۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۹

«جیران» به اندازه «شهرزاد» محبوب می‌شود؟

قرن نو: تصویربرداری «جیران» از زمستان سال گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد، داستان این سریال پس از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین‌شاه با جیران آغاز می‌شود و تا حدود شش سال از زندگی ناصرالدین‌شاه و جیران را در بر می‌گیرد.
کد خبر : ۵۵۴۲۱۷

بیراه نیست اگر بگوییم سریال «شهرزاد» ساخته حسن فتحی تحولی در شبکه نمایش خانگی ایجاد کرد. «شهرزاد» هم از حیث پروداکشن و هم داستان و نوع روایت یک سر و گردن بالاتر از بقیه مجموعه‌‌هایی بود که تا آن زمان در شبکه نمایش خانگی پخش شده بود و هم داستانی به مراتب گیراتر و جذاب‌تر از آنها داشت. دقت و ریزبینی حسن فتحی در کارگردانی در «شهرزاد» هم دیده می‌شد و همه اینها باعث شد این مجموعه عاشقانه تاریخی به یکی از پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های این رسانه تبدیل شود. ادامه پیدا کردن این مجموعه تا فصل سوم هم گواه این ادعاست، گرچه همواره انتقادهایی به فصل‌های بعدی این سریال شد.

بعد از حدود دو سال و پس از پایان پخش فصل سوم «شهرزاد» رسانه‌ها خبر از ساخت سریالی جدید برای شبکه نمایش خانگی دادند که حسن فتحی کارگردان آن است؛ «جیران» که باز هم فضایی عاشقانه دارد و البته داستانش مربوط به زمان حال نیست.

تصویربرداری «جیران» از زمستان سال گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد، داستان این سریال پس از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین‌شاه با جیران آغاز می‌شود و تا حدود شش سال از زندگی ناصرالدین‌شاه و جیران را در بر می‌گیرد.

چهره‌های مطرح سینما در «جیران»

فتحی در «شهرزاد» بازیگران مطرحی را گرد هم جمع کرده بود، از علی نصیریان که بعد از مدت‌ها دوری در نقشی متفاوت، قدرتمند ظاهر شد تا ترانه علیدوستی که بازیگر گزیده‌کاری است و شهاب حسینی، پریناز ایزدیار و مصطفی زمانی که چهره‌های پرطرفداری هستند. این کارگردان به جز نقش‌های اصلی برای دیگر نقش‌ها هم سراغ بایگران مطرح رفته بود و به نظر می‌رسد در «جیران» هم اوضاع به همین منوال است. البته بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رؤیا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور، کتانه افشاری‌نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، هومن برق‌نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن‌پور، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، نهال دشتی، سینا رازانی، انوش معظمی، پاشا جمالی، حسن موذنی، و مریلا زارعی بازیگرانی هستند که در «جیران» مقابل دوربین فتحی می‌روند تا روایتگر داستانی در زمان ناصرالدین‌شاه باشند. بهرام رادان نقش ناصرالدین‌شاه را بازی می‌کند، مریلا زارعی نقش مهدعلیا، مادر او، و پریناز ایزدیار هم نقش سوگلی او، جیران را.

عاشقانه تاریخی دیگر در راه نمایش خانگی

داستان و بستر روایت سریال «شهرزاد» یکی از برگ برنده‌های آن بود که حالا در «جیران‌» هم با تفاوت مقطع زمانی ادامه پیدا می‌کند. در داستان «جیران» آمده: «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…»

حسن فتحی با همکاری نغمه ثمینی فیلمنامه شهرزاد را نوشته بود و حالا این‌بار در «جیران» احسان جوانمرد او را برای نگارش همراهی می‌کند، پررنگ‌ترین تصویر ذهنی مخاطب از فعالیت جوانمرد در تلویزیون به سریال «بانوی عمارت» برمی‌گردد که آن هم روایت یک داستان عاشقانه در بستر تاریخی بود.

به نظر می‌رسد با توجه به تجربه‌های قبلی حسن فتحی در مقام کارگردان حتی سریال‌هایی که او برای تلویزیون ساخته بود، مثل «پهلوانان نمی‌میرند»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «میوه ممنوعه» که داستانش در زمان حال می‌گذشت، این سریال هم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، چراکه فتحی در ساخت آثارش ثابت کرده ویژگی‌های جذب مخاطب را بلد است و می‌داند او در چه زمانی با چه اثری بهتر ارتباط برقرار می‌کند. اما با این همه، باید کمی بیشتر منتظر ماند تا دید حسن فتحی بار دیگر می‌تواند موفقیت «شهرزاد» یا سریال‌های تلویزیونی‌اش را تکرار کند و عاشقانه تاریخی دیگری را در ذهن مخاطب به ثبت برساند یا نه.