۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۸

خوردن این غذا برای روزه داران ممنوع است

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه روزه‌داران باید در ایام کرونا از مصرف شیرینی پرهیز کنند، گفت: با مصرف نان، غلات و کربوهیدرات‌های پیچیده، بدن نیازمند استفاده از کربوهیدرات‌های ساده از جمله شیرینی و شکر نخواهد بود.
کد خبر : ۵۵۴۸۶۱

خدیجه رحمانی با اشاره به اصول روزه‌داری در شرایط کرونایی افزود: روزه به عنوان یک امر مذهبی در قرآن برای اشخاص سالم ضروری است، بنابراین بیماران زمینه‌ای که در معرض خطر قرار دارند، نباید روزه بگیرند.

وی ادامه داد: اصل نخست برای انجام این فریضه در شرایط کنونی رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی و رژیم غذایی سالم است. در یک رژیم غذایی سالم باید هر یک از گروه‌های اصلی غذایی (در حد متعادل) مصرف شود، به عنوان مثال از گروه نان و غلات برای تامین انرژی استفاده شده و در صورت مصرف نان، غلات و کربوهیدرات‌های پیچیده، بدن نیازمند استفاده از کربوهیدرات‌های ساده از جمله شیرینی و شکر نخواهد بود.

رحمانی ادامه داد: مصرف ماده شیرین سبب افزایش سریع قند خون و سپس ترشح انسولین می‌شود که این امر قند خون را مجددا کاهش خواهد داد؛ بر این اساس، شخص مجددا احساس نیاز و تمایل به شیرینی پیدا کرده و این مساله سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

وی با تأکید بر مصرف مایعات افزود: آب و مایعات نیز حداقل ۶ لیوان در طول ۲۴ ساعت باید مصرف شود؛ بازه زمانی افطار تا سحر حداقل سه تا چهار لیوان آب و یک تا دو لیوان چای نوشیده شود. این مایعات در ایام کرونا بدن را هیدراته نگه داشته و این امر بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اما همراه با غذا مصرف نشود.

رحمانی ادامه داد: گروه نان و غلات باید حداقل ۶ واحد در روز یعنی سه واحد در سحری و سه واحد در افطار مصرف شود. گروه گوشت‌ها نیز که پروتئین‌های لازم بدن را تامین می‌کند، به منظور جلوگیری از تحلیل عضلات باید مصرف شود.

به گفته این پزشک، ذخایر کربوهیدراتی در بدن محدود است و پس از ۸ ساعت کاهش پیدا می‌کند؛ بر این اساس مصرف پروتئین‌ها برای جلوگیری از تحلیل عضله‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

رحمانی اضافه کرد: انواع گوشت، تخم‌مرغ و پنیر و حبوبات سرشار از منابع پروتئینی بوده و این گروه باید در وعده سحر و افطار استفاده شود. همچنین گروه لبنیات باید دو تا سه واحد استفاده و روزه را با یک لیوان شیر گرم و خرما باز کنید.

این متخصص رژیم درمانی یادآور شد: اکنون باتوجه به شیوع کرونا مصرف میوه‌جات و سبزیجات نیز بسیار حائز اهمیت است. این مواد خوراکی منبع اصلی تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

وی افزود: از گروه سبزیجات هم حداقل سه واحد در طول روز باید مصرف شود؛ دو واحد در سحر (یک واحد خام، یک واحد پخته جهت جذب آنتی‌اکسیدان) و یک واحد نیز در افطار.

رحمانی با بیان اینکه سبزیجات رنگین آنتی‌اکسیدان بالاتری جذب می‌کنند، ادامه داد: از گروه میوه‌جات هم حداقل ۲ واحد میوه (یک واحد پس از افطار و یک واحد پس از سحری) باید توسط روزه‌داران استفاده شود.

به گفته این متخصص تغذیه، سبزیجات و میوه‌جات به دلیل آب پیوسته، به حفظ آب بدن هم کمک کرده و روزه‌دار را کمتر در معرض تشنگی قرار می‌دهد.

پیشگیری از کرونا با مصرف الکل کذب است

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف الکل خوراکی با تصور غلط پیشگیری از کرونا نه تنها کذب است بلکه کارایی کبد را دشوار و بدن را نیز با کمبود ویتامین "ب" مواجه می‌کند.

رحمانی افزود: بیماری کووید-۱۹ به عنوان یک بیماری تنفسی مرتبط با ریه بوده و وارد مجاری تنفسی می‌شود، اما استفاده از این ماده به منظور پیشگیری و درمان کرونا وارد دستگاه گوارش می‌شود و گاه به کلیه و سایر ارگان‌های بدن انتقال می‌یابد بنابراین برای پیشگیری و معالجه این بیماری اثرگذار نخواهد بود.

وی ادامه داد: الکل خوراکی همچنین برای متابولیزه شدن، ویتامین گروه "ب" را از بین می‌برد، بنابراین بدن را با کمبود ویتامین "ب" روبه‌رو می‌کند.

استفاده از مکمل‌های خوراکی مستلزم ارزیابی تغذیه‌ای است

این پزشک با اشاره به مکمل‌های خوراکی از جمله قرص جوشان (ویتامین سی) گفت: به منظور جذب ویتامین‌ها باید از مواد غذایی طبیعی همچون میوه‌جات وسبزیجات استفاده شود. مکمل‌های تغذیه‌ای عمدتا پس از ارزیابی تغذیه‌ای، برای رفع کمبودها تجویز می‌شود.

رحمانی اضافه کرد: این مکمل‌ها همچنین کوتاه‌مدت است، به صورت پروتیین توصیه نمی‌شود و با رفع کمبودها مصرف متوقف خواهد شد.