۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷

ادامه رایزنی‌ها در وین برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران

اتحادیه اروپا از تداوم مذاکرات هسته‌ای ایران در وین و موکول شدن آن به فردا سه شنبه خبر داد.
کد خبر : ۵۵۴۳۹۵

اتحادیه اروپا از ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین  خبر داد.

اتحادیه اروپا دوشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که مذاکرات برای بازگشت آمریکا به برجام فردا سه شنبه آغاز خواهد شد. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که شرکت کنندگان در این مذاکرات از پیشرفت در زمینه بازگشت احتمالی امریکا و ایران و انطباق کامل به توافق هسته‌ای سال 2015 خبر می‌دهند.

شبکه خبری «الجزیره» نیز اعلام کرده است که مذاکرات فردا در سطح معاونان وزرای خارجه پیگیری می‌شود.

سخنگوی دولت آلمان دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای در «وین»، پایتخت اتریش خبر داد.  سخنگوی دولت آلمان در این زمینه گفت: «در مذاکرات هسته‌ای ایران، ما شاهد تحرک، تغییر و میل به پیشرفت هستیم.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز امروز (دوشنبه) گفت که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به تلاش اضافی نیاز است. وی که با شبکه خبری «العربیه» مصاحبه می‌کرد، گفت: «در مذاکرات ده‌ها اختلاف وجود دارد که این اختلاف‌ها نیازمند توافق است.»

اولیانوف در ادامه با تاکید بر این موضوع که بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک بهترین راه حل است، گفت: «واشنگتن آماده برداشتن تحریم‌ها مرتبط با برجام است.»

از روز  شنبه، علاوه بر نشست کمیسیون مشترک، دیدارهایی نیز به صورت دو و چندجانبه بین هیأت مذاکره‌ کننده کشورمان با اعضای ۱+۴ برگزار شد. در این رایزنی‌ها، سه دیدار بین «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌ کننده ایران و «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. 

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه بعد از نشست روز شنبه در اظهاراتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است، گفت: «مذاکرات اکنون به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. هیأت ایرانی متن مورد نظر خود را آماده و به همه طرف‌ها ارائه کرده است.»