمین‌های تهران تعیین تکلیف شده است.
کد خبر : ۵۵۴۹۰۰

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهردار تهران در نشست خبری مجازی به مناسبت بزرگداشت روز معمار گفت: معماری ایرانی ریشه در تاریخ چند هزارساله تمدن ایرانی دارد و آثارمعماری در کشورمان وجود دارد که هر یک کتابی از فرهنگ و تمدن و زبان ساختمان‌سازی است.

وی افزود: معماری ایرانی هیچ‌گاه کهنه نمی‌شوند. زیرا مثل هنر موسیقی و دیگر هنرها با روح و جان آدمی پیوند دارد. طی سه سال گذشته مدیریت شهری تلاش کرده تا با برگرداندن معماری اصیل ایرانی آرامش را به شهر بازگرداند.

گلپایگانی تأکید کرد: برای رشد فضاهای شهری تصمیمات راهبردی گرفته‌شده است که مهم‌ترین آن‌ها ظرف سه سال گذشته کامل کردن نواقص طرح تفصیلی بوده است. طرح تفصیلی به‌عنوان سند و نقشه راه برای ساخت شهر تهران است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بابیان اینکه شهرداری موظف بوده پروژه‌های موضوعی و موضعی را به سرانجام برساند، گفت: از مجموعه تکالیف طرح تفصیلی ۲۰ طرح موضوعی و موضعی به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید. همچنین ۳۵ طرح مصوب که برای تهران ارزشمند است به تصویب رسیده و ده طرح دیگر در دستور کار است تا به کمیسون ماده ۵ و... ارجاع داده شود که از آن جمله طرح بازآفرینی محور فدائیان اسلام، چهارباغ فاطمه زهرا در منطقه ۱۸ و ۱۹، طرح روستای کن، طرح فرحزاد نیز از آن جمله هستند.

گلپایگانی ادامه داد: طرح‌های بلاتکلیف را تعیین تکلیف کردیم که در این طرح ۸ هزار هکتار از زمین‌های تهران تعیین تکلیف شد و ظرفیت توسعه‌ای در اختیار تهران قرار می‌گیرد که اگر تعیین تکلیف نمی‌شد توسعه شهر را در جاهایی که ارزش ویژه دارند کلید نمی‌خورد.

محله‌ای از شهرری نمونه معماری ایرانی

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه مشکلات مردم در مناطق جنوب و میانی شهر رسیدگی شده عنوان کرد: علی رغم تکلیف اسناد توسعه‌ای برای مدیریت شهری تنظیم شده بود معماری مبتنی بر معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی در دستور کار است. محله‌ای در شهرری با معیارهای ایرانی و شهرسازی طراحی کردیم و فضاهای همگانی بر اساس معماری تاریخی شهرری شکل گرفتند.

وی افزود: اتفاقاتی در خصوص حفظ فضای سبز تهران رخ داد. قلمرو عمومی در دره اسلام آباد یکی از این گزینه‌ها بوده و بنا است تا به رود دره جذاب تبدیل شود که به دلیل رهاشدگی به معضل تبدیل شده بود. امروزه ۸۰ درصد فضا این رود دره به صورت قلمرو عمومی طراحی شده است.

به گفته گلپایگانی دیگر هیچ پروانه‌ای خلاف ضوابط طرح تفصیلی در تهران صادر نمی‌شود و مردم در بستر مطمئن فعالیت کنند زیرا کار اقتصادی در بستر غیر عادلانه باعث رانت و تولید ثروت برای برخی افراد می‌شود. برای صدور پروانه از لحظه تشکیل پرونده تا دریافت پایانه کار تنها یکبار مراجعه برای شناسایی انجام می‌شود و پس از آن کل اقدامات به صورت سیستمی انجام می‌شود.

 تا مناسب سازی مسیرها، فاصله داریم

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران  ادامه داد: مناسب سازی با سرعت بیشتری در حال انجام است و در این دوره مناسب سازی مسیرها، بوستان‌ها، ایستگاه‌های مترو، میادین میوه و تره بار، استگاه های اتوبوس و... رخ داده است البته تهران تا رسیدن به شهر مناسب برای همه فاصلهٔ بسیاری دارد.

طرح شناسایی گودها

گلپایگانی  با بیان اینکه ارتقا تاب آوری اهمیت داشته است، گفت:  پروانه بهسازی لرزه‌ای با کمک مرکز تحقیقات و مدیریت بحران شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است.

گلپایگانی افزود: طرح شناسایی گودهای رها شده تدوین شده  اخطارهایی صادر شده است و با حکم دستگاه قضایی تعدادی از گودهای پر خطر را پر کردیم و این مسیر همچنان ادامه دارد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: تهیه طرح تفصیلی ویژه محدوده تاریخی شهر تهران شامل منطقه ۱۲ و بخشی از منطقه ۱۱ است که می‌تواند در ارتقا کیفیت محدوده تاریخی تهران مؤثر باشد.

