۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۵
حداکثر تا ۲ هفته دیگر

ابلاغ دستورالعمل ثبت‌نام مدارس/ نحوه ارزیابی دبستانی‌ها

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ دستورالعمل ثبت‌نام مدارس، حداکثر تا 2 هفته دیگر خبر داد.
کد خبر : ۵۵۴۷۳۰

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در شبکه ۳، اظهار کرد: در زمان باز بودن مدارس، فضای بسیار صمیمی و با نشاطی بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا، کودکان ما از آن محروم شدند و امیدواریم شرایط بهتر شود که بتوانیم شاهد این روزهای خوب و بانشاط باشیم.

به گزارش فارس وی درباره کیفیت آموزش مجازی، بیان کرد: در هر حال آموزش غیرحضوری در هیچ شرایطی نمی‌تواند کارکردهای آموزش حضوری را خصوصا از جهت رشد مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی دانش‌آموزان داشته باشد؛ اما مدیران و معلمان همه تلاش خود را به کار بستند تا از همه امکانات استفاده کنند و شرایطی را فراهم کنند تا دانش‌آموزان برنامه آموزشی را از بسترهای گوناگون دنبال کنند. 

حکیم‌زاده افزود: تا جایی که به تلاش مدیران و معلمان و والدین مربوط می‌شود همه تلاش خود را کردند اما ذات آموزش غیرحضوری کاستی‌هایی در مقایسه با آموزش حضوری دارد که باید حتما اشاره کرد. 

وی در واکنش به این جمله که برخی شایعات غیررسمی عنوان می‌کنند که آموزش و پرورش به معلمان گفته است که سخت نگیرید و همه را قبول کنید، گفت: به هیچ‌وجه درست نیست. همواره تأکید داشتیم که همه استانداردها در خصوص آموزش و ارزشیابی رعایت شود، چون به نفع دانش‌آموزان است و هم در سال گذشته رعایت شد و هم امسال به همین شکل است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ارزشیابی در دوره ابتدایی به شکل کیفی - توصیفی است، اضافه کرد: معلمان بر اساس شواهد و مستنداتی که در طی فرایند یاددهی - یادگیری جمع‌آوری کردند و بر اساس ارزیابی‌های عملکردی که انجام می‌دهند، می‌توانند نتایج ارزشیابی دانش‌آموزان را ثبت کنند. 

وی با اشاره به این نکته که پایان زمان آموزش، ۳۱ اردیبهشت است، افزود: معلمان و مدیران مدارس فرصت دارند تا ۱۰ خرداد در دوره ابتدایی، نتایج نهایی را ثبت کنند؛ برای اطمینان از این موضوع که یادگیری از هرچیزی اهمیتش بیشتر است، در برنامه ارزیابی پایانی‌مان پیش‌بینی کردیم که اگر دانش‌آموزانی به هر دلیلی نتوانستند به مهارت‌های مورد نظر دست پیدا کنند مخصوصا پایه‌های اول و دوم ابتدایی که وضعیت حساس دارند و پایه مهارت‌های سواد در این سنین شکل می‌گیرد، برنامه‌هایی داشته باشیم که بتوانیم ضعف‌های آنها را جبران کنیم.

حکیم‌زاده افزود: تفاهم‌نامه‌ای را با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان داشتیم تا خیرین فرهنگی داوطلب بتوانند در کنار این دسته از دانش‌آموزان قرار بگیرند و اگر لازم است حتی  برنامه‌هایی برای کمک به رفع ضعف دانش‌آموزان در مهارت‌های پایه، داشته باشند. 

وی درباره وضعیت آموزش در سال آینده گفت: واقعا قابل پیش‌بینی نیست. این ویروس ثابت کرده که خیلی قابل پیش بینی نیست. امیدوارم این مشکل رفع شود و بتوانیم شاهد واکسیناسیون همگانی باشیم که البته معلمان جزو گروه‌های الویت هستند. ‌

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش تصریح کرد: ترجیح ما این است که بتوانیم شرایطی را داشته باشیم تا آموزش‌ها را به صورت حضوری ادامه دهیم و از بستر فضای مجازی برای غنی‌سازی و ایجاد منابع متنوع یادگیری استفاده کنیم چون دستاورد خیلی خوبی است.

وی افزود: اگر شرایط ادامه پیدا کند، آمادگی کامل را داریم تا بتوانیم در بستر فضای مجازی و سایر بسترهایی که آموزش ارائه می شود از جمله مدرسه تلویزیونی آموزش‌ها را ارائه کنیم. 

حکیم‌زاده درباره وضعیت کشورهای دیگر نسبت به بازگشایی مدارس، گفت: نقشه ای را بانک جهانی راجع به بسته بودن مدارس دارد. در آن نقشه مشاهده می کنید که خیلی از کشورها مخصوصا کشورهایی که شرایط خوبی از نظر وضعیت آموزشی دارند، مدارس را با رعایت پروتکل‌ها باز نگه داشتند و تعداد کشورهایی که مدارس را باز نگه داشتند از تعداد کشورهایی که مدارس را بستند خیلی بیشتر است.

وی تصریح کرد: مدرسه جایی برای زندگی کردن و دوستیابی است و فقط بحث یادگیری مفاهیم درسی نیست که فناوری بتواند آن را انجام دهد. فناوری نمی‌تواند برای ما دوستی و صمیمیت ایجاد کند و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را افزایش دهد و برعکس می تواند به همه آنها آسیب بیشتری دهد. از این جهت امیدواریم شرایط بهتر باشد و شاهد حضور دانش‌آموزان در مدرسه باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرروش درباره استقبال خانواده‌های از بازگشایی موقت مدارس، اظهار کرد: در مناطق روستایی و عشایری و مناطق دوردست که امکانات فناوری وجود ندارد و حتی اگر وجود داشته باشد، خانواده‌ها نمی‌توانند همراه موثری برای دانش‌آموزان باشند، استقبال خیلی خوبی داشتند و در بازدیدهایی که داشتیم نتایج بسیار خوبی دانش‌آموزان گرفتند.

وی اضافه کرد: این موضوع در شهرهای مناطق مختلف، متفاوت است. در مناطقی که امکانات بهتری داشتند و خانواده‌ها می‌توانستند کمک‌های زیادی را برای یادگیری فرزندان فراهم کنند، استقبال کمتر بود و در سایر مناطق که امکان همراهی کمتری داشتند، استقبال بیشتر بود.

حکیم‌زاده درباره برنامه سال آینده، اظهار کرد: در دستور کار این است که بتوانیم ارتباط بیشتری برقرار کنیم و ان‌شاءالله با هماهنگی بیشتری به نقاط مشترکی برسیم که بتواند به مصلحت دانش‌آموزان باشد. 

وی درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، گفت: فعالیت ستاد ثبت‌نام را شروع کردیم و همکاران در بخش‌های مختلف در حال تبادل نظر هستند؛ ان‌شاءالله در یکی، دو هفته آینده دستورالعمل ثبت‌نام را با تجارب ثبت‌نام سال گذشته بررسی کرده و ارسال خواهیم کرد و امیدواریم از اول خرداد که بحث سنجش را کلاس اولی ها آغاز می‌شود، کار ثبت نام را شروع کنیم.