۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داد

لغو طرح ترافیک در تهران از فردا /جزئیات برگزاری مراسم شبهای قدر

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه روند کرونا در کشور صعودی است، گفت: طرح ترافیک در تهران از فردا لغو می‌شود.
کد خبر : ۵۵۴۸۸۰

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به آخرین جلسه این ستاد، اظهار داشت: روند بیماری در کشور روند صعودی است به طوری که 18 استان کشور روندی همچنان صعودی دارند و 7 استان روند به شدت صعودی داشته؛ ضمن اینکه استان‌های تهران، خراسان رضوی و شمالی، لرستان، گیلان و همدان روند به شدت صعودی دارند و 18 استان نیز روند صعودی دارند.

وی با بیان اینکه تعدادی از استان‌ها به قله خیز رسیده‌اند، گفت: استان‌های مازندران، خوزستان، قزوین، ارومیه و یزد روند ملایم‌تری را طی می‌کنند و تعدادی از استان‌ها نیز روند نزولی را شروع کرده‌اند. 

رئیسی با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: قریب دو هفته است که محدودیت‌ها را اعمال کرده‌ایم؛ به طوری که در شهرهای قرمز فقط گروه شغلی یک و در شهرهای نارنجی گره‌ه‌های شغلی یک و دو اجازه فعالیت دارند اما میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور 61 درصد است؛ ضمن اینکه سوپرمارکتها و خوابارفروشی‌ها، نانوایی‌ها، رستوران‌ها، بانکه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته‌اند. 

وی با اشاره به میزان تردد خودروها در کشور بیان داشت: از 14 لغایت 31 فروردی نسبت به سال گذشته در میزان ترددها شاهد رشد 56 درصدی بوده‌ایم، ضمن اینکه در حال حاضر 301 شهر در وضعیت قرمز، 95 شهر در وضعیت نارنجی، 45 شهر در وضعیت زرد و تنها 7 شهر در وضعیت آبی قرار دارند 

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: میانگین تمکین مراکز خرید نسبت به تعطیلی‌ها 87 درصد، اما میزان تمکین در اصناف فعال حدود 80 درصد است؛ ضمن اینکه استانهای زنجان، کرمان و خراسان جنوبی بیشترین رعایت‌ها را داشته‌اند.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم تهویه مناسب در مکان‌های بسته در جلوگیری از ابتلا به کرونا ابراز داشت: در این خصوص تنها 64 درصد رعایت می‌شود، ضمن اینکه در ماسک زدن 63 درصد، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی 61 درصد و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای 81 درصد رعایت شده است. البته این اعداد زیر 90 درصد باشد اثربخشی نداشته و رعایت پروتکل‌ها مناسب نیست. 

رئیسی از تذکر به 98 هزار واحد صنفی و پلمب 5 هزار و 800 واحد خبر داد و گفت:‌ ویروس انگلیسی ویروس غالب کشور شده است، ضمن اینکه بررسی جدید نشان می‌دهد ویروس جهش‌یافته‌ای در هندوستان شناسایی شده که به شدت مسری بوده و حتی از ویروس قبلی تلفات بالاتری دارد؛ بنابراین استان‌های همجوار کشورهای افغانستان و پاکستان باید به شدت مراقبت کنند و در این خصوص توصیه‌ها و تمهیدات لازم اندیشیده شده است. 

وی از تمدید تعطیلی‌ها تا پایان هفته جاری خبر دارد و گفت: این روند در شهرهای قرمز و نارنجی ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه از فردا طرح ترافیک در تهران لغو می‌شود و برای ادامه آن نیز تصمیم‌گیری خواهد شد. 

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به برگزاری مراسم شب‌های قدر، افزود: مصوب شد تا مراسم شب‌های قدر و نماز عیدفطر در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود، ضمن اینکه این مراسم‌ها باید در شهرهای قرمز و نارنجی در فضای باز انجام شود و به مدت دو ساعت بوده و نماز یومیه نیز نیم‌ساعت باشد. 

وی اضافه کرد: در شب‌های قدر منع تردد شبانه از ساعت 22 تا 3 صبح برداشته خواهد شد. 

رئیسی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تخت‌های بیمارستانی به شدت بالا می‌رود، افزود: باید ورودی بیمارستان‌های کمتر شود، ضمن اینکه امروز قرار است در وزارت کشور جلسه‌ای در خصوص نظارت بر رعایت پروتکل‌ها برگزار شود.