۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۵

عزم جزم روس‌ها برای شکست تحریم‌های گازی آمریکا

یک مقام بلندپایه روس گفت: این احتمال وجود دارد که در تابستان سال جاری خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا که از سوی آمریکا تحریم شده است، تکمیل شود.
کد خبر : ۵۵۳۹۷۷

پاول زاوالنی، دبیر کمیته انرژی دومای روسیه گفت: احتمالاً ساخت خط لوله نوردستریم 2 در تابستان سال جاری به پایان برسد.

به گزارش فارس این خط لوله با هدف افزایش صادرات گاز روسیه به اروپا در حال ساخت است که البته یک سال و اندی است از سوی آمریکا تحریم شده و بهره‌برداری از آن به تأخیر افتاده است.

وی در نشست مشترک با نمایندگان مجلس آلمان گفت: ما کاملا امیدواریم هم ساخت و هم روند انتقال گاز از طریق این خط لوله تا پایان تابستان سال جاری به اتمام رسیده و آلمان نخستین محموله گاز را از طریق این خط لوله دریافت کند.

این نماینده روس ادامه داد: با توجه به آنکه کشتی لوله‌گذار آکادمیک چرسکی به این پروژه پیوسته روند ساخت آن سرعت گرفته است.

وی گفـت:‌در صورتی که مداخله نظامی انجام نشود امیدواریم حداکثر تا ماه ژوئن لوله‌گذاری پروژه به اتمام برسد.

ماه گذشته میلادی ویکتور زوبکوف مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه گفت: علیرغم تأخیرهای به وجود آمده به خاطر تحریم‌های آمریکا روسیه به صورت یک جانبه خط لوله نوردستریم 2 را تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رساند. این خط لوله قرار است صادرات گاز روسیه به اروپا را از 55 میلیارد مترمکعب در سال به 110 میلیارد مترمکعب برساند.

آمریکا به شدت در تلاش است تا جلوی ساخت این خط لوله را از طریق اعمال تحریم علیه شرکت‌های فعال در ساخت،‌نگهداری، کنترل کیفیت، بیمه و ... بگیرد.به همین دلیل روس‌ها هم برای تکمیل این خط لوله از کشتی لوله‌گذار خود استفاده کرده‌اند چرا که بسیاری از شرکت‌های اروپایی پس از تحریم‌های آمریکا از این پروژه کنار کشیدند.

واشنگتن می‌گوید اروپا باید به جای خرید گاز ارزان روسیه گاز گران آمریکا را وارد کند.