۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳

متهمان چهارشنبه سوری آثار هنجارشکنی خود را دیدند

بیش از ۳۰ نفر از متهمان هنجارشکن آخرین شب چهارشنبه سال ۱۳۹۹، امروز به همراه برخی از مقامات انتظامی و قضایی برای مشاهده آثار و تبعات رفتارهای خود در برخی از مناطق شهری حضور یافتند؛ این افراد در طول مسیر و در میان تدابیر امنیتی، بنرها و پلاکارهایی را با مضمون خطرات چهارشنبه آخر سال به همراه داشتند.
کد خبر : ۵۵۴۷۳۷

امروز معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در مراسم طرح پیشگیرانه معاونت اجتماعی، عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی که با حضور متهمین حوادث چهارشنبه آخر سال برگزار شد، اظهار کرد: ۳۴ نفر از افرادی که در شب چهارشنبه‌سوری به علت ارتکاب اقدامات خلاف و مجرمانه بازداشت شده بودند، امروز به محل هایی که این رفتار مجرمانه را انجام داده بودند اعزام شدند تا ضمن مشاهده آثار و تبعات رفتار خود، سخنان همشهریانی را که در این حوادث دچار حوادثی شده بودند، بشنوند.

به گزارش فارس قاضی سیدهادی شریعت‌یار افزود: این برنامه از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است تا به جای تشکیل پرونده قضایی و پس از توجیه شدن افراد نسبت به تبعات خسارت‌بار اعمال خود دیگر به سراغ اینگونه رفتارها نروند و نیز بتوانند از رفتارهای مجرمانه دیگران نیز جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: این افراد در طول سال نیز موظف به حضور در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی توجیهی هستند و از این ظرفیت در اقدامات پیشگیرانه استفاده خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد هدف از حضور این افراد در مناطقی که اعمال مجرمانه خود را انجام داده اند را  فعالیتی فرهنگی با هدف پیشگیری از وقوع جرم توصیف کرد و گفت: این برنامه باعث کاهش تعداد اعمال مجرمانه از سوی افراد نسبت به سالهای گذشته شده است.

شریعت‌یار افزود: در سال‌های اخیر هر سال از میزان تجمعات چهارشنبه‌سوری کاسته می‌شود و مردم به سمت سنت‌های دیرینه برگشت کرده‌اند که جای قدردانی و تشکر دارد.

این افراد در طول مسیر و در میان تدابیر امنیتی، بنرها و پلاکارهایی را با مضمون خطرات چهارشنبه آخر سال به همراه داشتند.

یکی از شهروندان در این خصوص گفت: دیوار و پنجره منزلش هدف برخورد نارنجک‌های دست ساز واقع شده و بیش از ۴۰۰ ترقه به دیوار منزل مسکونی اش اصابت کرده و حتی در زمان تذکر به افراد خاطی، آنها با فرزند وی درگیر شده‌اند.

این شهروند که خواست نامش در خبر ذکر نشود، ادامه داد: یکی از این نارنجک‌ها به درون منزل ما افتاد و باعث آتش گرفتن پرده شد و اگر به سرعت عمل نمی‌کردیم کل منزل ما دچار آتش‌سوزی می‌شد.

شهروند دیگری گفت: صدای انفجار نارنجک‌ها در ایام پایانی سال آسایش را از ما ربود و تا صبح بیش از ۲۵۰ نارنجک به دیوار منزل ما اصابت کرد.

وی ادامه داد: این وضعیت برای ما غیرقابل تحمل بود و به همین دلیل به منزل فرزندانمان رفتیم و پس از ۲ روز که به منزل مراجعه کردیم، بوی انفجار باروت هنوز در منزل وجود داشت.

شهروند دیگری بیان کرد: در این محله تعدادی جانباز اعصاب و روان زندگی می‌کنند و این رفتارهای هنجارشکنانه باعث وخیم شدن حال روحی این افراد می‌شود، واقعا حق کسانی که روزی برای آسایش ما زیر آتش توپ و تانک دشمن رفتند این است؟

متهمان چه گفتند؟

یکی از هنجارشکنان که در این بازدید حضور داشت، گفت: در سال ۹۸ با حدود ۵۰ نارنجک در چهارراه نماز مشهد دستگیر شدم، نارنجک‌ها را از یک دستفروش تهیه کرده بودم تا با دوستان خود بتوانیم شادی کنیم ولی اکنون اینجا حضور دارم.

وی با اشاره به برنامه‌های برگزار شده از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: در طول این مدت برنامه‌های مختلفی با موضوع آشنایی با حقوق شهروندان و شناخت اعمال مجرمانه برای ما برگزار شده است.

یکی دیگر از متهمان که نوجوانی ۱۵ ساله بود،گفت: در محله قلعه ساختمان زندگی می‌کنم و من را به همراه جوهر نمک دستگیر کردند.

وی که در یک مغازه نانوایی مشغول به کار است و تحصیل را رها کرده، ادامه داد: همیشه به همراه یکی از دوستانم این کارها را انجام می دادم ولی متاسفانه من دستگیر شدم.

طبق گفته مسوول آموزش مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در سال ۹۸ تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه سوری به هزار و ۴۶۸ نفر بود و این در حالی است که این رقم در سال ۹۹ به هزار و ۸۹۴ نفر رسید.