وی بیان کرد: گسل‌های شهر تهران را در لایه‌های طرح تفصیلی اضافه کردیم و روی پهنه‌های گسلی محدودیت‌های در ساخت و ساز اعمال کردیم تا به تاب آوری شهر کمک کنیم. ساختمان سازی با رعایت ضوابط فنی و مهندسی در دستور کار قرار گرفته است و امروز با جرات می گوییم در شهر تهران ساخت و ساز هیچ ساختمانی بدون مهاربند که برای مقاومت دیوارهای جانبی است انجام نمی‌شود.

نیروی شهربان برای کاهش تخلفات ساخت و ساز

گلپایگانی اضافه کرد: کاهش تخلفات ساختمان محور کلیدی بوده است. پس از سال‌ها و از زمانی که ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها تصویب شد و چند سال تبصره هفت این ماده را یعنی نظارت مأمور شهرداری را طی ۳۰ سال گذشته نداشتیم و نظارت به مهندس ناظر داده شده بود که این امر تبعات زیادی داشت؛ اما خوشبختانه اقدام کلیدی صورت گرفت و چارچوب روشن و شفاف برای نظارت بر ساخت و ساز تبیین شد که از نیروی شهربان و شهرسازی منطقه تقسیم وظایف روشنی صورت گرفت که با بر طرف کردن اشکالات سیستمی مقدمات این کار فراهم شده و آمار تخلفات ساختمانی کمتر شده است.

جذابیت‌های گردشگری در دستور کار

او با اشاره به موضوعات گردشگری گفت: با توجه به محدودیت‌های مالی شهرداری تهران افتتاح دریاچه هنر را در دستور کار داشتیم. ساختمان باغ هنر نواقصی داشتند و کامل کردیم. جذابیت‌های گردشگری عباس آباد در دستور قرار گرفت و معطوف به جذابیت‌های بین المللی شد و انعقاد تفاهم نامه با مؤسسات گردشگری صورت گرفت تا از ظرفیت‌های فضاهای تولید شده استفاده شود.

معاون شهردار تهران افزود: رویکرد محله محوری را هم مورد اهمیت قرار دادیم و سازمان نوسازی کل دیدگاه برنامه توسعه سوم شهر تهران را در نظر گرفت همچنین دفترچه ارزش مکانی املاک هم در نظر گرفته شده است و صدور پروانه هم طبق آن ارائه می‌شود.

طرحی برای خیابان فدائیان اسلام

او در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت رفع فریز خیابان فدائیان اسلام عنوان کرد: در سال ۹۲ تا ۹۳ طرحی برای آن تهیه شده است و این طرح در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده است و اجرای آن طرح با هماهنگی منطقه انجام شده و ۱۷ مالک عمده دارد که آن‌ها باید در یک صندوق مشترک دارایی‌هایشان ارزیابی شود و پس از اجرای طرح دارایی‌ها توزیع شود. متاسفانه این امر در مرحله اجرا با مشکل مواجه شده است و درخواستشان این بود که به صورت جداگانه فعالیت شود و با ستاد اجرای فرمان امام، بنیاد مستضعفان و سایر مالکین گفتگو شده تا در چارچوب طرح تفصیلی مصوب طرح پیشنهادی را برای زمین‌های خود ارائه دهند و امیدوارم بتوانیم مشکلات اجرا را کاهش دهیم.

عمدتاً آن افراد به دنبال ساخت مسکن هستند و به واسطه نگرانی از افزایش جمعیت تهران مورد استقبال نیست و بیشتر به دنبال فضای گردشگری هستیم که البته باید صرفه اقتصادی برای مالکین داشته باشد در حال حاضر دو راه طراحی هر پروژه باز شده و دو تن از مالکین طرح‌ها را ارائه داده‌اند و در حال انجام اقدامات صدور پروانه هستند و یکی از آن‌ها کار را شروع کرده و دیگری طراحی‌هایش انجام شده و به مناقصه گذاشته شد و در حال انجام فعالیت اجرایی است و فضاها برای بازآفرینی محله باغ آذری است.

اولین خیابان «کامل»

گلپایگانی درباره آخرین وضعیت خیابان کامل در تهران گفت: مجموعه‌ای از خیابان‌ها به عنوان خیابان کامل مورد بررسی قرار دارند که معاونت شهرسازی با معاونت حمل و نقل در این رابطه  هماهنگ شد و چند خیابان در دستور کار قرار گرفته است. بحث خیابان ولیعصر یکی از اهداف و مقصد انجام این پروژه است. اتفاقات خوشایندی در خیابان ولیعصر در حال انجام است که سازمان‌های مختلف شهرداری پای کار هستند و همه با هم کار را انجام می‌دهند.

منبع: فارس
برچسب ها: پایتخت